Inlägg från: oktoberbebben |Visa alla inlägg
  • oktoberbebben

Vegetarisk barnmat

Här händer det inte så mycket, så det blir nog bra om jag lägger till ett recept!

Detta är min dotters favoritgröt

Först gör aprikospure. Jag tar 100 g aprikoser till ca. 3 dl vatten och ställer in i kylen. Låt stå över natten. Nästa dag, koka i samma vatten tills de är mjuka nog att purea. Häll i en iskubslåda och frys in.

Sen gör "grön pure"
    Blanda 2 delar päron, 2 delar äpple och 1 del broccoli tillsammans med lite vatten. Även här häll i en iskubslåda och frys in.

Lägg 1/2 msk quinoa och 1/2 msk havregryn i en kaffekvarn. Mixa tills det är pulver. Lägg i en kastrull med fyrdubbla mängden vatten. Koka upp och låt tjockna lite. Lägg i en kub aprikospure och en kub grönpure och rör om och låt tjockna till den konstistens som bebisen tycker om.

Då min dotter aldrig smakat på välling eller köpt gröt så är hon helt ok med den något bittra smaken av quinoa. Quinoa är otroligt nyttigt och innehåller riktigt mycket näring. Hoppas din bebis tycker om gröten!

• oktoberbebben

Kan lägga till att min dotter är vegan, vilket förklarar varför vi aldrig köpt gröt/välling till henne.

Och tack alla för era recept. Ser fram emot att laga dem när lillan är lite äldre!

• oktoberbebben
    Belevaere skrev 2013-05-08 20:29:02 följande:
    Tack för gröttipset, ska jag testa på min 10-månaders här hemma som verkat tröttna på köpegröten.
    Kan dock nämna att lillan ratar gröt nu :S Provade att ta ur quinoan men inte.. Nu är det endast frukt o grönsaker som gäller!
  • oktoberbebben
    I969 skrev 2013-05-09 22:41:15 följande:
    När mina barn kommit upp i 10-11-månadersåldern och inte velat bli matade längre så har jag gjort "plock-gröt" istället, gärna med polentagryn. När den svalnat så kan man skära den i lagom plock-bitar.
    Smart, det ska jag absolut testa. 7månaders börjar redan nu bli iriiterad på skeden i munnen :)
Svar på tråden Vegetarisk barnmat