• heter

Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....

Jag har en iPhone 4 men tänker nog byta den till en Android så jag får en bra kamera. Men det verkar vara meckigt att komma igång med en Android. Har hört talas om gmail-kontakter som ska kopieras vilket jag inte har.

Jag vill bara kunna kopiera mina kontakters nummer från ett gammalt sim-kort direkt till telefonen, går det?

Man måste ha gmail har jag förstått, hur funkar det och varför måste man ha det? Är det något som måste användas "varje dag" så att säga? Min mail är inte gmail och jag vill inte heller ha gmail.

Funkar Market eller vad det heter som iTunes i stort? Att man reggar ett kreditkort för att kunna köpa appar bara.

Kan jag få över alla mina iTunes låtar till nya telefonen och spela dom på samma sätt som jag kan i iPhonen i bilen osv?

Funkar android som iOS i stort? Att jag inte kommer märka någon större skillnad i mitt användande, dvs med mail och appar?

Vill gärna höra positivt och negativt med att byta till android.

• Svar på tråden Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....
  • inze

Det där med att flytta kontakterna ska nog fungera. Googla så kommer det upp ett antal trådar från svenska forum som beskriver hur en del andra gjort.

Du behöver ett googlekonto (som väl även inkluderar en gmailadress) men det är inget du behöver använda på något sätt, men utan kan du t ex inte hämta några appar. Och man kan regga ett kreditkort så att man sedan kan köpa appar om man vill det. Jag har bara köpt en för det finns massor av gratisappar som räcker långt.

Jag har köpt låtar via iTunes som jag har flyttat till våra telefoner. Men jag har sett till att få dem till mp3-format först.

Hur lika det fungerar vet jag inte eftersom jag inte använt någon iPhone (bara testat lite snabbt nån gång).

• heter
    inze skrev 2011-09-28 18:50:38 följande:

Det där med att flytta kontakterna ska nog fungera. Googla så kommer det upp ett antal trådar från svenska forum som beskriver hur en del andra gjort.

Du behöver ett googlekonto (som väl även inkluderar en gmailadress) men det är inget du behöver använda på något sätt, men utan kan du t ex inte hämta några appar. Och man kan regga ett kreditkort så att man sedan kan köpa appar om man vill det. Jag har bara köpt en för det finns massor av gratisappar som räcker långt.

Jag har köpt låtar via iTunes som jag har flyttat till våra telefoner. Men jag har sett till att få dem till mp3-format först.

Hur lika det fungerar vet jag inte eftersom jag inte använt någon iPhone (bara testat lite snabbt nån gång).

Så det är googlekonto jag behöver för att få appar? Har fattat att android har fler gratisappar än iOS.

Måste man formatera om (eller vad det heter) låtarna från iTunes först? Verkar jobbigt.

Vad har du för telefon? Tänkte om du har en SE Neo eller Arc som jag funderar på.
  • sportpappa

Börja med att skaffa ett Google-konto. Lägg in det kontot på din iPhone. Om du har alla kontakter på SIM-kortet så kan du lätt flytta in dem på Google. Gå in i inställningar->E-post, kontakter, kalender->Importera SIM-kontakter, välj ditt Google-konto. Klart! 
    Om du har allt i ditt Google-konto på din iPhone så kommer allt bara funka på din Android. Logga bara in med samma konto så går det automatiskt.

Jag har mitt Google-konto både i min iPhone och på min Android. Alla kontakter, kalender, mail synkroniseras automatiskt via det kontot så jag behöver aldrig bry mig om var jag sparar något. Allt finns tillgängligt vilken telefon jag än använder. Sen ligger även allt smidigt på nätet och går att hantera utanför telefonen.

• inze
    heter skrev 2011-09-28 18:58:37 följande:
    Så det är googlekonto jag behöver för att få appar? Har fattat att android har fler gratisappar än iOS.

Måste man formatera om (eller vad det heter) låtarna från iTunes först? Verkar jobbigt.

Vad har du för telefon? Tänkte om du har en SE Neo eller Arc som jag funderar på.
    Jag har ju gjort om mina låtar jag köpt (2-3 stycken ) i samband med att jag köpt dem men borde det inte går att göra om alla på en gång på nåt sätt.

Jag har en Arc, och jag är nöjd med den.
  • heter
    sportpappa skrev 2011-09-28 22:31:04 följande:
    Börja med att skaffa ett Google-konto. Lägg in det kontot på din iPhone. Om du har alla kontakter på SIM-kortet så kan du lätt flytta in dem på Google. Gå in i inställningar->E-post, kontakter, kalender->Importera SIM-kontakter, välj ditt Google-konto. Klart! 
    Om du har allt i ditt Google-konto på din iPhone så kommer allt bara funka på din Android. Logga bara in med samma konto så går det automatiskt.

Jag har mitt Google-konto både i min iPhone och på min Android. Alla kontakter, kalender, mail synkroniseras automatiskt via det kontot så jag behöver aldrig bry mig om var jag sparar något. Allt finns tillgängligt vilken telefon jag än använder. Sen ligger även allt smidigt på nätet och går att hantera utanför telefonen.
    Precis en sån som dig behöver jag prata med eftersom att du har båda telefonerna.

Jag har inget googlekonto, är det gmail konto ni menar? Måste man ha det för att använda en android alltså? Men ok, vi säger att jag skaffar ett g-konto och för över mina iPhonekontakter dit så flyttar jag dom bara till nya mobilen sen? Måste man ha massa mail-adresser till folk, tänkte eftersom att du skriver att man ska välja e-post? Jag vill mest ha telefonnummer och ett fåtal mail-adresser.

Jag använder en köpt mail-adress (så inte hotmail typ) från mitt företag men det är väl inga problem attt ha en sån i en android?

Vilket system föredrar du och varför? Jag vill främst byta pga kameran och pga att det retar mig att jag inte kan göra något med ljud jag spelar in eller får skickat till mig t ex och att jag inte kan blåtanda filer hejvilt och att bt-headset är krångliga att få att funka med iPhone. Tydligen ska nya iPhone presenteras på tisdag men om den inte är helt fantastisk så vill jag nog byta till en Arc eller Neo.

Är det några stora skillnader i att använda android vs iOS-mobiler?
  • heter
    inze skrev 2011-09-28 22:35:30 följande:
    Jag har ju gjort om mina låtar jag köpt (2-3 stycken ) i samband med att jag köpt dem men borde det inte går att göra om alla på en gång på nåt sätt.

Verkar jobbigt att sitta och behöva göra om låtarna.

Foton blir jättebra med Arcen förstår jag? Kan ju knappast vara sämre än iPhone.

Är det något du inte är nöjd med med Arc? Kanske lättare att svara på än vad du är nöjd med.
  • heter
    inze skrev 2011-09-28 22:35:30 följande:

Ett par viktiga frågor följer.

Kan du ha vilka ljudfiler som helst som ring-och sms signaler eller måste du köpa dom på market eller hålla på att fippla om dom på nåt sätt innan du kan använda dom? En lättare förklaring kanske är att om jag skickar en ljudfil till dig kan du välja vad du vill göra med den då, som t ex sätta den som sms-signal? Om du har ett headset ipluggat i telefonen piper hela telefonen till när du får sms då eller piper det bara i lurarna? Fråga gärna vad jag menar om jag är otydlig.
  • heter
    sportpappa skrev 2011-09-28 22:44:10 följande:
    Det verkar finns många olika lösningar på hur man synkar iTunes med sin Android.
    Googla på: sync android with itunes 
    Grazie.
  • sportpappa
    heter skrev 2011-09-28 22:42:11 följande:
    Jag har inget googlekonto, är det gmail konto ni menar? Måste man ha det för att använda en android alltså? Men ok, vi säger att jag skaffar ett g-konto och för över mina iPhonekontakter dit så flyttar jag dom bara till nya mobilen sen? Måste man ha massa mail-adresser till folk, tänkte eftersom att du skriver att man ska välja e-post? Jag vill mest ha telefonnummer och ett fåtal mail-adresser.

Jag använder en köpt mail-adress (så inte hotmail typ) från mitt företag men det är väl inga problem attt ha en sån i en android?

Vilket system föredrar du och varför? Jag vill främst byta pga kameran och pga att det retar mig att jag inte kan göra något med ljud jag spelar in eller får skickat till mig t ex och att jag inte kan blåtanda filer hejvilt och att bt-headset är krångliga att få att funka med iPhone. Tydligen ska nya iPhone presenteras på tisdag men om den inte är helt fantastisk så vill jag nog byta till en Arc eller Neo.

Är det några stora skillnader i att använda android vs iOS-mobiler?
    Gmailkonto eller Googlekonto. Det är samma sak. Till Googlekontot är mängder med tjänster kopplade, inkl. Gmail. När du loggar in med ditt Googlekonto på Androidtelefonen så kommer alla kontakter automatiskt dit om du lagt in dem i Google Contacts. Du kan lägga in valfri mängd info. Börja med att regga ett Googlekonto och se till att det funkar bra med din iPhone. Sätt att Googlekontot ska vara ditt primära konto för kontakter så hamnar allt rätt.
    Du kan köra med vilken mailadress som helst på Android.

Jag föredrar Android. Det går som du säger att göra lite mer med filer och själva systemet. Låta appar hantera samtal, förändra utseendet på launchern, lägga upp widgets så man kan nå det viktigaste snabbare. Dölja det man inte vill se hela tiden. På iPhone ligger ju alla appar framme på skärmarna hela tiden. Visst det går att lägga in i en folder...förutom appen "Tidningskiosk" (troligtvis en miss i iOS5 som gör att den inte går att lägga in i en folder).

Det är inte jättestor skillnad i användandet mellan iOS och Android. Största skillnaden är att det finns en bakåt-knapp på Android. Helt suverän knapp som gör att man slipper trycka på skärmen i tid och otid. Sen hittas det mesta med hjälp av meny-knappen och att man trycker länge (1 sekund) på det objekt man vill göra något åt. Så om man inte ser det man söker efter så tryck på meny eller gör långtryck. På iPhone ser man så gott som alltid allt man kan göra eller så ligger det under en synlig knapp.
Svar på tråden Att gå från iPhone till Android... verkar lite jobbigt....