Vegetarisk barnmat
Denna tråd ska jag läsa när jag får tid! Har lite svårt att hitta på saker som min lilla flicka tycker om. Några gånger har jag lyckats dock, så slänger in ett par recept här.
Grönsaker i kokosmjölk med nudlar
Purjolök
Morot
Broccoli
Kikärter
Kokosmjölk
Nudlar
Rapsolja
Grön currypasta
Strimla purjon och riv moroten grovt. Fräs detta mjukt i rapsolja på svag värme. Blanda i lite lite grön currypasta, bara så det blir lite smak men inte starkt. Blanda i kikärter (jag kokar egna utan salt), kokta broccolibuketter och kokosmjölk. Låt allt koka ihop en stund. Koka nudlarna ett par minuter längre än vad som anges på förpackningen. Blanda ner nudlarna i såsen och mixa allt. Späd med vatten vid behov. Det blir lite grynigt så för de allra minsta kan det behöva passeras genom en sil.
Nästa rätt vägde jag ingredienserna för skojs skull:
Pasta med grönsaker
80 g broccoli
60 g morot
60 g kokta kikärter
30 g gul lök
1/2 vitlöksklyfta
30 g torr pasta (ca 80 g kokt)
rapsolja
(havre)grädde
svartpeppar
persilja
Ångkoka morot och broccoli mjukt. Koka pastan lite längre än vad som anges på förpackningen. Fräs finhackad lök och vitlök försiktigt i oljan. Tillsätt resten av grönsakerna och kikärterna. Krydda. Blanda i lite vatten och låt koka en liten stund. Häll i lagom mängd (havre)grädde och låt sjuda ca 5 minuter till. Blanda med pastan och mixa slätt. Pasera genom sil för att få det helt slätt.