Inlägg från: norrlandsflicka |Visa alla inlägg
  • norrlandsflicka

Vegetarisk barnmat

Hej. Här är en till som ger barnen vegetariskt då vi själva också är vegetarianer.
    Visste inte om att man inte ska ge barn under ett år soja. Har gett dottern som är snart 9 månader sås på torkad soja mince ibland. Får sluta med det.
    Jag har också haft problem med att linspuren blivit för rinnig. Tycker väl inte det gjort så mycket, har bara blivit lite lösare pure när man blandat med annan mat. Nu sist så lät jag linserna kallna i kastrullen och satte i kylen över natten. Då blev purén inte alls så rinnig. Den liknade vaniljvisp i färg och konsistens, mycket bättre än tidigare gånger. Annars ger vi ägg och kikärtor som proteinkälla. Hon älskar det!
    Har väl tänkt introducera bönor snart. Har väntat med det då det ju är lite mer svårsmält för magen.

• norrlandsflicka
    Rödaskor skrev 2011-10-10 18:54:58 följande:
    Detta måhända vara en dum fråga, men jag har ingen koll hur det funkar med barnmat. Men kan man inte ge barnet samma mat som man själv äter fast med annan kryddning?
    T ex, gör jag kikärtsgryta med ris, kan jag inte bara köra det i mixen till barnanpassad konstisens?
    Så kan man ju göra efter att man har kört första smakportionerna och introducerat en del vanlig mat.
    Vi kör oftast annat mat till dottern, men ibland kör vi samma mat okryddat och mixar. Är ju lättare göra grytor barnanpassat. Saltad mat ska man ju undvika så quorn och sånt kan man ju inte ge när de är små. Vi äter ofta sån mat som inte går göra barnvänlig så då är det enklare hon får sin egen mat. Brukar göra storkok och frysa in portioner till henne.
    Med sonen blev det mer och mer samma mat ju äldre han blev. Helt och hållet samma mat körde vi från han var 1 år.
  • norrlandsflicka
    Boosse skrev 2011-11-01 15:02:28 följande:
    testade grytan igår och min lilla spottade ut kikärtorna och vägrade helt enkelt att täa. Ska byta ut kikisarna mot mosade linser så ska vi se om det går ned idag! Jag ska i alal fall äta den maträtten idag för jag gillade det!
    Har du testat att köra sönder kikärterna?
    Jag körde då sönder med stavmixer när jag gjorde en kikärtsgryta med morot och tomat och dottern åt då med god aptit.
  • norrlandsflicka
    Amariea skrev 2011-11-01 15:14:07 följande:
    Någon annan som har varit med om att deras barns magar har blivit lite mer.... aktiva... sedan de började äta bönor och linser? Finns det något man kan ge (alltså mat) som hjälper? 
    Dottern har fart på magen ibland. Kokta morötter och kokt potatis är bra och även kokt ris. När hon ätit det brukar hon få fastare avföring.
  • norrlandsflicka
    Kikärtsgryta

1 dl kikärtor
    1 tomat
    1/2 vitlöksklyfta
    1 morot
    1 potatis
    Svartpeppar
    1 dl Matlagningsgrädde.

Couscous: Följ anvisningarna på paketet men strunta i saltet och avsluta med en rejäl klick smör.

Tillagning

Skala och skär moroten och potatisen i små biltar, koka med lite vatten och finhackad tomat. När rotsakerna är halvmjuka, tillsätt kikärtor, vitlök, svartpeppar och matlagningsgrädde. Låt koka ihop tills allt är mjukt och fint.

Häll av och spara lite av spadet så grytan inte blir till en slafsig soppa. Mixa försiktigt med stavmixer så alla bitar blir mindre. Det ska dock inte bli som en slät puré.

Om grytan blivit lite för "klimpig" servera med lite av "spadet" som sås.

Det receptet har jag hittat på nån sida på nätet när sonen var liten. En favorit för båda barnen. Brukar göra 3-5 gånger satsen och frysa in en massa matburkar. Brukar inte hälla av nåt spad, men det är ju en smaksak hur lös mat man vill ha. Jag tycker då bara det är bra med mycket sås.
  • norrlandsflicka
    Mornie Alantie skrev 2012-03-07 10:09:20 följande:
    Någon som har tips på vegetarisk plockmat till en 9-månaders? Min dotter har börjat tvärvägra att bli matad. Hon gråter så snart skeden kommer, så vi har fått lägga ner det helt. Det är en ganska kräsen dam och vi är lite oroliga för mängden mat hon får i sig. Det som går hem bäst just nu är skruvmakaroner, skalade kidneybönor och broccolibitar med sås som hon får äta med händerna. Men det blir ju lite enformigt i längden. Tyvärr vågar jag inte ge ägg, för ett par månader sen fick hon utslag efter att ha kladdat med ägg så vi kör helt äggfritt ett tag innan vi vågar testa igen.

En annan fråga också: Vad har ni på smörgås till era små? Min dotter gillar små bitar ostsmörgås men jag skulle gärna variera pålägget lite åt henne.
    Skalade kikärtor, potatis, röda linser.
    Jag brukar göra biffar av röda linser till mina barn. Är stekt mat och lite ägg i, men det har då varit en favorit för dottern att plocka själv med. Hon började nog få äta linsbiffar själv när hon var 9-10 månader.
    Hon har nu fått för sig att hon ska äta själv med sked. Jag får fylla skeden åt henne och sen så stoppar hon den själv i munnen. Går ju inte så bra äta med händerna när det är kladdig mat som spaghetti och sojafärssås t.ex.
  • norrlandsflicka
    Mornie Alantie skrev 2012-03-07 10:42:57 följande:
    Hur stora bitar har du potatisen i? Jag har haft svårt att få henne att gilla potatis tidigare. Då hade jag i och för sig ganska stora bitar, för hon var inte så duktig på att greppa. Nu klarar hon pincettgreppet så jag kanske ska försöka med lite mindre bitar och med lite sås på. Torr kokt potatis är ju inte så kul. Biffar hade varit suveränt om hon bara hade klarat ägg.

Skeden har vi som sagt lagt av helt med nu. Det har strulat ett tag men ändå gått om man låtit henne plocka med annat under tiden. Nu blev det bara värre och värre så vi bestämde att vi slutar helt för att bryta mönstret. Sen får vi introducera skeden igen med något oemotståndeligt som fruktpuré. Nu är det bara händerna som gäller. Kladdigt blir det men bara hon äter lite och inte gråter är jag glad just nu.
    Jag skär lika stora som morotsbitarna, de skär jag i skivar och kokar och så skär jag varje skiva i fyra delar.
    Kanske går göra biffar med pofiber som bindemedel i stället för ägg?
    Mamma gjorde sojafärslimpa åt oss och då band hon ihop det med pofiber. Har inte vågat mig på det själv än, men pofiber ska visst vara bra att binda ihop mat med vätska i.
Svar på tråden Vegetarisk barnmat