ominte skrev 2011-09-26 12:51:26 följande:
Barn är inte långsinta på det sätt som du beskriver, att de går och väntar hela dagen för att slå till.
Nej, hon har inte retats hela dagen. Det var en situation då min dotter lekte med ett barn och då kom 4,5-åringen och bet henne (svartsjukedrama enl personalen). Den andra gången var det helt utan anledning när de skulle plocka in leksaker så kom 5-åringen och dängde till henne på huvet med en hink. Enligt personalen var det varken några bråk innan som ledde till slagen eller att hon hade provocerat.
Jag tror absolut att det handlar om barn som inte lärt sig/kan hantera sin frustration på andra sätt, eller som inte känner sig sedda av föräldrarna tex, som slåss.
Okej, men då är det förskolan det är fel på eftersom det handlar om 2 olika barn. Har inte pedagogerna koll på barnen?? Då kanske de inte såg hela situationen och berättade "fel" för dig ang vad som hände.
Det barnet som bet kanske inte fick vara med och i ren frustration bet (inte rätt men en förklaring)
5-åringen kanske hade ögonen på helt andra saker( så som 5-åringar är) och av misstag gick förbi och råkade slå hinken i huvudet på din dotter. Eller så kanske din dotter
tex räckte ut tungan och detta barn blev arg och tänkte inte utan bara slog. (inte rätt det heller men en förklaring)
Som sagt varken du eller jag var där så vi kan inte tolka situationen rätt men som det är sagt innan i tråden det finns alltid 2 sidor av myntet.