• Busbellan

Fri tillgång på mat eller inte? (katt)

Har en katt här hemma som nog skulle kunna äta hela dagarna om han hade möjligheten
    Han är en hittekatt och var ganska mager när han kom till oss så jag vet inte om detta kan ha något att göra med att han nu konstant skriker efter mat.
    60g per dag skulle nog vara det han ungefär skulle ha om man går efter vikten, nu får han dock ca 100g/dag.
    Men ändå är han aldrig nöjd. När han först kom hit och behövde äta upp sig så hade han fri tillgång till mat och kanske var det vi som ställde till det då, jag vet inte.
    Har en katt till som helst äter lite i taget, ger man då mat för ofta så äter hon bara lite och så äter den andra katten upp resten som hon lämnat.
    Så för tillfället gör vi så att vi delar dagsransonen så de får mat 3 gånger per dag. Honan är helnöjd med detta, men hankatten skriker alltid efter mat och stoppar i sig vad han kan hitta här hemma.
    Men så läser man ju på vissa ställen att de ska ha fri tillgång på mat, så vad är det bästa egentligen?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Fri tillgång på mat eller inte? (katt)
  • JQs

Vissa katter klarar inte av fri tillgång till mat och då kan de ju självklart inte ha det heller. Vi har två katter och de har alltid torrfoder framme och ändå ska den ena katten ha annan mat hela tiden, är jag inne i köket så är han där. Sitter vi och äter så smörar han för att få mat. Du får bara fortsätta vara konsekvent och aldrig ge med dig tillslut kanske han fattar (dock inte säkert)...

• tackförfisken

En katt ska äta lite och ofta... men en katt som svultit kan som du säger ha svårt att reglera det själv. Ni har inte möjlighet att portionera ut mängden foder på fler än tre gånger om dagen?

• Busbellan

Jo, de flesta dagar kan vi portionera ut det på flera gånger. Kanske ska göra ett försök med det, tack

• IceJossan

Är katten avmaskad? Är han inte det så gör det, har han mask så snor den det mesta av näringen han får i sig.

Du kan blöta upp torrfodret och ge honom utspritt på en bricka - det fyller bättre i magen och det tar längre tid att äta.

• Busbellan

Han är avmaskad så där ska nog inte problemet ligga
    Tack för tipset om upplägget av mat, det ska vi testa!

• Havanna82

Vad äter han för mat? Många sorter innehåller för lite protein och fett och en massa skit och mättar därför dåligt.

• nemo1

Skippa RC som innehåller massor med spannmål, spannmål gör katten fet. Köp ett spannmålsfritt foder med så hög halt animaliskt protein som möjligt (tex kyckling) Det gör att katten inte behöver alls lika mycket mat utan blir fortare mätt. Ge även mycket blötmat som är nyttigt för katter då det bara innehåller protein och vatten, vatten som minimerar risken för urinsten. 
    Jag har fri tillgång på både blötmat och torrfoder och mina katter håller vikten bra. 

• Busbellan

Vilket foder skulle du rekommendera? Hankatten skulle säkert äta blötmat, honan däremot gör det inte, eller hon slickar bort såsen/gelen men lämnar resten

• nemo1

Eukanuba fick bäst i test. Personligen ger jag Porta 21 sensible som är helt utan spannmål men kan vara lite svårt att få tag på än så länge. Använd ditt sunda förnuft och titta i innehållsdeklarationen. Animaliskt protein (tex kyckling) ska stå först, då innehåller det mest av det. Gärna som sagt helt utan spannmål, men om det innehåller det så ta ett med så lite som möjligt (tex vete, majs) inget salt, inget socker, Mycket fett då katter utvinner sin energi från fett, inte från kolhydrater som vi människor.

Alltså: Mycket animaliskt  protein och fett och så lite spannmål som möjligt. Prova Mjau eller Bozita blötmat svensktillverkat och innehåller inga konstigheter.

• tackförfisken

Anledningen till att vetrinärerna rekomenderar torrfoder är för att katter väldigt lätt får tandsten av blötfoder. Kan resultera i väldigt dålig munhälsa på äldre katter. Tandsten går inte på försäkringen. 10000 gick det på för mina katter. Alla har inte råd med detta. RC är ett ok foder.

• nemo1
    tackförfisken skrev 2011-09-29 10:01:03 följande:
    Anledningen till att vetrinärerna rekomenderar torrfoder är för att katter väldigt lätt får tandsten av blötfoder. Kan resultera i väldigt dålig munhälsa på äldre katter. Tandsten går inte på försäkringen. 10000 gick det på för mina katter. Alla har inte råd med detta. RC är ett ok foder.
    Ledsen men där har du fel. Eftersom en katt tuggar rakt ner och inte i sidled så hjälper inte torrfoder mot tandsten, det är en gammal myt. Ge istället era katter en rå kycklingvinge då och då, det är bättre för tänderna. Men OBS endast rå (inte ens tinade i micro) annars blir benen farliga.
    Veterinärer rekommenderar torrfoder för att det är det dom säljer. Veterinärer har dessutom 2 timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till dom själva att vid intresse lära sig om det. 
  • pluppfamiljen

Min ktt har alltid torrfoder framme i början så åt han som besatt men sen lärde han sig. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • nemo1

Katter har en väldigt kort tarm så dom behöver äta ofta och lite. Så fri tillgång på ett bra foder skadar aldrig.

• tackförfisken
    nemo1 skrev 2011-09-29 17:16:43 följande:
    Ledsen men där har du fel. Eftersom en katt tuggar rakt ner och inte i sidled så hjälper inte torrfoder mot tandsten, det är en gammal myt. Ge istället era katter en rå kycklingvinge då och då, det är bättre för tänderna. Men OBS endast rå (inte ens tinade i micro) annars blir benen farliga.
    Veterinärer rekommenderar torrfoder för att det är det dom säljer. Veterinärer har dessutom 2 timmars näringslära under utbildningen och sedan är det upp till dom själva att vid intresse lära sig om det. 
    Aha! Ja,man hoppas ju och tror att det dom säger(vetrinärer) ska vara riktigt.Mina katter levde på blötmat första åren...gick sedan över till torrfoder (RC) på rek av vetrinären. Nu har jag tre äldre katter (9,11 och 13 år) som är vana med fri tillgång på mat.Hur ska man utfodra då?? Och varför får dom tandsten?
  • nemo1

Katter får tandsten liksom vi människor. En del borstar tänderna på sina katter men det gör inte jag. Man får helt enkelt gå en gång om året, tex vid vaccineringen och be veterinären titta samtidigt i munnen för att se om det behövs tas bort någon tandsten. Men som jag skrev så är tex kycklingvingar jättebra för tänderna på katter. Jag brukar köpa Guldfågelns frysta, 1kg kostar bara 16.90:- Lägg fram och tina en vinge i taget i rumstemperatur eller i kylen. Aldrig tina i micron eller tillaga på något sätt för då blir benen mjuka och kan fastna. Vissa katter älskar det medans andra bara tittar på den och går.

• tackförfisken
    nemo1 skrev 2011-09-29 21:45:01 följande:
    Katter får tandsten liksom vi människor. En del borstar tänderna på sina katter men det gör inte jag. Man får helt enkelt gå en gång om året, tex vid vaccineringen och be veterinären titta samtidigt i munnen för att se om det behövs tas bort någon tandsten. Men som jag skrev så är tex kycklingvingar jättebra för tänderna på katter. Jag brukar köpa Guldfågelns frysta, 1kg kostar bara 16.90:- Lägg fram och tina en vinge i taget i rumstemperatur eller i kylen. Aldrig tina i micron eller tillaga på något sätt för då blir benen mjuka och kan fastna. Vissa katter älskar det medans andra bara tittar på den och går.

Ok..Tack:) Ja munnen har sett bra ut dom senaste gångerna som tur är...Vet att dom gärna inte söver äldre katter i onödan så får hoppas att det håller sig så...Undrar om sork gör samma verkan som kycklingvinge;)
  • IceJossan
    tackförfisken skrev 2011-09-29 21:50:11 följande:
    Undrar om sork gör samma verkan som kycklingvinge;)
    Det gör det nog, det är ben och senor i den med :) Och dessutom helt naturlig föda. Synd bara att de är fulla i mask :(
  • tackförfisken
    IceJossan skrev 2011-09-29 21:53:08 följande:
    Det gör det nog, det är ben och senor i den med :) Och dessutom helt naturlig föda. Synd bara att de är fulla i mask :(
    Jag är proffs på skadedjurs bekämpning,värst var att utrota löss på barnen;)
  • Ruby01

Jag har pratat med katt-psykolog några gånger på grund av olika anledningar (har fyra katter och en kissade inne under en period, en har bajsat inne under en period och en har jamat väldigt väldigt mycket). Hon säger i alla fall att katter mår bäst av att ha fri tillgång till mat, och kattlucka så att de har fri tillgång till att gå ut när de vill. En veterinär sa till mig också att det kan vara så att om man bara ger en katt blötmat så kanske den faktiskt blir mindre överviktig än om man ger den torrfoder, eftersom det är en del kolhydrater i torrfoder (annars skulle det inte kunna hålla ihop så), men i blötmat är det ju nästan bara protein (typ LCHF metoden :))

Svar på tråden Fri tillgång på mat eller inte? (katt)