• Anonym (Anna)

Ta en titt på mitt personliga brev, ris&ros (PA)

Jag funderar på att söka som personlig assistent, egentligen är jag inte intresserad av just den tjänsten som annonseras men vill komma in i företaget. Inget fel på tjänsten men jag har inte undersköterska utbildning som visserligen inte krävs men är meriterande, har ingen erfarenhet alls av det.
    Sen är jag lite osäker på just begreppet , särskild behörighet för högskolekometens Det får ni gärna reda ut åt mig.

Är jag för självsäker?
    Borde jag använda fler förkortningar eller ska jag skriva ut allt tydligt?
    Lägga till eller ta bort radbryt?
    Ska lägga till mer fakta, tex vilken skola/ort som jag gick på komvux?
    Bara nämna den högsta utblidningsgraden?

Nämner min bostadsort i brevet men inte här på nätet, och min tidigare klients kön och diagnos är påhittad här i brevet. 
    I annonsen står det inget om körkortkrav, och det har jag inte. Men eftersom det inte står med så tänker jag inte nämna det heller. 
    I annonsen står det också att de lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Det tolkar jag som om att man kommer komma långt med charm och livsglädje om man är ödmjuk.

Hit Me!

Hej! 

Jag är en kvinnan med vida erfarenheter här i livet, jag är väl allmänbildad, har en stor kunskapstörst och gillar att lära mig nya saker här i livet. Jag har arbetat i en metallverkstad, i en personalrestaurang och städ innan mina 4 barn kom. Ett barn har diagnoserna ADHD och Atypisk autism, ett tvillingpar och alla är bedårande och väluppfostrade. Under största småbarnstiden har jag varit hemma med barnen.
    Jag har gått ur grundskola, 2-årigt gymnasie och komvux där jag har läst in för särskild behörighet för högskolekometens. Har gjort högskoleprovet med ca 1,0 som resultat.
    Mina avsikter är att komma in på högskola med inriktning handikappvetenskap och/eller autismspektrumstörning. Jag bor med man och barnen i "Lillaby" i hus, barnen är inskolade på dagis/skola sen länge. 

Senast har jag arbetat ett halvår som boendestödjare med en ung XXX med funktionshinder inom ABC, det var där som jag upptäckte hur roligt det var att jobba med personer med funktionshinder. Var Lillebys kommun som var arbetsgivare.
    Jag har själv ett litet funktionshinder, en nervskada i vänsterhanden och den som anställer mig kan få lönebidrag från arbetsförmedlingen. Just nu är jag arbetslös och kan tänka mig att börja ganska så omgående.

• Svar på tråden Ta en titt på mitt personliga brev, ris&ros (PA)
  • Anonym

Ta bort att dina barn är bedårande och väluppfostrade, det är nånting som bara du kan bedöma och som inte har nånting att göra med tjänsten du söker.

• Anonym (Anna)

Jag vet fast det är vad många säger så om dom, själv tycker jag att de är jobbigare än en näve loppor att ta hand om som Emils pappa, Anton sa om sina barn. men många tycker att vi har lyckats så bra med barnen, trots ena barnet diagnos och att de är många och tätt mellan dom så jag tog med det som ett tecken på min organisationsförmåga och struktur.
    fast jag kände lite att det var för mycket ändå, kommer ta bort det  

• Astarte
    Anonym skrev 2011-09-27 12:24:51 följande:
    Ta bort att dina barn är bedårande och väluppfostrade, det är nånting som bara du kan bedöma och som inte har nånting att göra med tjänsten du söker.
    Nej, men jag tyckte att det var charmigt och jag log spontant till just där! Jag tycker att det ska vara kvar.

De två första meningarna slutar båda med "i livet". Det ser bättre ut om du ändrar den ena. Meningen "var Lilleby. . " är inte fullständig och det ser slarvigt ut". Släng in ett "det".
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2011-09-27 12:29:46 följande:
    Jag vet fast det är vad många säger så om dom, själv tycker jag att de är jobbigare än en näve loppor att ta hand om som Emils pappa, Anton sa om sina barn. men många tycker att vi har lyckats så bra med barnen, trots ena barnet diagnos och att de är många och tätt mellan dom så jag tog med det som ett tecken på min organisationsförmåga och struktur.
    fast jag kände lite att det var för mycket ändå, kommer ta bort det  
    haha ja men en eventuell arbetsgivare skulle nog undra varför du vill framhäva dina barn och inte dig själv =)
  • Anonym (Anna)

behöver jag flytta om något stycke? Ska jag dela upp det i 2-3 större texter med mindre radbryt?

• Anonym (siv)

Börja med ditt namn och hur gammal du är, lite allmänt om dig själv. Sen tycker jag att du kan gå över på dina kunskaper lite övergripligt, inte för detaljerat. Skicka istället med en cv. 
    Ta inte upp dina barn eller ditt eget handikapp det är något du kan prata om vid en ev intevjuv. Se även över din formulering.

• Anonym (Anna)
    Astarte skrev 2011-09-27 12:30:55 följande:
    Nej, men jag tyckte att det var charmigt och jag log spontant till just där! Jag tycker att det ska vara kvar.

De två första meningarna slutar båda med "i livet". Det ser bättre ut om du ändrar den ena. Meningen "var Lilleby. . " är inte fullständig och det ser slarvigt ut". Släng in ett "det".
    tog bort det första "i livet" Tack får påpekandet, såg det inte själv först men sen var det uppenbart. ett DET är tillagt.
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2011-09-27 12:31:24 följande:
    haha ja men en eventuell arbetsgivare skulle nog undra varför du vill framhäva dina barn och inte dig själv =)
    Opretentiös? Skäms vill inte skryta om mig själv utan mer om min förmåga och resultat
  • Anonym (Jobbcoach)

Jag tycker bfrevet är för generellt och alldeles för personligt - det kan skickas till precis vilket jobb som helst?

Tycker du ska rikta brevet mer mot den annons som ligger bakom samt innehålla svar på:

* Varför söker du just detta jobb?
    * Vad kan du erbjuda dom i kunskaper/kompetenser, varför ska de anställa just dig?
    * Vad är det som gör dig till den mest lämpade kandidaten till just detta jobb/denna brukaren?

Sen tycker jag att du ska avvakta med att berätta om dina tillkortakommanden, såsom din nervskada och möjlighet till lönebidrag tills du ev. får komma på en intervju. Då är de redan intresserade av dig och du riskerar inte att bli "bortsdållad" i förväg pga av ditt funktionshinder?

Lycka till

• Anonym (förlåt)

Jag vet inte vad jag ska skriva riktigt utan att det låter taskigt, men det var inte ett särskilt bra brev alls. Du skriver saker som är irrelevanta och sen utelämnar du saker som är betydelsefulla. Jag känner att hela brevet behöver skrivas om. Att rätta det blir att hacka sönder det helt. Förlåt, jag menar inget illa.

Du har ett litet funktionshinder och man kan få lönebidrag? Ja, det är bra att ha med, men hur påverkar din nervskada din förmåga att göra saker?

Du har jobbat på metallaverkstad och en personalrestaurang, men vad gjorde du där? I en metallverkstad kan man jobba på kontoret, koka kaffe, sköta stora maskiner, ha hand om kunder, sopa golven mm mm. Du måste liksom berätta vad det är du gjort på de olika arbetsplatserna och särskilt att tänka på att framhäva det som eventuellt kan ha betydelse för den tjänsten du söker nu.   

Att dina barn är bedårande, att du gått grundskola, bor i hus och att du just nu är arbetslös är information du kan stryka direkt.

Rent språkligt är det också många fel.

Nu söker du ju inget arbete som kräver en akademisk examen eller perfekt språkbehandling och det är sådana ansökningar jag är mest van vid så man behöver inte kunna använda "akademiska" när man skriver.     

• Anonym (Anna)
    Anonym (siv) skrev 2011-09-27 12:32:47 följande:

Börja med ditt namn och hur gammal du är, lite allmänt om dig själv. Sen tycker jag att du kan gå över på dina kunskaper lite övergripligt, inte för detaljerat. Skicka istället med en cv. 
    Ta inte upp dina barn eller ditt eget handikapp det är något du kan prata om vid en ev intevjuv. Se även över din formulering.

När man söker tjänsten så fyller man i namn och ålder på deras hemsida eller vad det nu är,
    http://www.staffrec.se/viewad.php?source=AMS&id=23036 
    och då räknar jag med att det kommer med när de skrivs ut hos dom. Gör det inte det? givetvis tar jag med det då.

att jag tog med mitt egna handikapp gjorde jag för den fördelaktiga anledningen till att anställa mig, förra arbetsgivaren fick 65% av min lön genom lönebidrag för mig. det är rätt så stor del för en arbetgivare, enligt min kontakt på AF. 
  • Anonym (Jobbcoach)
    Anonym (förlåt) skrev 2011-09-27 12:40:11 följande:
    Jag vet inte vad jag ska skriva riktigt utan att det låter taskigt, men det var inte ett särskilt bra brev alls. Du skriver saker som är irrelevanta och sen utelämnar du saker som är betydelsefulla. Jag känner att hela brevet behöver skrivas om. Att rätta det blir att hacka sönder det helt. Förlåt, jag menar inget illa.

Du har ett litet funktionshinder och man kan få lönebidrag? Ja, det är bra att ha med, men hur påverkar din nervskada din förmåga att göra saker?

Du har jobbat på metallaverkstad och en personalrestaurang, men vad gjorde du där? I en metallverkstad kan man jobba på kontoret, koka kaffe, sköta stora maskiner, ha hand om kunder, sopa golven mm mm. Du måste liksom berätta vad det är du gjort på de olika arbetsplatserna och särskilt att tänka på att framhäva det som eventuellt kan ha betydelse för den tjänsten du söker nu.   

Att dina barn är bedårande, att du gått grundskola, bor i hus och att du just nu är arbetslös är information du kan stryka direkt.

Nu söker du ju inget arbete som kräver en akademisk examen eller perfekt språkbehandling och det är sådana ansökningar jag är mest van vid så man behöver inte kunna använda "akademiska" när man skriver.     

Instämmer i mångt & mycket!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (förlåt) skrev 2011-09-27 12:40:11 följande:

Tar inte illa upp! Detta är bara ett försök, jag har hela livet på mig att bli bättre men jag vill gärna ha reda på vilka språkfel som jag kan åtgärda.
  • Anonym (Hmmm)

Hur ser annonsen ut som du svarar på? Vem riktar sig brevet till? Brukaren eller företaget? Varför vill du ha just denna tjänst (nä, det vill du kanske inte men för att få en chans får du allt låssas)? Du har många och små barn, berätta hur du löser det när de är sjuka för ingen vettig brukare vill ha vabbare. Hur kommer din nervskada i handen att påverka ditt arbete - likså här, ingen brukare är intresserad av en assistent som inte kan utföra sina arbetsuppgifter. Ingen idé att göra så stor grej av dina barn, det är din arbetsinsats de är intresserade av. 

Du bör skriva om brevet som redan andra har påpekat. 

• Anonym (förlåt)
    Anonym (Anna) skrev 2011-09-27 12:49:04 följande:
    Tar inte illa upp! Detta är bara ett försök, jag har hela livet på mig att bli bättre men jag vill gärna ha reda på vilka språkfel som jag kan åtgärda.
    Ja, fast det känns inte så lönt att rätta till språkfelen när innehållet också är fel. Du får skriva om brevet - och använd inte det du har som mall - helt från början och tänk på att ta med de saker som är viktiga och ta inte med de andra som jag skrev om i förra inlägget och även det som "jobbcoach" skrev. När du gjort det så hjälper jag dig gärna med att rätta till språkfelen.

Med ditt brev ska du tänka på att den som läser ska förstå vilken intressant person du är och den ska förstå varför just  du ska få det här jobbet. De vill veta vad du kan och vad du är bra på. De vill inte veta att du gjort högskoleprovet eller att du bor i hus eller att du har bedårande barn som du varit hemma med för det har absolut ingen relevans för jobbet.   
  • Anonym (Anna)

jag skrev inte ut vad mitt jobb i metallverkstaden är så självklart för mig, tänkte inte på det. Att koka kaffe är inte något med metallarbete. Alltså jag är utbildad svetsare, med kunskap inom teknik och ritningsläsning, har jobbat som både svetsare och med metallpressar, plåtbearbetning. Det säger ju inget om mig som PA men att en person som har jobbat i en metallverkstad har kunskap om tekniska lösningar. 
    Tror jag tänker i flera led men det är bara var 3:e som hamnar på pappret. 
    Samma sak med att jobba i en personalrestaurang, serviceinriktad, matlagning och hygien.

• Anonym (Jobbcoach)
    Anonym (Anna) skrev 2011-09-27 12:45:52 följande:
    att jag tog med mitt egna handikapp gjorde jag för den fördelaktiga anledningen till att anställa mig, förra arbetsgivaren fick 65% av min lön genom lönebidrag för mig. det är rätt så stor del för en arbetgivare, enligt min kontakt på AF. 
    AF brukar gärna vilj att man skyltar med det, men det viktigaste för en arbetsgivare är inte pengar som många tror utan att man får RÄTT kompetens och BRA personal till sitt företag och oftast får det kosta vad det kosta vill...

Att du har ett funktionshinder kan ju också innebära att du är mer sjukskriven än andra, att de då får det extra struligt för att de behöver ringa in vikarier och i slutändan så kostar ju även det pengar? Så det är inte alltid en ekonomisk fördel att få lönebidrag, i alla fall inte i slutändan?

Så ta det vid ett personligt möte om det blir tillfälle för det istället!
  • Anonym (Anna)

Deletar det här brevet då och skriver nytt! Återkommer.

• Anonym (förlåt)
    Anonym (Anna) skrev 2011-09-27 12:59:02 följande:
    jag skrev inte ut vad mitt jobb i metallverkstaden är så självklart för mig, tänkte inte på det. Att koka kaffe är inte något med metallarbete. Alltså jag är utbildad svetsare, med kunskap inom teknik och ritningsläsning, har jobbat som både svetsare och med metallpressar, plåtbearbetning. Det säger ju inget om mig som PA men att en person som har jobbat i en metallverkstad har kunskap om tekniska lösningar. 
    Tror jag tänker i flera led men det är bara var 3:e som hamnar på pappret. 
    Samma sak med att jobba i en personalrestaurang, serviceinriktad, matlagning och hygien.
    Nej, men i en metallverkstad förekommer annat arbete än just metallarbete eller hur. Där finns väl någon som sköter det adminsistrativa och någon som städar t ex? Eftersom du skrev metallverkstad och inte att du varit metallarbetare så vet man inte. Ang personalrestaurangen är det samma sak. Du ska skriva vad du gjort där och vad i det jobbet som har betydelse för denna tjänsten t ex att du är bra på att laga mat och att ta folk eller vad det nu kan vara. De kan inte gissa sig till dina egenskaper för att du radar upp vilka arbetsplatser du haft. Förstår du?
  • Anonym (förlåt)
    Anonym (Anna) skrev 2011-09-27 13:01:52 följande:
    Deletar det här brevet då och skriver nytt! Återkommer.

Gör så. Jag återkommer också men inte förrän ikväll nån gång. Lycka till. Skriv med utgångpunkten att du är bra!
Svar på tråden Ta en titt på mitt personliga brev, ris&ros (PA)