Inlägg från: Barbabok |Visa alla inlägg
  • Barbabok

Vegetarisk barnmat

Förresten, hur noga är ni med järnintaget? Jag får erkänna att jag inte hade koll på att quorn innehåller 0 i järn. Vi äter rätt ofta quorn. Tidigare berikade jag gröten med aprikospuré jag gjorde själv, men nu äter hon ju på fsk och där får de sylt. Gör ni andra något särskilt?

• Barbabok

Min tjej är 2½ så här ges vanlig havregrynsgröt. Välling har hon alltid ratat. Jag bad maken idag att ringa BVC och se om vi kan få ett blodstatus. Jag upplever att hon är rätt trött emellanåt. Kanske normalt. kanske dåligt blodvärde.

• Barbabok

Boosse, jag gör biffar på pannkakssmet, lite tjockare bara och så i med en tetra linser. steker sen plättar av de och serverar med lingonsylt och vitkål. Det älskar dottern. Funkar fint med potatis och sås om så önskas.

Mungbönsgryta är också en favorit. Blötlägg mungbönor, i med lök, bönor, citrongräs (bankat), 1brk kokosmjölk. Lite buljong eller salt. Koka tills att bönorna är helt mjuka.

bodilA skrev 2011-10-15 23:21:16 följande:
    Hej! Såg precis den här tråden, vårat barn är inte här än, men om en månad :) Har en liten fråga ang dagis, är det svårt att få igenom att ens barn ska äta veg där sen?

Ja och nej. Vi fick utan problem men när jag hörde mig för med en privat fsk som ligger nära oss så var det ett mycket svalt intresse av att ta emot dottern. Jag tror inte man har "rätt" att få det förrän man börjar skolan, men är osäker. Detta i kommunala fsk då.

• Barbabok

toddan, näe jag äter inte musslor då det inte är vegetariskt.
    Vi lagar i gjutjärnsgryta, men äter oftast vegetarisk "husmanskost" då vi har en köttätare i familjen och försöker äta någorlunda lika. Ibland äter vi sånt som linsgrytor och så men då blir det nobben från maken. Därav anpassningen. Broccoli äter vi flera ggr/v. Gott!
    Inget från semper, hon är 2½år. 

Jag ska försöka skärpa mig på c-vitaminet. Lite apelsin efteråt kanske eller mer paprika och sånt.

Har någon av er kollat blodvärde hos era barn, jär och sånt? Jag funderar på att begära det på vårdcentralen, för att veta att man är rätt ute.     

• Barbabok

Verkligen, jag har bara gjort linsbiffar (gillas) och bönburgare (gillas inte) men dessa lät milda och goda!

• Barbabok
    Boosse skrev 2011-10-19 15:37:03 följande:
    Tack för tipsen! Till ungefär hur många pers/antal pannkakor gör du smet på då?

Oj, ja jag gör ju på en höft, säg på 2 ägg och 6-7 dl mjölk? Mjöl efter känsla, inte lika tunn som till vanliga pannkakor. Det ska vara lite tjockare, som våffelsmet.
  • Barbabok

Jag var vegan innan jag fick kapitulera för maken som inte klarade sojan och havremjölken, det blev för knepigt när vi hade tre kostriktningar. Vegetariskt fixar han, med näppe. Så påläst är jag, bara lite glömsk ibland, och när det gäller barn har de ju inte samma reserver som vi vuxna.

• Barbabok

Jag gav ägg tidigt vill jag minnas.

Något jag alltid gjorde var puré på torkade ekologiska (osvavlade) aprikoser. Jättebra för järnet. Lägg en hel påse i kastrull, täck lagom med vatten, låt småputtra några minuter tills de är lagom geggiga. Kör sen med handmixer eller liknande, spä med mer vatten om så behövs. Detta frös jag in i iskubslådor och sen över i plastpåse. Tog en varje gång det var grötdags, gjorde gröten perfekt lagom varm (egengjord havregrynsgröt, köpegröten kanske svalnar lättare?).  

• Barbabok
    bodilA skrev 2011-10-22 10:30:24 följande:
    Hahaha. Vad va det här svar på?? Du kan inte så mkt om vegetarisk kost antar jag? Du är medveten om att vegetarianer oftast får i sig mycket MER mineraler och vitaminer än köttätare va?
  • Barbabok
    Boosse skrev 2011-10-22 21:25:26 följande:
    Tack, får testa mig fram,har aldrig gjort pannkakor med ägg förut.
    Jag tror det går på veganpannkakor med men att det blir lite svårare med hållfastheten, å andra sidan är de ju inte så stora så det går nog.
  • Barbabok
    Boosse skrev 2011-10-24 19:09:38 följande:
    Jo, fast det är nyttigare för henne med ägg i :)

Så sant, och de håller absolut ihop bättre
  • Barbabok

Linsmos (röda) med örter och rotmos

Pasta med ostsås och gröna ärtor

Mungbönsgryta (mungbönor, kokosmjölk, bankat citrongräs att koka med<-kan uteslutas, morötter i småbitar)

Quinoa är proteinrikt och lätt att äta, kan med fördel blandas med ärtor, majs, paprika eller varför inte broccolimos 

Sötpotatismos

Hommous

Min dotter åt allt utom ren potatis när jag började vid 6 mån.   

Svar på tråden Vegetarisk barnmat