• entjej

sängam direkt på golvet (utan ben)?

Vår dotter har sin säng i vårt rum. I mitten av natten när hon vaknar brukar hon och jag gå över till en stor säng som finns i rummet som egentligen är hennes rum. Dock har hon de mesta av hennes saker i köket så hon är inte så mycket i det rummet. Hon och jag sover bättre när vi går till den sängen än när vi tar upp henne till vår dubbelsäng. Och sambon sover förstås allra bäst när vi går till andra sängen. Jag skulle vilja göra så att rummet ser lite mer barnlikt ut än vad det gör med en stor säng. Vi har inget annat rum där sängen kan vara. Madrassen i sängen är 15 cm tjock, 105 cm bred och 2 m lång. Jag tänkte att det kanske blir mysigare om jag lägger madrassen direkt på golvet så att dotterna kan vara där och mysa på dagen. Om jag lägger något mysigt överkast och stora kuddar i sängen och några mysedjur kan hon ju sitta där och leka och läsa ibland på dagen. Men jag vill helst inte lägga madrassen direkt på golvet. Känns inte säkert. Kanske glider den iväg så hon ramlar ner på natten eller t.o.m kan få madrassen över sig. Jag har letat på nätet men inte hittat någon sängram utan ben för att ställa direkt på golvet. Eller om man kan göra på något annat sätt för att få fast madrassen på golvet. Det vore ju bra att ha mjuka kanter som det är med madrassen direkt på golvet men känns som sakt inte säkert. 

• Svar på tråden sängam direkt på golvet (utan ben)?
  • Shasti

Hur gammal är dottern och är madrassen en resårmadrass eller en skumgummimadrass? "Ramlar" man från en 15 cm tjock madrass händer det ju ingenting alls. Ställ den på en tjock gosig matta för säkerhet skull så glider den inte heller. Finns nog ingen risk att hon ska få den över sig på något sätt om den ligger på golvet. Tvärtom är golvet nog det säkraste stället man kan sova på och leka på.

Det låter ju som en jättebra idé med överkast och goskuddar/djur. Häng en sänghimmel eller draperi över så blir det ännu mysigare .

• pluvdo

Kolla bara så ni inte har för fuktigt golv. Jag hade en sängram utan ben (från en loftsäng) liggandes på golvet med madrasser och när jag tog bort den så var det en vattenpöl under som bildats eftersom golvet var så fuktigt och madrassen blev varm när jag låg där plus att utrymmet där under var förslutet så luften kom inte ut. Det var lite ofräscht.

Om ni har torrt och bra golv kan du ju antingen kolla ifall du kan köpa en billig loftsäng och bara ta själva liggdelen av den. Fast då gäller det ju att det är en sån som har en fristående liggdel, så att säga. Eller så kan du kanske prova att köpa sånadär antihalkmattor och lägga dem under madrassen så den inte glider runt om den ligger på golvet utan stomme.

• Alexi

vi har en resårsäng direkt stående på golvet så fallhöjden är ju bara typ 15 cm. Dottern sitter gärna där och gosar och vi läser bok på kvällen osv. Hon var 20 mån när hon fick den sängen.

• Makka Pakka

En kompis köpte sängben som var bara 4 cm höga. Det höjde inte sängen märkbart och hon la en tjock, gosig matta under den så det blev perfekt. Tyvärr vet jag inte vart hon köpte benen, men tror på nån vanlig sängaffär typ Sängjätten.

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Persemona
    KURA Vändbar säng, mörkblå, furu Lä
    Kanske detta kan vara något. Man kan vända den upp och ner med sänghimmel, eller säng både upp och nere. Kul att leka i och så ligger madrassen still. Dock måste du ha en lite mindre madrass. Finns på ikea, KURA. 
    Kan tillägga att  vi sover hela familjen på madrasser på golvet. Detta har vi gjort sedan barnen var nyfödda. Har haft både tunna mjuka madrasser och sådana med träram i madrassen och det har aldrig varit något problem. Har dessutom tre stycken och det blir ingen springa emellan. 
  • Krake

Som någon nämnt måste madrasser luftas underifrån, annars riskerar de att mögla. Det är inte nyttigt för någon och i synnerhet inte för ett barn. Du bör alltså ha en aldrig så liten springa mellan golv och madrass. Det finns dock mycket korta sängben att köpa.

Moster, inte monster.
  • entjej

Tack för alla svar!

Ninhurag: Vår dotter är drygt två år. Vet inte riktigt vilket materal madrassen är av men det är inte skumgummi i varje fall. Nej om man ramlar 15 cm så gör väl inte det så mycket, det är mer att jag oroar mig för att hon ska få madrassen över sig också på något sätt om jag ligger i den också. Men det kanske inte går... Tack för uppmuntran.

Pluvdo och Kaffemonster. Det var bra ni skrev om detta med risken för fukt. Vi bor dock i en lägenhet på andra våningen så undrar om risken för fukt är mindre då...men det är klart det blir ju tätt ändå. Då måste man vädra emellanåt på något sätt. Kaffemonster var finns sådana små ben? Hur sätts de på madrassen?

Alexi: Kul att dottern gllar det!

Makka Pakka: Hur sattes dom benen på? Om du träffar kompisen kanske du kan fråga var hon köpte dom Flört?

Hasina: Tack för förslaget. Vill inte att hon ska ligga så högt upp men det är om man vänder den så kanske det skulle vara en bra ide? Är det meningen att man ska kunna vända den? Fast kanske inte så bra med stege trots allt, som hon börjar klättra i. Men tack för förslaget.

• Krake

Fukt samlas i madrassen även om golvet är torrt. Man svettas i sömnen, det är fuktighet i luften etc. Jag är rätt säkr på att IKEA har korta ben, men om det är en madrass utan ram måste ni ju ha någon sorts sängram att sätta fast dem i också. Är det en resårmadrass med inbyggd ram är det bara att skruva fast dem.

Moster, inte monster.
Svar på tråden sängam direkt på golvet (utan ben)?