• Impartial

Äppleångest

Usch, jag är en sådan knäpp neurotisk mamma. Jag tycker det är superjobbigt när min son, som snart är 2, äter äpple. Han älskar äpplen, pekar upp i träden och ropar "äpple, äpple" när vi går i trädgården. Men jag har en sådan fobi för att han ska sätta i halsen... det känns trist att förvägra honom denna delikatess då jag givetvis vill uppmuntra honom att äta nyttigt...

Hur ser ni på att barn äter äpplen  - är det någon som kan lugna mig? När började ni ge era barn äpplen? Några tips?

Jag har gått en barnsäkerhetskurs där sätta i halsen-momentet ingick o jag får värsta ångesten bara jag tänker på det. Min största skräck.

• Svar på tråden Äppleångest
  • 3 barns mamma84

Tips koka äpplena lite innan och sen kan du ge

Jag gav äpple till barnen när dom var 1½år det gick jätte bra
    Sonen var 2 år åt äppel utan problem.
    Nu har jag en son på snart 10 månader men jag kokar äpplena tills dom är lagom mjuka och tuggbara    

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Loreena

Koka eller riv äpplena! :) Eller skär tunna skivor, tex med osthyvel/potatisskalare.
    Öva hemma på en docka hur du ska göra om din son sätter i halsen.

• Dimitra

När dottern var kring sin andra födelsedag gav jag bara mjöliga äpplen i tunna klyftor. Nu, ett halvår senare, ger jag alla sorter och hela äpplen. Man får lita på att de har förmågan att tugga

The Dimitra universe.
  • sahara sahara

Äpplen har jag aldrig oroat mig för. Hon fick äppelklyftor innan hon fyllde ett. Nu är hon snart två och får ett helt äpple i handen när hon vill ha.

Bananer, däremot... Länge fick hon bara småbitar, och fortfarande får hon bara äta banan när jag har koll på henne (inte i bilen, till exempel).

Do something scary - the payoff is awesome!
  • IsDimma

Går han på förskola? Isf så kan jag garantera dig att han äter massor av äpplen redan Och isf så går det nog bra hemma med.

Är han ett barn som sätter i halsen ofta? Om inte så skulle inte jag oroa mig så väldigt. SE till att han sitter still när han äter, ha koll på honom så att du är där om något skulle hända. Men förmodligen så sköter han det där alldeles utmärkt

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Queenie70

Han kan sätta i halsen på kött eller morötter eller vad som helst, och du kan ju inte ge ett så gammalt barn puré, så det är nog bara att komma över den fobin om du inte vill hämma ditt barn helt enkelt.

• Golden Robot

Du kanske ska prova med sånt smaknät tills du känner dig tryggare..? Kolla på Nüby Nibbler, Munchkin Fresh Food Feeder och Umami Taste Teaser. Då kan ju grabben äta äpple, och mamma kan slappna av lite mer

• Egendomligt

Vår nyss fyllda 1-åring äter äpple själv, men inte utan att vi är med förstås. Han gnager mest på dem i och för sig, han sätter skalbitar i halsen ibland, men hostar upp och spottar ut dem i så fall. Samma sak om han råkar ta en för stor tugga, då spottar han ut den bara.

• Krake
    Queenie70 skrev 2011-09-26 15:41:48 följande:
    Han kan sätta i halsen på kött eller morötter eller vad som helst, och du kan ju inte ge ett så gammalt barn puré, så det är nog bara att komma över den fobin om du inte vill hämma ditt barn helt enkelt.
    Japp. Är det sagan om Snövit som spökar?

Min unge har ätit äpplen sen han var typ.. ett halvår eller nåt. Om de aldrig får äta ngt hårt kan de ju inte lära sig.

Han har aldrig satt i halsen btw. 
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Äppleångest