• Pebblas

Gör du piroger med smördeg eller filodeg?

Jag ska göra piroger, men har alltid gjort "from scratch" med egen deg. Men nu tänkte jag använda smördeg eller filodeg, läste att det blir frasigt om man tar filodeg.

• Svar på tråden Gör du piroger med smördeg eller filodeg?
  • Nyfiken gul

smördeg gör jag jämt piroger av - perfekta fyrkanter att bara kavla ut och fylla

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Roisin Dubh

Filodeg är väl i tunnaste laget för piroger. Det passar nog bättre till vårrullar eller degknyten. Men jag har aldrig testat göra något annat med filodeg så det är bara en gissning.

If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Izap

Brukar göra på smördeg men en gång gjorde jg på filodeg, ingen hit! Vi slängde dem! Smakar papper typ.

• tantS

Har provat med filodeg, men det gick inte hem här hemma. Brukar göra vanlig deg (en kopp ägg, en kopp olja, en kopp mjölk, lite salt, en jäst och mjöl tills det blir örsnibb). Blir alltid bra :)

• riboflavin

Jag brukar göra typ pizzadeg...

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • apsolut
    tantS skrev 2011-09-28 21:21:49 följande:

Har provat med filodeg, men det gick inte hem här hemma. Brukar göra vanlig deg (en kopp ägg, en kopp olja, en kopp mjölk, lite salt, en jäst och mjöl tills det blir örsnibb). Blir alltid bra :)

Skäms va?
  • Eisa

Jag brukar ta smördeg och det är farligt gott men man går upp typ 7 kg i vikt efter 3 stycken. Så garanterat en smakupplevelse med panikångest som efterrätt.

• tantS
    Klöset skrev 2011-09-28 21:24:35 följande:
    Skäms va?
    Haha, jag reagerade samma när jag fick receptet. Men det blir bra och när man gör det så förstår man. Du bakar i mjöl tills degen får konsistens, eller rättare sagt känns, som en örsnibb, mjuk och lite seg.
Svar på tråden Gör du piroger med smördeg eller filodeg?