heter skrev 2011-09-28 22:42:11 följande:
Jag har inget googlekonto, är det gmail konto ni menar? Måste man ha det för att använda en android alltså? Men ok, vi säger att jag skaffar ett g-konto och för över mina iPhonekontakter dit så flyttar jag dom bara till nya mobilen sen? Måste man ha massa mail-adresser till folk, tänkte eftersom att du skriver att man ska välja e-post? Jag vill mest ha telefonnummer och ett fåtal mail-adresser.
Jag använder en köpt mail-adress (så inte hotmail typ) från mitt företag men det är väl inga problem attt ha en sån i en android?
Vilket system föredrar du och varför? Jag vill främst byta pga kameran och pga att det retar mig att jag inte kan göra något med ljud jag spelar in eller får skickat till mig t ex och att jag inte kan blåtanda filer hejvilt och att bt-headset är krångliga att få att funka med iPhone. Tydligen ska nya iPhone presenteras på tisdag men om den inte är helt fantastisk så vill jag nog byta till en Arc eller Neo.
Är det några stora skillnader i att använda android vs iOS-mobiler?
Gmailkonto eller Googlekonto. Det är samma sak. Till Googlekontot är mängder med tjänster kopplade, inkl. Gmail. När du loggar in med ditt Googlekonto på Androidtelefonen så kommer alla kontakter automatiskt dit om du lagt in dem i Google Contacts. Du kan lägga in valfri mängd info. Börja med att regga ett Googlekonto och se till att det funkar bra med din iPhone. Sätt att Googlekontot ska vara ditt primära konto för kontakter så hamnar allt rätt.
Du kan köra med vilken mailadress som helst på Android.
Jag föredrar Android. Det går som du säger att göra lite mer med filer och själva systemet. Låta appar hantera samtal, förändra utseendet på launchern, lägga upp widgets så man kan nå det viktigaste snabbare. Dölja det man inte vill se hela tiden. På iPhone ligger ju alla appar framme på skärmarna hela tiden. Visst det går att lägga in i en folder...förutom appen "Tidningskiosk" (troligtvis en miss i iOS5 som gör att den inte går att lägga in i en folder).
Det är inte jättestor skillnad i användandet mellan iOS och Android. Största skillnaden är att det finns en bakåt-knapp på Android. Helt suverän knapp som gör att man slipper trycka på skärmen i tid och otid. Sen hittas det mesta med hjälp av meny-knappen och att man trycker länge (1 sekund) på det objekt man vill göra något åt. Så om man inte ser det man söker efter så tryck på meny eller gör långtryck. På iPhone ser man så gott som alltid allt man kan göra eller så ligger det under en synlig knapp.