Inlägg från: Lotten 66 |Visa alla inlägg
  • Lotten 66

Vad ska man betala för sköthäst...

Min dotter har hittils ridit en häst gratis när hon har haft lust men nu vill ägaren att vi ska börja att betala pga att skattemyndigheterna är på henne...kan det verkligen stämma? Dom vet väl inte vem som rider hennes häst? Får man inte låta andra rida utan att ta betalt?

Har i alla fall själv dålig koll på sånt här så jag behöver er hjälp.
    Ska man betala per månad eller per gång o i så fall vad är rimligt? 
    Om man betalar per månad så hur blir det då på vintern om man inte kan rida alls (finns ingen tillgång till ridhus)  
    Min dotter kommer nog att rida 2-3ggr i veckan men hon vill kunna rida mer om vädret tillåter. På vintern kan det ju som sagt bli väldigt lite ridning.  
    Hon ställer även upp om ägaren åker bort o tar hand om hästarna ( 2st ) o tar in o ut o utfodrar, mockar mm. 

Vad tycker ni vore rimligt att betala?    

• Svar på tråden Vad ska man betala för sköthäst...
  • Lotten 66

Känner också att skatteverket är något hon bara säger för en chans att få in pengar. Varför skulle dom bry sig om sånt här. 
    Hästen är säkert duktig men min dotter motionsrider bara i paddock för skojs skull. Inga tävlingar är aktuellt.
    Står i ägarens stall ute på landet o långt från storstan. Självklart hjälper hon till med skötsel o mockning vid behov när hon rider (ibland har ägaren redan gjort det klart).

• Lotten 66

Tack snälla för era svar. Dom har varit till god hjälp.
    Har sökt på hästnet, blocket o andra hästsidor o 500 är en väldigt vanlig summa. De flesta ligger mellan 300 och 800 kronor o en del är gratis o andra lite dyrare.
    Får väl erbjuda henne 500 o se vad hon säger.Dottern älskar verkligen den här hästen o vill vara kvar där men inte till vilket pris som helst känner jag. 

• Lotten 66

Det var hon som ville ha hjälp från början o då hade hästen inte blivit riden något direkt på drygt ett år om jag inte minns fel o hästen är över 20 år så det är motion hon behöver o därför inte något större krav från den som rider annat än att man ska passa ihop o trivas tillsammans med  hästen, vilket min dotter verkligen gör.
    Skulle därför vara väldigt tråkigt om hon inte kan fortsätta på det stället men jag hoppas o tror att vi ska komma fram till en lösning tillsammans. 

Svar på tråden Vad ska man betala för sköthäst...