Gör du piroger med smördeg eller filodeg?
Jag ska göra piroger, men har alltid gjort "from scratch" med egen deg. Men nu tänkte jag använda smördeg eller filodeg, läste att det blir frasigt om man tar filodeg.
Jag ska göra piroger, men har alltid gjort "from scratch" med egen deg. Men nu tänkte jag använda smördeg eller filodeg, läste att det blir frasigt om man tar filodeg.
smördeg gör jag jämt piroger av - perfekta fyrkanter att bara kavla ut och fylla
Filodeg är väl i tunnaste laget för piroger. Det passar nog bättre till vårrullar eller degknyten. Men jag har aldrig testat göra något annat med filodeg så det är bara en gissning.
Brukar göra på smördeg men en gång gjorde jg på filodeg, ingen hit! Vi slängde dem! Smakar papper typ.
Har provat med filodeg, men det gick inte hem här hemma. Brukar göra vanlig deg (en kopp ägg, en kopp olja, en kopp mjölk, lite salt, en jäst och mjöl tills det blir örsnibb). Blir alltid bra :)
Jag brukar göra typ pizzadeg...
Har provat med filodeg, men det gick inte hem här hemma. Brukar göra vanlig deg (en kopp ägg, en kopp olja, en kopp mjölk, lite salt, en jäst och mjöl tills det blir örsnibb). Blir alltid bra :)
Jag brukar ta smördeg och det är farligt gott men man går upp typ 7 kg i vikt efter 3 stycken. Så garanterat en smakupplevelse med panikångest som efterrätt.
...eller så kan man göra typ en pajdeg, det brukar jag göra.
Tack!