nemo1 skrev 2011-09-28 13:40:30 följande:
Köp ett spannmålsfritt foder som innehåller högst 0.09 magnesium. Tyvärr så rekommenderar veterinärer oftast foder som de själva säljer (och får pengar från tillverkaren) tex hill´s och RC. Använd ditt sunda förnuft och lita inte alltid på veterinären om vad för foder din katt ska ha. Veterinärer har ca: två timmars näringslära under utbildningen och får efter eget intresse sedan lära sig mer.
Så mycket animaliskt protein som möjligt, tex kyckling, helst inte spannmål alls, tex ris, vete. Inget salt eller socker. Personligen ger jag mina fri tillgång på Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt och sedan även fri tillgång på blötmat. Jag rekommenderar dig att ge katten mycket blötmat, tex Mjau eller Bozita (ej Whiskas som innehåller för mycket salt = urinsten) för då spolas ständigt blåsan igenom och urinvägsbesvär minimeras. Katter har över lag en för dålig törstkänsla och behöver hjälp med att få i sig mer vatten (blötmat) Köp gärna en vattenfontän också som lockar till mer drickande.
Vad gav du katten innan för foder?
Tack för tipsen. Jag ger Mjau blötmat som komplement och i dagsläget Orijen som torrfoder. Jag ska se vad vetten säger så får vi se. Jag känner som du skriver att man ska använda sitt sunda förnuft och gå efter innehåll på foder inte enbart på veterinärens råd.