• Amazina

Någon med migrän?

Hej!
    Jag är sjuksköterska på akuten och skulle vilja lära mig mer om migrän! Visst- man kan googla fram fakta och jag kan redan en hel del, men jag skulle vilja att någon som är drabbad av migrän berättade sin historia. Hur startar dina anfall? Hur yttrar de sig? Hur länge varar de? Vad hjälper? Om du skulle få mig som sjuksköterska när du söker akuten med ett mgränanfall, vad skulle du uppskatta extra mycket om jag tänkte på och vad vill du att jag inte ska göra?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Någon med migrän?
  • iii

Oftast så börjar det med väldigt lätt huvudvärk som inte stör speciellt mycket. Sedan kommer illamåendet, och synen blir suddig. Efter det tar det max någon timme innan det är så illa att jag inte kan stå upp. Det är hemskt.

Om jag skulle uppsöka akuten så hade jag uppskattat om jag direkt hade fått möjlighet att lägga mig i ett tyst och mörkt rum. Även om det dröjer tills någon läkare kan komma så står jag iallafall ut då, men att sitta ner i väntrummet klarar jag inte. Vid mitt första anfall så kunde jag inte ens röra ett finger utan att vilja skrika av smärta. Man vet inte var man ska ta vägen och planerar hur man lättast ska kunna avsluta sitt liv.

Sen hade jag även uppskattat en sjuksköterska eller läkare som faktiskt lyssnar på patientens erfarenheter när det gäller medicineringen. Och att läkaren försöker prata tystare än vanligt eftersom många med migrän blir väldigt ljudkänsliga.

Mina anfall sitter oftast i 24h, men om jag tar rätt mediciner så kan det ibland gå över redan efter ett par timmar.

• Texasthecat

Brukar vakna med migrän. Ibland brukar svag huvudvärk på kvällen indikera att ett anfall på gång, men oftast kommer den som en överraskning.
    Under mina anfall känns det som om hjärnan håller på att kramas sönder,  jag blir extra ljuskänslig och rörelse gör mig illamående.
    Oftast varar de en eller två dygn, men har haft längre.