• Allévo 123
    Äldre 28 Sep 16:51
    1012 visningar
    1 svar
    1
    1012

    Risksituationer

    Risksituationer


    Förutom att en handling leder till en annan handling som ger ett överätande finns det i varje persons liv ett antal situationer som är mer riskfyllda än andra..


     


    1 Planera


    Ska du gå på fest så gå igenom situationen i tanken innan du kommer dit. Vad av det som bjuds ska du äta av. Jordnötterna; kan jag avstå från dem? Om det är buffé - hur många gånger får jag ta om?


     


    2 Avstå


    I början innan vanan har satt sig kan ett alternativ vara att avstå. Om jag inte klarar av lunchbuffén kanske jag kan äta en maträtt istället. Om jag inte kan sluta äta när jag blir bjuden på nötter kanske jag helt ska avstå från nötter och välja något annat istället.


     


    3 Träna


    De här risksituationerna måste du så småningom ta tag i. Om du varit på julbord och hamnade i ditt gamla beteende och åt av allt som fanns, så sätt dig ned dagen efter och gå igenom vad som hände. Var tappade du kontrollen? Om du undviker just den maträtten nästa gång, skulle det kunna gå bättre? Skulle du ha ätit någonting innan hemma så att du inte var så hungrig?

  • Svar på tråden Risksituationer
  • Allévo 123
    Äldre 28 Sep 16:52
    #1

    ÄTA UTE


    Välj maträtt utifrån tallriksmodellen. Välj så rent som möjligt: kött/fisk, 2 potatisar, obegränsat med grova grönsaker och lite sås. Se upp med dressing, paj och pastasallad.


     


    Reservplan


    Ha reservmat hemma om du inte om du inte hinner laga mat. Reservmat, som du kan ta med i väskan, är bra om du blir försenad, missar lunchen eller måste jobba över.


    Tex


    Allévo produkter Yoghurt Frukt och grönsaker; bananer äpplen, körsbärstomater och minimorötter är några förslag Knäckebrödssmörgås
Svar på tråden Risksituationer