• Luna74

Helstekt kött.......

Ngn som VET vilken temp köttet ska uppnå för att räknas som "säkert". Ska göra hestekt kaventrecote till Nyår och flera som ska äta är gravida. Vill ju inte heller överlaga köttet så det blir tråkigt.

Kanske ngn som har lite koll på sånt här?

• Svar på tråden Helstekt kött.......
  • CLT

Vid upphettning till 63 grader dör ev bakterier! (tror jag...)

• Luna74

Tappade visst några L där..... helstekt kalventrecote ska det va!

Jo, jag har läst på Livsmedelsverket och tycker att det är lite förvirrande. Om Toxoplasma står det; Parasiten dör vid upphettning över 65°C (helt genomstekt eller genomkokt kött) och vid frysning (-18°C) i minst tre dygn.

Jättebra tänkte jag och läste vidare........ då står det plötsligt att kött kan innehålla både listeria och toxoplasma. SLV om Listeria; Bakterien dör normalt vid upphettning till över 70°C, men överlever frysning. (Knasig formulering tycker jag)

Alltså räcker det då inte att det är genomstekt, det måste då nå minst 70°C!? För mig är det här rätt nytt, har hela tiden trott att det räcker med genomstekt. För övrigt visste jag inte att Listeria fanns i vårt kött...............

Suck, undrar hur köttet blir om man kör det till 70°......

• listo

Det du eventuellt behöver oroa dig för i kött, det är i första hand toxoplasma,
    inte listeria. Alltså ska det räcka med upphettning till 65 grader

• Luna74

Tack listo, hade för mig att det var så.

Hmmm, köttet är köpt fryst............ då kanske vi ska kalasa på lite rosa då.

• doktorC

Fast det är inte säkert det är fryst till -18 ?

• Clarissa

Jag har lite samma funderingar om toxoplasma och listeria eftersom jag åt en köttbulle som var rosa inuti på julafton. Jag vet att den hade varit fryst innan och mina föräldrar har alltid väldigt låg temperatur i frysen (glassen är som tegelsten, typ). Det här borde ju minska toxoplasmarisken, men jag har varit jätterädd för listeria. Skulle vara skönt om det i första hand är toxoplasma som finns i kött.

• doktorC

Risken att smittas av Listeria är störst om man äter livsmedel med långt hållbarhetsdatum utan att värma upp det.

Kött som lagas till när det är färskt (typ köttfärs) är inget att oroa sej vad gäller Listeria.

• lata kocken Johanna

DoctorC
    om det är köpt fryst så måste det varit nere i en bit under -18 grader

för det är den absolut maximala temp som man får ha i frysar om maten ska säljas

• doktorC

kocken: det är ju bra att veta då finns det möjlighet att äta kött som är lite rött

saknar!

• lata kocken Johanna

jo sen kan man köra upp köttet till 60-63grader och sen låta vila, med eller utan folie runt, till rätt temp då är det saftigt och gott och ändå fint och jämnt ljusrosa

• doktorC

Brukar inte köpa fryst kött. Någon som har nåt tips på bra, fryst kött? Hur tinar man det för bästa resultat?

• lata kocken Johanna

frysa snabbt och tina långsamt gäller de flesta saker

ofta kan man hitta oxfilé, viltkött och liknande i frysdiskarna som brukar vara bra (och billigare än färskt)

Svar på tråden Helstekt kött.......