• Amazina

Någon med migrän?

Hej!
    Jag är sjuksköterska på akuten och skulle vilja lära mig mer om migrän! Visst- man kan googla fram fakta och jag kan redan en hel del, men jag skulle vilja att någon som är drabbad av migrän berättade sin historia. Hur startar dina anfall? Hur yttrar de sig? Hur länge varar de? Vad hjälper? Om du skulle få mig som sjuksköterska när du söker akuten med ett mgränanfall, vad skulle du uppskatta extra mycket om jag tänkte på och vad vill du att jag inte ska göra?

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Någon med migrän?
  • iii

Oftast så börjar det med väldigt lätt huvudvärk som inte stör speciellt mycket. Sedan kommer illamåendet, och synen blir suddig. Efter det tar det max någon timme innan det är så illa att jag inte kan stå upp. Det är hemskt.

Om jag skulle uppsöka akuten så hade jag uppskattat om jag direkt hade fått möjlighet att lägga mig i ett tyst och mörkt rum. Även om det dröjer tills någon läkare kan komma så står jag iallafall ut då, men att sitta ner i väntrummet klarar jag inte. Vid mitt första anfall så kunde jag inte ens röra ett finger utan att vilja skrika av smärta. Man vet inte var man ska ta vägen och planerar hur man lättast ska kunna avsluta sitt liv.

Sen hade jag även uppskattat en sjuksköterska eller läkare som faktiskt lyssnar på patientens erfarenheter när det gäller medicineringen. Och att läkaren försöker prata tystare än vanligt eftersom många med migrän blir väldigt ljudkänsliga.

Mina anfall sitter oftast i 24h, men om jag tar rätt mediciner så kan det ibland gå över redan efter ett par timmar.

• Texasthecat

Brukar vakna med migrän. Ibland brukar svag huvudvärk på kvällen indikera att ett anfall på gång, men oftast kommer den som en överraskning.
    Under mina anfall känns det som om hjärnan håller på att kramas sönder,  jag blir extra ljuskänslig och rörelse gör mig illamående.
    Oftast varar de en eller två dygn, men har haft längre.
    Huvudvärkstabletter, kaffe, tystnad och mörker är det enda som hjälper. Brukar lägga mig i badkaret och sova då det inte finns några fönster där inne.
    Skulle uppskatta om du såg till att det var lite mörkare och tystare i rummet och såg till att jag kunde ligga ner men få upp huvudet lite. Koffein skulle också uppskattas
    Skulle inte uppskatta det motsatta till ovanstående, försöka få mig äta något eller dricka okolsyrat vatten skulle heller uppskattas...

Go suck on a lemon or something...
  • Tessan 86

Jag håller med iii med allt.

Sen så någonting bara som kan vara bra att veta är att "migrän" också kan vara ett epilepsianfall, dom "trodde" att min migrän var migrän men det var även epilepsi det var först när det gick så långt att jag börja krampa som man gjorde nå åt det lika var det med min lillebror han hade också migrän men det visa sig  också vara epilepsi.

Sen min man han får migrän av paprika   jag har hört att det finns människor som får det av just paprika.

Du vet säkert allt jag redan skrivit=)...

Skriv gjärna om du undrar nå =)

• Carla82

Jag har migrän sedan jag var liten. (Min son fick sin diagnos av neurolog när han var 3,5 år gammal) För 3 år sen gick jag till en smärtklinik specialicerad på olika typer av huvudvärk (bor i Italien) men jag hittade aldrig någon riktigt bra lösning förutom att jag fick bättre förståelse för tillståndet. Jag fick prova massvis av mediciner både förebyggande och vid anfall men antingen uteblev effekten, eller så fick jag hemska biverkningar och triptaner (zoomig tex)  är jag rent av allergisk emot.  Det slutade med att jag gick tillbaka till mina tidigare mediciner och jag slutade gå dit. Det var inte deras fel, jag vet att de hjälpt många jag är bara ett "svårt fall" och just då kunde jag inte hålla på och testa mediciner pga andra orsaker.

Min migrän är inte hormonell utan ärftlig. Anfallen startar oftast av yttre påverkan tex starka dofter,  starkt ljus (en dag på stranden eller i snön=säkert anfall), om jag sover dåligt, efter stressfyllda perioder eller att det går för lång tid utan att jag äter, dessutom är jag väldigt känslig för väderväxlingar speciellt åska. De på centret sa att de har dubbelt så många patienter såna perioder. Har däremot inte märkt någon koppling till saker jag äter vilket kan vara fallet hos vissa. 

Jag har klassisk migrän med aura...enstaka gånger utan och ofta kombinerat med spänningshuvudvärk. Oftast börjar det med synstörningar som när man tittar in i solen och får fläckar för ögonen. Eller som ett silvernät som startar på sidorna och rör sig framåt till det sluter sig framför ögonen. Sedan börjar huvudvärken svår, ensidig, bultande blir värre vid rörelse, ljus och ljud. Illamående ibland kräkningar, problem med balans. Huvudvärken kan byta sida under anfallet men är aldrig dubbelsidig. Jag brukar dessutom bli stel i nacken och ibland får jag ont i lederna. Ett anfall varar mellan 4-72 timmar beroende på hur snabbt jag hinner stoppa det (nu är jag gravid och därför hjälper inte alvedon och ett anfall måste ha sin gång tyvärr) för lättare anfall fungerar oftast alvedon+ipren eller aspirin+koffein för svårare anfall har jag ett preparat som jag inte tror finns i Sverige det heter i alla fall Difmetrè men behöver sällan ta det. Har som sagt testat de flesta medicinerna och de här är de enda som funkar någorlunda...så länge jag tar dem i tid dvs så fort som möjligt. Det hjälper också att få ligga tyst, mörkt och svalt gärna med något svalt på pannan/över ögonen. Antalet anfall varierar

Vet inte riktigt hur jag vill bli bemött. För det första blir jag ledsen över att migrän ofta viftas bort som "lite huvudvärk" även av sjukhuspersonal...det är så mycket mer och kan bli riktigt handikappande. Även om många är helt underbara. Tänk på att ljud och ljus kan öka smärtan och att man oftast vill röra sig så lite som möjligt då rörelse förvärrar. Tänk även på att man oftast är illamående så det kan vara svårt att få i sig flytande mediciner som brustabletter och liknande. Du får gärna fråga om du undrar något. Kul att du är intresserad av att få veta mer.

• Toppen9

Jag fick migrän någon gång i 14 års åldern, sökte läkare efter två månaders migrän (hade det nästan varje dag) kurerade mig så gott jag kunde med alvedon tills jag äntligen vid 15 års ålder fick börja äta receptbelagd medicin mot migrän. Tog mer än ett helt år med påtryckningar från mig och mamma innan jag slapp den nästan dagliga migränen för att läkaren "inte trodde på migrän" utan bad mig gå hem och ta en Alvedon :-/

Åt seloken dagligen i höga doser för att motverka migränen och började trappa av (på egen önskan i samråd med doktor) med det i 26 års åldern. Slutade helt sen när jag blev gravid och sen dess har jag haft ca 4 migränanfall på ca 2 år en klar förbättring mot förut när jag hade minst 2/månad.

Jag vet inte mycket om hur migrän är för andra men jag tror man kan ha det genetiskt då alla kvinnor i min släkt har det.
    Det enda som hjälper för mig är att ta tablett, lägga mig ner Och sova i ett mörkt, tyst rum tills det går över. Har sällan spytt av den.

• Toppen9

Just ja, jag får migrän av ägg och andra matprodukter som innehåller mycket ägg tex färsk pasta.

Och anfallen håller i sig 1-3 dagar, beroende på hur snabbt jag kan ta det lugnt.
    Känns som nån huggit in en kniv på ena sidan huvudet och sen liksom vrider lite på den med jämna mellanrum när jag har migrän.

• iii

En riktigt kall handduk över ögonen är också jättebra när man har migrän.

• Amazina

Tack för alla intressanta svar!! Jag har lärt mig mycket!!

• Den allsmäktige

För mig börjar migränen med en spänd nacke, oftast på vänster sida. Värken från nacken kryper uppåt och sätter sig bland annat kring mitt vänstra öga. Stress och dåligt med sömn utlöser mina attacker och det enda som hjälper är diklofenak och sömn i ett mörkt och tyst rum. Jag som patient skulle uppskatta en ssk som visar förståelse och försöker uppfylla mina önskemål om ett mörkt och tyst rum.

• Den allsmäktige

Aha, du kanske inte behövde fler svar. Kul att se en ssk som försöker hålla sig à jour! :) Har stött på många på mina olika praktikplatser som nästan vägrar lära sig något nytt!

• Amazina
    Den allsmäktige skrev 2011-09-26 20:29:37 följande:
    Aha, du kanske inte behövde fler svar. Kul att se en ssk som försöker hålla sig à jour! :) Har stött på många på mina olika praktikplatser som nästan vägrar lära sig något nytt!
    JOO!! Vill ha många svar! Tycker det är jätteintressant!!
  • anok

Jag har haft migrän sedan jag var liten, sedan mellanstadiet. Anfallen sker ytterst sällan nu i vuxen ålder, och det är jag glad över.

Jag har migrän med aura (klassisk migrän) där synbortfall, blixtar och prismor i regnbågens färger kommer ungefär en timma innan anfallet. När väl anfallet kommer gör det så ont att jag måste ligga ner och blunda. Det är en intensiv smärta över ögonen. Anfallet brukar hålla i sig i några timmar och efteråt har jag världens värsta huvudvärk, som en annan dag hade känts fruktansvärd, men som efter migränen känns som en fjäders smekning mot pannan.

Synbortfallen är ganska intressanta tycker jag, det är bara som stora delar av rummet försvinner. Eller detaljer. Exempelvis som när jag en gång kollade på köksklockan och trodde att någon hade tagit bort visarna. 

Sedan vuxen ålder har jag flera gånger fått förstadiet till migränen, med aura och synbortfall, men där huvudvärken inte kommer, det vill säga så kallad tyst migrän.

Jag är glad att jag har auran som förstadium, för då kan jag skynda mig hem och lägga mig. 

• Gizzmogirl

Har haft migrän sen 11 års ålder. Jag har migrän med aura. Men ofta får jag förkänningar om ett anfalls antågande genom att jag mår illa, som att jag knappt kan svälja. Sedan kommer ett litet synbortfall precis i blickfånget som utvecklas till en liten arg blixt.

Synstörningarna pågår under ca 30 min och blir under tiden värre, ser tillslut inget alls förutom flimmer.

När synen börjar återkomma så smyger sig samtidigt värken på. En ilsken pulserande värk. Som om hjärnan svullnat upp och fått alldeles för lite plats.

Värst för mig är inte värken utan illamåendet, yrseln, bakiskänslan, paniken.

Jag blir dessutom extremt trött, okoncentrerad, stel i nacken 1-2 dygn efter.

Jag blir oftast väldigt skärrad när ett anfall startar eftersom jag vet vad som väntar. Förstående människor runt omkring som vet hur handikappande migrän kan vara, underlättar!

Svar på tråden Någon med migrän?