• Solkatten

tips på urinstensförebyggande foder

Vi har efter urinprov fått rådet av veterinären att byta till ett foder som reglerar ph-balansen i urinen på ena katten, Eftersom han hade små små kristaller i urinen.
    Jag ska förbi veterinären och få tips om foder men tänkte att det finns någon här med erfarenhet som har tips på foder som funkat bra för era katter.
    Någon som har några tips?

Katt

• Svar på tråden tips på urinstensförebyggande foder
  • nemo1

Köp ett spannmålsfritt foder som innehåller högst 0.09 magnesium. Tyvärr så rekommenderar veterinärer oftast foder som de själva säljer (och får pengar från tillverkaren) tex hill´s och RC. Använd ditt sunda förnuft och lita inte alltid på veterinären om vad för foder din katt ska ha. Veterinärer har ca: två timmars näringslära under utbildningen och får efter eget intresse sedan lära sig mer.

Så mycket animaliskt protein som möjligt, tex kyckling, helst inte spannmål alls, tex ris, vete. Inget salt eller socker.  Personligen ger jag mina fri tillgång på  Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt och sedan även fri tillgång på blötmat. Jag rekommenderar dig att ge katten mycket blötmat, tex Mjau eller Bozita (ej Whiskas som innehåller för mycket salt = urinsten) för då spolas ständigt blåsan igenom och urinvägsbesvär minimeras. Katter har över lag en för dålig törstkänsla och behöver hjälp med att få i sig mer vatten (blötmat) Köp gärna en vattenfontän också som lockar till mer drickande.
    Vad gav du katten innan för foder? 

• Solkatten
    nemo1 skrev 2011-09-28 13:40:30 följande:
    Köp ett spannmålsfritt foder som innehåller högst 0.09 magnesium. Tyvärr så rekommenderar veterinärer oftast foder som de själva säljer (och får pengar från tillverkaren) tex hill´s och RC. Använd ditt sunda förnuft och lita inte alltid på veterinären om vad för foder din katt ska ha. Veterinärer har ca: två timmars näringslära under utbildningen och får efter eget intresse sedan lära sig mer.

Så mycket animaliskt protein som möjligt, tex kyckling, helst inte spannmål alls, tex ris, vete. Inget salt eller socker.  Personligen ger jag mina fri tillgång på  Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt och sedan även fri tillgång på blötmat. Jag rekommenderar dig att ge katten mycket blötmat, tex Mjau eller Bozita (ej Whiskas som innehåller för mycket salt = urinsten) för då spolas ständigt blåsan igenom och urinvägsbesvär minimeras. Katter har över lag en för dålig törstkänsla och behöver hjälp med att få i sig mer vatten (blötmat) Köp gärna en vattenfontän också som lockar till mer drickande.
    Vad gav du katten innan för foder? 
    Tack för tipsen. Jag ger Mjau blötmat som komplement och i dagsläget Orijen som torrfoder. Jag ska se vad vetten säger så får vi se. Jag känner som du skriver att man ska använda sitt sunda förnuft och gå efter innehåll på foder inte enbart på veterinärens råd.
  • nemo1

Ös på med mer blötmat, det är bara bra för katten. Inga konstiga tillsatser utan proteiner och vatten. Många har övergått helt till bara blötmat eller BARF. 

• ForReal
    Solkatten skrev 2011-09-28 12:34:35 följande:
    Vi har efter urinprov fått rådet av veterinären att byta till ett foder som reglerar ph-balansen i urinen på ena katten, Eftersom han hade små små kristaller i urinen.
    Jag ska förbi veterinären och få tips om foder men tänkte att det finns någon här med erfarenhet som har tips på foder som funkat bra för era katter.
    Någon som har några tips?

Katt

Det är jätteviktigt att du väljer ett specialfoder som motverkar de urinstenar som katten fått. Vanligaste urinstenarna heter struvit, de ovanligare bl a kalciumoxalat - men de behandlas med foder med helt olika egenskaper. Som du skriver så ska det leda till att pH i urinen justeras. Mao om fodret är anpassat för en sorts urinsten, men din katt hade den andra sorten, så blir det motsatt effekt och främjar istället nybildning av stenarna.

Så mitt heta tips är att verkligen ta reda på vilka kristaller katten hade utifrån provet, och vara bestämd med att du vill ha ett foder som motverkar just detta. Det låter självklart, men tyvärr har inte alla veterinärer koll och som nemo säger, kanske de rekommenderar ett mer vanligt foder som inte skulle hjälpa dig så mycket.

• dezibel

Veterinärer har dålig utbildning i näringslära men alla större kliniker har oftast en foderkonsulent som brukar kunna det mesta så be att få prata med en sån.

• Rigmor Mortis

Jag hade satt katten på veterinärfoder för att få bort kristallerna (min struvitkatt fick hills s/d)

• ForReal
    Rigmor Mortis skrev 2011-10-05 13:40:36 följande:
    Jag hade satt katten på veterinärfoder för att få bort kristallerna (min struvitkatt fick hills s/d)

Absolut. Min får Hills k/d mot kalciumoxalatkristaller.

Hur gick det TS?

• Solkatten

Jag fick Hills C/D rekommenderat, alternativt FCD eller Urinary. Vad tror ni om det. Jag ska nog köra med C/D tror jag.

• Solkatten
    ForReal skrev 2011-10-03 01:57:35 följande:

Det är jätteviktigt att du väljer ett specialfoder som motverkar de urinstenar som katten fått. Vanligaste urinstenarna heter struvit, de ovanligare bl a kalciumoxalat - men de behandlas med foder med helt olika egenskaper. Som du skriver så ska det leda till att pH i urinen justeras. Mao om fodret är anpassat för en sorts urinsten, men din katt hade den andra sorten, så blir det motsatt effekt och främjar istället nybildning av stenarna.

Så mitt heta tips är att verkligen ta reda på vilka kristaller katten hade utifrån provet, och vara bestämd med att du vill ha ett foder som motverkar just detta. Det låter självklart, men tyvärr har inte alla veterinärer koll och som nemo säger, kanske de rekommenderar ett mer vanligt foder som inte skulle hjälpa dig så mycket.

Det är struvit Jazzen har lätt att få.
  • Ringtail
    Solkatten skrev 2011-10-10 21:20:19 följande:
    Jag fick Hills C/D rekommenderat, alternativt FCD eller Urinary. Vad tror ni om det. Jag ska nog köra med C/D tror jag.
    En av våra kissar fick struvitstenar i vintras. Han blev satt på Royal Canin Urinary, först den lite starkare som löser upp kristallerna och när de var borta fick han byta till den unrinstensflörebyggande och den måste han käka resten av livet för att inte riskera att få tillbaka dem. Vi ger honom även blötmat av samma märke. Han mår kalas och är fin i pälsen så vi fortsätter enligt veterinärens råd.

Om jag ska rekommendera något så är det att du lyssnar på din veterinär och följer deras rekommendationer, sen spelar det mindre roll vilket av de rekommenderade märkena du väljer. Ta det som katten gillar bäst.

(Vi ville också ge våra katter spannmålsfritt och så, men när katten blir sjuk och behöver specifik mat för att bli frisk så blir det ju andra prioriteringar.)
  • Solkatten

Han har inga besvär alls nu vad vi kan se så därför behövs inte upplösande foder utan förebyggande tyckte veterinären. Jag börjar nog med att köpa en liten påse för att se om det går hem hos herrarna här. Jag måste vänja dem väldigt långsamt annars blir de dåliga i magen direkt, så det blir en eller två bitar som godis första dagen. Känns dumt att köpa en stor säck om de nu inte gillar det alls.

• Rigmor Mortis

Veterinärfodren brukar uppskattas av mina katter (har under åren haft katter som ätit hills k/d, s/d och i/d)

• skorpionen80
    Solkatten skrev 2011-10-10 21:20:19 följande:
    Ta hem provpåsar och låt katten välja ;)
Svar på tråden tips på urinstensförebyggande foder