• Lea74

Är det ngn fas vid 21-22 månader?

Min lille skrutt, som är rätt känslig och väldigt mammig, är extra känslig och klängig nu efter en förkylning som han blev frisk från för nästan en vecka sedan. Vill helst inte gå själv särskilt ofta utan ska vara i min famn och jag hämtas hela tiden hemma för att sitta med honom. Han gråter lätt vid motgångar och känns allmänt lite orolig. Han är dessutom extra ledsen vid lämning på dagis (vilket han alltid varit men det går dock över efter 15 sekunder oftast) Det kan ju vara de sista fyra kindtänderna på gång... Ngn annan som känner till ngt om fas? Är de sista fyra kindtänderna extra jobbiga förresten?

• Svar på tråden Är det ngn fas vid 21-22 månader?
  • Lea74

Hej! Kan du berätta lite om den...?

• Lotta 77

Jag hoppar in.. Närmandefasen är nån gång 18-22 månader typ, och innebär att barnet börjar inse att världen är större än vad han tidigare trott. Alltså går han tillbaka till tryggheten = mamma och/eller pappa. 

Det kan naturligtvis vara tänderna eller sjukdom också, vår son är preciiiiis likadan. Tänderna har ställt till en del ledsamhet och lika så sjukdom, även efter att han blivit frisk. Det går dock alltid över på någon vecka, om jag minns rätt.  För oss alltså. 

För oss tycker jag det har varit den ena saken efter den andra. Så fort man har vant sig vid att han är på ett sätt, så ändrar han beteende. Jag vet inte om det är faser eller om det helt enkelt bara är utveckling! 

• saxon

Min tjej är inne i samma fas och jag känner igen mig exakt i beskrivningen. Vet ni hur länge fasen brukar hålla i sig?

• vittra

Ja det är en slags andra separationsfas och ibland omnämns det som separationsångestens kulmen.

Svar på tråden Är det ngn fas vid 21-22 månader?