• MalinTheres

Drog ut tand utan bedövning?

Min son (6år) var hos tandläkaren förra veckan. Han hade ett hål i en kindtand. Tandläkaren sa att det inte behövs lagas men att han slipar till tanden så att jag lättare kommer åt med tandborsten.

Inga problem, inga konstigheter. Min son var nöjd och glad. Fick välja ett klistermärke efteråt för att han varit så duktig.

Några dagar senare får han ont i tanden. Han har fått en infektion i tandköttet som är mycket svullet och rött. Han har jätte ont och jag ringer upp till tandläkaren och han får en tid samma dag. Han är jättenöjd med att få komma till tandläkaren så att det onda kan försvinna.

När vi kommer dit säger tandläkaren att tanden måste dras ut. Min son tycker att det låter bra. (då ser det ju ut som han tappat ännu en tand) Tandläkaren bedövar med salva först och sen med den stora "myggan". Han skojar och får sonen att känna sig trygg. Allt går bra, jag sitter bredvid och håller handen när trandläkaren ska dra ut den. Sonens ögon blir större och större, tandläkaren drar och drar, han gråter gallskriker och tandläkaren säger snart klart och fortsätter dra. Tillslut kommer den ut. Sonen är panikslagen  och skriker hysteriskt. Han blöder massor. Tanden, trots att det är en mjölktand har jätte stora rötter. Vid det här laget säger inte tandläkaren något. Han vänder sig bara mot datorn. Tandsköterskan ser alldeles förskräkt ut, ber sonen skölja sätter in en tuss och mer eller mindre föser  ut oss. Jag får fråga efter efter fler bomullstussar. 

Pojken är helt hysterisk. Vi går ut i bilen. Blodet rinner. Jag tröstar och kramar och jag tar med honom tillbak till tandläkarmottagningen. Sonen fortsätter skrika hysteriskt och jag får fråga receptionisten efter fler bomullstussar för att han blöder så. Hon pratar lite lugnande med sonen.

Efteråt åker vi till leksaks affären och han får välja en leksak. Det enda han säger är dock att tandläkaren inte tyckte han var duktig eftersom han inte fick något klistermärke...
    Han är nu jätte jätte jätte rädd för tandläkare och tänker aldrig gå tillbaka.

Jag tror att bedövningen inte verkade pga den svåra infektionen i tandköttet.

Vad ska jag göra nu? Hur får jag sonen att inte få fortsatt tandläkar skräck??? 

• Svar på tråden Drog ut tand utan bedövning?
  • MalinTheres

Givetvis ska det inte vara en glad gubbe vid tråd starten...

• kutiom

Fy vad vidrigt! Jag tycker ni ska prata med tandläkaren och tandsköterskan om hur de ser på situationen alternativt bara hitta någon annan för så där tycker jag inte man beter sig alls. Riktigt tråkigt att läsa, stackars din lille pojke!!

• Taitas

Stackare!
    Kan du inte be om att få prata med tandläkaren och berätta att din son nu är rädd och fråga varför det blev sånt konstigt slut på allt?
    Och att ni kanske kan komma förbi så din son får prata om det och tandläkaren kan be om ursäkt, om inte den tandläkaren som gjorde det vill göra det så finns det nog någon annan som kan hjälpa.

Det är väldigt viktigt att berätta vid nästa besök att han är rädd, jag har alltid varit jätterädd för att gå till tandläkaren men mina känslor har inte riktigt tagits på allvar och nu i vuxen ålder är mina tänder helt förstörda för att jag inte vågar gå dit.
    Det hade kanske kunnat hjälp med en tandläkare som var inriktad på tandvårdsrädsla när jag var liten, fast jag vet inte om det fanns då. Men nu finns det!

• krakel

Va i h. Hade spunkat. De får väl ge honom lite lugnande. Grrrr. Den tandläkaren skuööe jag ALDRIG gå tillbaka till och de skulle få veta varför.

• MalinTheres

Ringde till mottagningen nu.

Fick en tid till tandhyginisten (stavas det så). Receptionisten sa att det var bättre om vi gick dit i stället för tandläkaren då han hade mycket att göra!?!

Hon sa i alla fall att hon skulle säga till tandläkaren att komma in och prata med sonen. Jag sa även till henne att hon skulle skriva upp att han skulle ha ett klistermärke då det blev glömt förra gången, vilket hon skulle. Det lät ju bra i alla fall...

Problemet är nu bara att få med mig sonen dit! Han kommer vägra. Phu.Ska jag berätta om tiden flera dagar innan så han får vänja sig vid tanken, med risk för att han blir hysterisk i flera dagar ELLER berättar jag om tiden samma dag????

Och ja jag tänker definitivt byta tandläkare och han kommer få reda på varför. 

• Taitas

Ska tandhygienisten göra någon undersökning?
    Om han inte vill göra det behöver han inte men du kan säga att ni ska dit men att han INTE behöver sitta i stolen om han inte vill och att du kan sitta med honom i den om det skulle kännas bättre, han behöver INTE öppna munnen om han inte vill men att ni ska dit och prata lite. Det kanske funkar?

Kanske ni kan göra någon slags lek med mjukisdjur/dockor om hur den går dit och ska få prata med den snälla människan bara och visa att det inte behöver vara någon undersökning.

• ziingo

Jag var med om precis samma sak när jag var i sexårsåldern.

Tandläkaren drog ut en tand på mig trots att bedövningen inte hjälpte. Jag var panikslagen och jag minns fortfarande hur ont det gjorde.

Efter den händelsen så bytte mamma tandläkare och nu över 20 år senare har jag fortfarande tandläkarskräck.

• pigglet

Men stackars barn!! SÅ olyckligt   :(

När ni ska dit igen så ska du vara noga med VARFÖR ni ska dit. Att han inte alls behöver göra något han inte vill.  Ni ska mest bara dit för att hämta klistermärket som han skulle haft eftersom han var SÅ duktig.  OM han vill kan han få visa sin glugg.

• kutiom

Det låter hoppfullt att han ska få ett klistermärke, håller tummarna för att nästa besök blir toppenbra och tycker ni gör helt rätt i att byta tandläkare!!

• Familjetandläkare

Hej ! Jag vet nog ungefär vad som gick fel. Förmodligen var hålet ganska djupt. Infektion i tandköttet beror på infektion i tandpulpan. Då måste tanden bort. Jag brukar oftast dela en spretig mjölktand med en specialborr efter att ha bedövat  . Många gånger ger vi lugnande medel innan detta ingrepp som faktiskt inte är helt enkelt. Jag har jobbat i folktandvården i många år och numera privat. Tyvärr kallas barnen i Stockholm generellt  var 24-e månad och det tycker inte jag är optimalt.

• tackförfisken

Men att fortsätt dra tanden.. när pojken känner smärta? Kunde inte tandläkaren lagt mer bedövning... handlade han verkligen rätt där?
    Jag hade nog blivit väldigt arg...hade inte accepterat sådan behandling på mig själv ens..

• Regnig måndag

Anmäl tandläkaren!

Grattis till guldet NZ!
  • immaga

Åh fy, det låter ju som en hemskt situation för en liten 6-åring! Själv har jag fått nya tänder och därmed varit med om flera operationer och det kan göra lite ont eller iaf vara väldigt obehagligt trots bedövning. Jag vet dock inte hur det funkar med infektioner osv, men mina bedövningar har alltid verkat ordentligt. Tror ändå att din son fick bra bedövning.

Hoppas din son mår bra. Som tur var så läker munnen väldigt fort!

Svar på tråden Drog ut tand utan bedövning?