Jag har migrän sedan jag var liten. (Min son fick sin diagnos av neurolog när han var 3,5 år gammal) För 3 år sen gick jag till en smärtklinik specialicerad på olika typer av huvudvärk (bor i Italien) men jag hittade aldrig någon riktigt bra lösning förutom att jag fick bättre förståelse för tillståndet. Jag fick prova massvis av mediciner både förebyggande och vid anfall men antingen uteblev effekten, eller så fick jag hemska biverkningar och triptaner (zoomig tex) är jag rent av allergisk emot. Det slutade med att jag gick tillbaka till mina tidigare mediciner och jag slutade gå dit. Det var inte deras fel, jag vet att de hjälpt många jag är bara ett "svårt fall" och just då kunde jag inte hålla på och testa mediciner pga andra orsaker.
Min migrän är inte hormonell utan ärftlig. Anfallen startar oftast av yttre påverkan tex starka dofter, starkt ljus (en dag på stranden eller i snön=säkert anfall), om jag sover dåligt, efter stressfyllda perioder eller att det går för lång tid utan att jag äter, dessutom är jag väldigt känslig för väderväxlingar speciellt åska. De på centret sa att de har dubbelt så många patienter såna perioder. Har däremot inte märkt någon koppling till saker jag äter vilket kan vara fallet hos vissa.
Jag har klassisk migrän med aura...enstaka gånger utan och ofta kombinerat med spänningshuvudvärk. Oftast börjar det med synstörningar som när man tittar in i solen och får fläckar för ögonen. Eller som ett silvernät som startar på sidorna och rör sig framåt till det sluter sig framför ögonen. Sedan börjar huvudvärken svår, ensidig, bultande blir värre vid rörelse, ljus och ljud. Illamående ibland kräkningar, problem med balans. Huvudvärken kan byta sida under anfallet men är aldrig dubbelsidig. Jag brukar dessutom bli stel i nacken och ibland får jag ont i lederna. Ett anfall varar mellan 4-72 timmar beroende på hur snabbt jag hinner stoppa det (nu är jag gravid och därför hjälper inte alvedon och ett anfall måste ha sin gång tyvärr) för lättare anfall fungerar oftast alvedon+ipren eller aspirin+koffein för svårare anfall har jag ett preparat som jag inte tror finns i Sverige det heter i alla fall Difmetrè men behöver sällan ta det. Har som sagt testat de flesta medicinerna och de här är de enda som funkar någorlunda...så länge jag tar dem i tid dvs så fort som möjligt. Det hjälper också att få ligga tyst, mörkt och svalt gärna med något svalt på pannan/över ögonen. Antalet anfall varierar
Vet inte riktigt hur jag vill bli bemött. För det första blir jag ledsen över att migrän ofta viftas bort som "lite huvudvärk" även av sjukhuspersonal...det är så mycket mer och kan bli riktigt handikappande. Även om många är helt underbara. Tänk på att ljud och ljus kan öka smärtan och att man oftast vill röra sig så lite som möjligt då rörelse förvärrar. Tänk även på att man oftast är illamående så det kan vara svårt att få i sig flytande mediciner som brustabletter och liknande. Du får gärna fråga om du undrar något. Kul att du är intresserad av att få veta mer.