• Anonym (Ledsenbella)

Fullständigt förtvivlad - frisören klippte av allt hår!

Efter att inte ha klippt mig sen i maj så vågade jag mig till slut på att gå till frisören här i den nya stad jag flyttat till. Jag har sparat ut håret sen i januari efter att ha varit väldigt kortklippt och nu hade överhåret vuxit ut så pass långt att jag precis kunde sätta det bakom öronen.

Jag förklarade för frisören att jag sparade ut och att jag tyckte det vr jobbigt, att jag ville ha det kort uppklippt i nacken men spara längden. Hon börjar klippa.

Efter ett tag börjar jag tycka att det var väldigt mycket hon tog, men det var ju försent att göra något åt det. Jag har ju åtminstone längden på luggen kvar tänkte jag lite besviket. Så tar hon tag i luggen och ritsch ritsch så är den i ögonbrynslängd!!?? Jag blev helt chockad.

Jag sa nånting i stil med att du insåg väl att jag höll på att spara ut håret?? Nu är ju allt borta som jag sparat sen sommaren! Hon sa förlåt lite menlöst.

Jag fick min jacka och gick därifrån utan att betala. Så fort jag kommit utanför dörren började jag storgråta och jag gråter fortfarande 2 timmar senare. Jag har sköljt ur det och det är ännu värre än jag först insåg - hon har liksom skurit ur det så att det står korta testar rakt upp vid sidbenan samt att håret ovanför öronen är för långt i förhållande till resten. Jag är fullständigt förtvivlad och chockad och fruktansvärt ledsen och besviken.

Vad ska jag göra? Gå till en ny frisör och be dem klippa av det vid öronen också så jag iaf har en mindre ful kort frisyr eller ska jag bära keps i ett halvår?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-29 19:53
    Oooooooook. Uppdatering:

Jag eldade upp mig ordentligt och åkte sen tillbaka och krävde att få tala med chefen. Förklarade hur hennes anställda inte bara hade klippt helt annorlunda än jag hade bett om, särskilt som jag förklarat att jag sparade ut håret, utan också att hon dessutom hade fuckat upp klippningen. Visade de testarna som stod ut, visade att det var olika långt, pekade på hålet i nacken osv.

Hon erbjöd pengarna tillbaka eller att någon annan fixade till det. Jag sa att ingen annan fick röra mig där för om det tycker att hon är bra måste de ju alla suga som frisörer och att jag ville ha pengar att gå till en annan frisör. Hon förklarade att de inte gör så. Jag begärde att hon skulle tala med sin chef (det är alltså en stor friskvårdsanläggning med salong i). Hon kom tillbaka och vidhöll att de inte gör så. Jag krävde att själv få prata med chefen. När han vägrade ge mig ersättning så ilsknade jag till ordentligt och förklarade att jag skulle ta hela min familj från träningsstället. Han beklagade och jag fräste att det verkade han inte göra alls.

Sen stormade jag ut och frågade managern om hon var den bästa? Hon sa att hon ju var chef men att någon av hennes anställda kunde klippa om mig. Jag förklarade att eftersom hon var chef borde hon vara bättre än de och att det bara var hon som fick klippa till håret. Sen förhörde jag henne om hur hon hade tänkt klippa.

När jag väl satt i hårtvättsstolen så sa jag att hon uppskattade att hon fortsatte vara trevlig mot mig trots att jag betedde mig som en total bitch och att jag hade gråtit sen igår och nu laddat hela förmiddagen. Sen började jag gråta av ansträngningen att ha jagat upp mig så. Det slutade med att jag satt och grät nästan oavbrutet i 1,5 under tiden hon klippte mig. Synnerligen fånigt men jag kunde liksom inte hejda flödet. Hon var jättetrevlig hela tiden och klappade om mig och lovade att det skulle växa ut på ett bra sätt nu. Sen fick jag nåt Kerastase-hårklet som kan hjälpa till att hålla lockarna lite i schack samt en gratis entimmesmassage nästa vecka så jag fick slappna av ordentligt. Det slutade med att vi kramade om varann och tackade henne så mycket.

Jag är fortfarande ledsen över att allt mitt slitsamt utsparade hår rök, men nu ser jag iaf ok ut i håret.

• Svar på tråden Fullständigt förtvivlad - frisören klippte av allt hår!
  • TrailerTrash

Gå till frisören,klipp dig i en ball kort frisyr och spara sen till den längden du vill ha och klipp bara topparna medans det växer ut..

I love the smell of shit in the morning
  • Anonym (Loloo)

Oj din stackare. sa hon inget annat än förlåt? hade hon ingen förklaring på varför hon gjorde som hon gjorde. tur du stod på dig och inte betalade ialalfall. Kan du inte lägga in en bild på hur det ser ut? kanske det inte är så illa som du tror. 

• riboflavin

Gör det bästa av situationen. Gå till en annan frisör och berätta att du vill ha en frisyr som du lätt kan variera vartefter håret växer och att tanken är spara ut.

Gå sedan tillbaka till idioten och kräv dina pengar tillbaka, och förklara att det minsta man kan begära av en frisör är att denne lyssnar på kundens önskemål. 

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • NadiaMi

Gå till en annan frisör, be om ett förslag på vad de kan göra för att försöka rädda frisyren och låt dem göra det de föreslår OM det låter bra.
    Nästa gång du går till en frisör - följ samma procedur. Be dem först beskriva vad de tänker göra (gärna visa med fingrarna vart de har tänkt klippa) och säg 'bra, gör så' om du gillar förslaget.

Uppklippt i nacken och spara längden låter ju faktiskt väldigt tydligt för mig - som inte ens är frisör.
    Toppklippning men inte så mycket mer på allt hår förutom bak i nacken.

För att känna dig lite bättre över håret, fundera på en färgning eller be att få lite frisyrtips på hur du bäst bär upp din nya frisyr när du är hos nästa frisör - OM det de säger låter bra angående klippningen.

Om några dagar kommer du att ha vant dig lite och bör ha hittat något sätt att ha håret på som iallafall fungerar.
    Och det är fullt tillåtet att berätta hur fel det blev hos 'Frisör X' där du bad om att få nacken uppklippt och istället fick håret över hela huvudet nerkortat trots att du sagt att du höll på spara ut till långt hår.

• Themis
    riboflavin skrev 2011-09-28 17:02:08 följande:
    Gör det bästa av situationen. Gå till en annan frisör och berätta att du vill ha en frisyr som du lätt kan variera vartefter håret växer och att tanken är spara ut.

Gå sedan tillbaka till idioten och kräv dina pengar tillbaka, och förklara att det minsta man kan begära av en frisör är att denne lyssnar på kundens önskemål. 
    Hon hade ju inte betalat..

Usch, stackars dig TS, men det växer i alla fall ut igen.

Be någon vettig mänska om tips på frisör i din nya stad- ja man kan tom bara anfalla nån som har en snygg frissa coh fråga var de klippt sig om det kniper-ingen lär ta illa upp över den komplimangen.
    Tyvärr kan jag inte fortsätta jobba här- jag är allergisk mot nötter...
  • Anonym (33 år)

Herregud..... Hon måste ju missuppfattat totalt. Hon trodde säkert att du menade att du ville ha det uppklippt och kort där bak.  Hon verkar bara ha hört just de orden "kort och uppklippt".
    Vet inte om hon arbetar så att hon har egna kunder och stol eller att hon är anställd av någon. Ifall hon är anställd hade jag nog pratat med hennes chef.

Lycka till

• viseversa
    Anonym (33 år) skrev 2011-09-28 17:05:37 följande:
    Herregud..... Hon måste ju missuppfattat totalt. Hon trodde säkert att du menade att du ville ha det uppklippt och kort där bak.  Hon verkar bara ha hört just de orden "kort och uppklippt".
    Vet inte om hon arbetar så att hon har egna kunder och stol eller att hon är anställd av någon. Ifall hon är anställd hade jag nog pratat med hennes chef.

Lycka till
    Jag med.
  • Anonym

Ts, jag känner såååå väl igen mig. För 3.5 år sedan skulle jag klippa mig lite kortare (axellängd) och tog med en BILD till frisören. Jag hade klippt mig hos henne 3-4 gånger tidigare och då hade det blivit fint. Hon klippte så illa att jag såg ut som en 5-årig pojke med cancer när jag var klar. Hon hade skurit håret, det var olika långt och urtunnat så man såg skalpen.

Jag har inte klippt mig sedan dess trots att jag verkligen behöver. Håret ligger nu nere på ryggen och är ivägen jämt. Men jag vågar inte gå iväg för jag är så rädd att det ska bli som förra gången. Då fick jag ha sjalett på mig i flera månader innan jag kunde sätta upp det med hårspännen

• Anonym (Frisör)

Tycker att det gick väldigt märkligt till faktiskt.
    Som någon här ovan skrev, som inte är frisör så fattar man faktiskt vad som menades.
    Men oavsett så är det faktiskt frisörens fel. Alltid.
    Det gäller att göra ett bra "förarbete"
    Inte bara fråga två frågor.
    Utan så mycket som möjligt om personen, inte bara håret. Så att man kan bilda sig en uppfattning.
    Det brast i kommunikationen.
    Tycker synd om dej. Vet att hår betyder mycket.
    Men! Det kommer att kännas bättre. Vet att det inte är så mycket till tröst, men ett hårstrå växer 1-1,5 cm i månaden, så det går fort. Lovar.

Svar på tråden Fullständigt förtvivlad - frisören klippte av allt hår!