• riboflavin

Någon med erfarenhet av Welsh Springer Spaniel?

Hejsan.

Jag har börjat fundera på att skaffa en hund till (har en egen sen tidigare samt är "dagmatte" på heltid åt ytterligare en, 3 resp 10 år gamla irländska settrar).

Redan när vi skaffade våran settertik så kikade vi på Welsh, men eftersom sambon ville ha setter så blev det en sån.
    Vi gillar setterns energi och mentalitet men jag vill gärna gå ner en storlek av praktiska skäl (bla har vi båt och där blir trångt med två stora hundar).

Vi spårar, kantarellsöker, och är rent allmänt mycket ute i skogen. Och det finns alla möjligheter att få jaga (då främst som eftersökshund) i framtiden vill matte gärna jaga fågel men för tillfället så blir det mest jaktlek.

Skulle welshen kunna vara något för oss tro? Jag har fått intrycket att den påminner mycket om settern men i ett mindre format.

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av Welsh Springer Spaniel?
  • MammaTillDomFinaste

en kompis till mej har en welsh och jag tycker då dom är härliga! dom är ju mycket tycker jag som en springer spaniel, men lugnare liksom, inte lika "flamsig", så ja, man skulle kunna säga att dom påminner om settern. tycker iaf de är en toppen ras, trevlig, arbetslust, busig å allt man vill ha

• riboflavin
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-29 12:37:58 följande:
    en kompis till mej har en welsh och jag tycker då dom är härliga! dom är ju mycket tycker jag som en springer spaniel, men lugnare liksom, inte lika "flamsig", så ja, man skulle kunna säga att dom påminner om settern. tycker iaf de är en toppen ras, trevlig, arbetslust, busig å allt man vill ha
    Precis de egenskaperna är vi ju ute efter, i kombination med en hund som gärna kryper upp i knät och kelar på kvällen (japp det gör våra settrar, gärna bägge två på en gång, lite trångt blir det Solig).

Har bara träffat en Welsh i hela mitt liv men han var ett riktigt yrväder ute och en gosboll inne (precis som mina) och var en ljuvlig hund.

Planen är att till nästa sommar (när jag kan vara hemma på heltid några månader) introducera en valp här hemma, och förhoppningsvis så har vi då fortfarande kvar gammelgubben så att han kan bidra med lite vett och hundförnuft, tiken är ju "bara" tre och därmed ganska valpig än, och kan nog bara lära ut en massa bus och elände. 
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • riboflavin
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-29 17:02:00 följande:
    ja men de låter ju toppen! har ni börjat leta kennel?
    Nej, planeringsstadie än så länge. Men det börjar dra ihop sig, ska vi ha en leveransklar valp i juni så ska vi ju nästan vara klara med kennel och intresseanmälan före jul.

Sambon vill ha en tik, men för min del så spelar det ingen roll. 
  • Principessa85

Jag har träffat en hel del Welsh Springer Spaniel, som har gått samma hundkurser som jag har gjort... och mitt intryck av rasen är bara positiv! :) Samtliga jag har träffat har varit mentalt stabila, trevliga, följsamma och lättlärda. En trevlig ras med en hel del motor i, så du ska vara beredd att lägga ner tid på hunden. :)

• riboflavin
    Principessa85 skrev 2011-09-29 20:15:52 följande:
    Jag har träffat en hel del Welsh Springer Spaniel, som har gått samma hundkurser som jag har gjort... och mitt intryck av rasen är bara positiv! :) Samtliga jag har träffat har varit mentalt stabila, trevliga, följsamma och lättlärda. En trevlig ras med en hel del motor i, så du ska vara beredd att lägga ner tid på hunden. :)
    Läste du att jag har 2 settrar (varav den ena är en jaktsetter)?  Solig

Jodå, hela poängen med att ha hund är ju att vara med dem så mycket man bara kan, en hund för mig är en bästa vän som aldrig går hem.

Kul att höra att andra har fått samma intryck av rasen som jag, då vet man ju att man inte är helt ute och cyklar. 
  • Principessa85
    riboflavin skrev 2011-09-29 20:26:58 följande:
    Läste du att jag har 2 settrar (varav den ena är en jaktsetter)?  Solig

Jodå, hela poängen med att ha hund är ju att vara med dem så mycket man bara kan, en hund för mig är en bästa vän som aldrig går hem.

Kul att höra att andra har fått samma intryck av rasen som jag, då vet man ju att man inte är helt ute och cyklar. 
    Sorry, slarv läste lite. :) Men som sagt en helmysig ras enligt mig och jag är ändå lite "rasrasist"! Skäms
Svar på tråden Någon med erfarenhet av Welsh Springer Spaniel?