Drog ut tand utan bedövning?
Min son (6år) var hos tandläkaren förra veckan. Han hade ett hål i en kindtand. Tandläkaren sa att det inte behövs lagas men att han slipar till tanden så att jag lättare kommer åt med tandborsten.
Inga problem, inga konstigheter. Min son var nöjd och glad. Fick välja ett klistermärke efteråt för att han varit så duktig.
Några dagar senare får han ont i tanden. Han har fått en infektion i tandköttet som är mycket svullet och rött. Han har jätte ont och jag ringer upp till tandläkaren och han får en tid samma dag. Han är jättenöjd med att få komma till tandläkaren så att det onda kan försvinna.
När vi kommer dit säger tandläkaren att tanden måste dras ut. Min son tycker att det låter bra. (då ser det ju ut som han tappat ännu en tand) Tandläkaren bedövar med salva först och sen med den stora "myggan". Han skojar och får sonen att känna sig trygg. Allt går bra, jag sitter bredvid och håller handen när trandläkaren ska dra ut den. Sonens ögon blir större och större, tandläkaren drar och drar, han gråter gallskriker och tandläkaren säger snart klart och fortsätter dra. Tillslut kommer den ut. Sonen är panikslagen och skriker hysteriskt. Han blöder massor. Tanden, trots att det är en mjölktand har jätte stora rötter. Vid det här laget säger inte tandläkaren något. Han vänder sig bara mot datorn. Tandsköterskan ser alldeles förskräkt ut, ber sonen skölja sätter in en tuss och mer eller mindre föser ut oss. Jag får fråga efter efter fler bomullstussar.
Pojken är helt hysterisk. Vi går ut i bilen. Blodet rinner. Jag tröstar och kramar och jag tar med honom tillbak till tandläkarmottagningen. Sonen fortsätter skrika hysteriskt och jag får fråga receptionisten efter fler bomullstussar för att han blöder så. Hon pratar lite lugnande med sonen.
Efteråt åker vi till leksaks affären och han får välja en leksak. Det enda han säger är dock att tandläkaren inte tyckte han var duktig eftersom han inte fick något klistermärke...
Han är nu jätte jätte jätte rädd för tandläkare och tänker aldrig gå tillbaka.
Jag tror att bedövningen inte verkade pga den svåra infektionen i tandköttet.
Vad ska jag göra nu? Hur får jag sonen att inte få fortsatt tandläkar skräck???