Kan jag komma över min hästrädsla?
Som barn/ungdom red jag cirka 6 år, innan jag slutade och det var för ett par år sedan. Mitt intresse för hästar började som ganska liten genom en kompis som red. Varje gång hon skulle till stallet följde jag med för att titta på och sköta om hästarna. Efter ett tag började jag själv ta lektioner och sedan var jag fast! Som nybörjare var jag helt okej och hade inga större problem. Jag tyckte det var jättekul och lektionerna gick bra!
Åren gick och naturligtvis lär man sig mer och mer; dressyr, hoppning och uteritt. I stallet pysslade jag om hästarna, smorde läder, mockade, utfordrade etc. Jag skaffade mig också en "egen" sköthäst.
Jag var från början en typisk hästtjej, men någonstans på vägen började jag bli allt räddare och räddare för hästarna. Det naturliga hade kanske varit att ju mer man lär sig om något, desto säkrare blir man, men inte för mig. Från början kändes det som att det hela låg på en "normal" nivå, men ju längre tiden gick desto sämre mådde jag. Varje lektion var en mardröm och den enda tiden på veckan jag kunde slappna av var på kvällen efter mitt ridpass då jag fått duscha av mig och det var en hel vecka kvar tills nästa gång!
Min rädsla gjorde att jag började göra riktigt dåligt ifrån mig på lektionerna! Jag var så uppstressad hela tiden att allt gick fel, både inne i stallet och på själva lektionerna. Det i sin tur fick mig att oroa mig över vad min ridlärare skulle tycka om mig och att andra elever skulle uppmärksamma hur fel allt jag gjorde var.
Jag tror en del av det hade kunnat hjälpa då, om det hade funnits någon att prata med om min rädsla. Problemet var att jag själv inte kunde förstå varför jag var så himla rädd och det gjorde att jag skämdes. Det gick liksom bara inte att säga att man inte vågade sadla en häst trots att man gjort det i 5 år... Till sist blev pressen för stor och jag slutade.
Nu har åren gått och jag börjar verkligen sakna det som faktiskt var roligt i stallet och de perioder det gick bra (för det fanns sådana också). Jag börjar undra var jag blev så rädd för hästarna när jag tyckte att det var så kul. Det känns sorgligt att jag kände mig tvungen att sluta och att all tid och pengar jag la ner på ridningen gick till spillo...
Så...
Finns det någon med liknande erfarenheter? Hur kan man bli rädd för något man har gjort hundratals gånger? Finns det något sätt att ta upp hästintresset i vuxen ålder? Någon som har några praktiska eller psykologiska tips för att bota hästrädsla? Finns det någon svårighet med att bota en rädsla mot något som verkligen är farligt (det SKER ju faktiskt många olyckor inom hästsporten)?
Snälla, hjälp mig hitta tillbaka till hästvärlden! =)