• Natasha76

Britax hi- way eller multi tech??

Vi har haft en Skoda Fabia, och där satt Multi-techen jättebra i baksätet förutsatt att vi satte en hoprullad filt under den så att den kom en bit upp från det skålade sätet. Problemet med MT är att den har bältesklämmorna lågt nere och många bilar har sina bilbälteslås för högt uppe så att det inte går att dra åt bältet ordentligt när man monterar bilbarnstolen.

Sen hade vi en annan stol framme, krockdynan avstängbar med nyckel.

Jag är själv inte så jätteförtjust i MT just pga det där problemet med bältesklämmorna. Det är många ställen där jag inte kunnat montera den. Om den går att montera är den en jättebra stol, men testa i båda bilarna.

Hi-way är jag däremot mera förtjust i. Det enda felet med den är att vi inte såg sidospegeln då den var i framsätet. Och så är den kanske litet kortare i ryggen än MT. Vår flicka har nu bältena i MT i högsta läget och kan också sitta i Hi-way ännu. (105+ cm lång). Men nog är väl MT ändå längre i ryggen.

Jag håller med om att det är jobbigt att flytta bilbarnstolar. Jag flyttar bilbarnstolar varje vecka. Inte för att jag inte skulle ha tillräckligt många...  Jag har tio stycken. Men vi skjutsar ofta vännernas barn också och vi har två bilar och jag flyttar dom av och an och ikring. Vi har underförankringsremmar på alla platser i bilarna, så är det lättare att flytta. Hi-way monterar jag nog på någon minut, och Multi-tech också. Under fem minuter. Men det beror på vilket säte. Ibland är det ändå en massa justerande för att få dom bra.

Jag har själv också Axkids nya stolar. Dom är tunga att flytta kring, men lätta att montera sen man fått dom in i bilen. Och är långa i ryggen.  Jag har skrivit mera om det här: bloggen.fi/bilstolslotsen/lista-pa-sakra-bilbarnstolar/axkid-kidzofix/

Svar på tråden Britax hi- way eller multi tech??