• Pallas

Kaninen rymde och har blivit mager

Våra kaniner rymde härom veckan. Den ene kom tillbaka efter två dagar och vi lyckades fånga den, men den andra är spårlöst borta (förmodligen rävmat). Den som kom tillbaka har tappat en del i vikt men verkar pigg. Äter och dricker med god aptit. Bör jag oroa mig, tror ni? De har bara fått hö, vatten och lite frukt/grönsaker tidigare, men ska jag köpa något kaninfoder nu så att han kan fetta på sig lite? Han har inte varit överviktig innan, så nu är han i tunnaste laget utan att för den skull vara utmärglad.

• Svar på tråden Kaninen rymde och har blivit mager
  • Modgun

Men kaniner behöver MER än bara hö och lite frukt och grönsaker. Lägg du om kosten till kaninen och avmaska så ska du nog se att den lägger på sig igen.

• Pallas

De har klarat sig finfint på ett riktigt bra hö, vatten och lite grönsaker i över ett år, så jag tror inte det är problemet, faktiskt. Men avmaska var en bra idé, det har jag inte tänkt på. Tror han helt enkelt har blivit stressad av att ha varit ute på rymmen, kanske lite uttorkad (har nypt honom i skinnet och visiterat, men inte hittat något alarmerande).

Kan du rekommendera något foder som hjälper honom tillbaka till sitt fina hull?

• mlinz

Kontakta en uppfödare i närheten som kan titta på kaninen och ge råd. Superbra att du gett den i stort sett bara hö! Hoppas det är ett analyserat och bra hö så du vet näringsvärderna?

• Pallas
    mlinz skrev 2011-09-28 01:49:09 följande:
    Kontakta en uppfödare i närheten som kan titta på kaninen och ge råd. Superbra att du gett den i stort sett bara hö! Hoppas det är ett analyserat och bra hö så du vet näringsvärderna?
    Ja, det är analyserat. Bra idé med uppfödare också, det hade jag inte heller tänkt på. Jag kan ju förvisso ta honom till veterinär, men han verkar ju inte sjuk eller medtagen mer än att han har tappat i vikt.
  • mlinz

Du kan avmaska med axilur flytande, jag kan återkomma med dos. Kostar cirka 200 och räcker egentligen till 100 talet kaniner. Eller ta till vet och få icomec under huden. Kolla noga efter kvalster också, det kan göra så de smalnar av. 4-5 solrosfrön om dan kan vara bra, men gärna tillsammans med pellets. Kontakta en riktig uppfödare så att du kan få köpa en liten mängd :) eller köp rabbit royale i lösvikt, brukar finnas på djuraffären

• Pallas

När man kollar efter kvalster, ska man kamma dem då? Han gillar inte att bli kammad. Eller har de kvalster invärtes, menar du? Ska köpa lite pellets efter jobbet i morgon och försöka fixa avmaskning.

• mlinz

Blås i pälsen, brukar synas mest på baken några centimeter ovanför svansen och i nacken. Titta efter mjäll (mjällkvalster brukar komma främst i nacken)
    När du blåser i pälsen så blåser du såpass hårt att du ser in till huden. Om du ser någon prick, svart, brun eller vit, "håll fast" pälsen och titta om pricken rör sig in mot huden.

Dock tror jag veterinärvård kan vara bra oavsett :)  Om du har någon veterinär i närheten som är bra på djur såklart.

• Pallas

Ja, vi har en duktig smådjursveterinär här i trakten. Får nog bli en vända dit. Tack för din hjälp!

Svar på tråden Kaninen rymde och har blivit mager