• AlexB

Fruktpuré, hållbarhet?

Kokar en del fruktpuré till min dotter. Nu undrar jag hur länge står sig äpple- och päronpuré?
    Kokar alltså frukten i vatten. Häller av vattnet och sen passerar jag det med stavmixer. 

• Svar på tråden Fruktpuré, hållbarhet?
  • riboflavin

Eftersom det inte innehåller något som helst konserveringsmedel så gissar jag på att det håller max en vecka i kyl (om man varit noga med hygienen på burkar och sånt).

Det som är bra med frukt är ju att det inte blir dåligt utan att man märker det på lukt och smak.

Vill du göra storkok av praktiska skäl så kan du ju alltid lägga i påsar och frysa i lagom dagsportioner. Bara att ta fram på kvällen och lägga i kylen inför nästa dag. 

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
  • AlexB

Vad ska man ha i om man vill ha längre hållbarhet?
    Säg att jag gör äpplemos osötat. Vad gör jag för att det ska hålla längre?
    För gissar på att om jag fryser det så håller det bara max en vecka när jag tar upp det i alla fall. 

• riboflavin
    AlexB skrev 2011-09-29 12:09:59 följande:
    Vad ska man ha i om man vill ha längre hållbarhet?
    Säg att jag gör äpplemos osötat. Vad gör jag för att det ska hålla längre?
    För gissar på att om jag fryser det så håller det bara max en vecka när jag tar upp det i alla fall. 
    Japp, men tar man bara fram lagom mycket så borde det ju inte vara några problem.

Jag gissar att du inte gärna vill använda kemiska konserveringsmedel, och då är det nog tyvärr bara socker som funkar.

Jag kokar ofta krämer och mos med minsta möjliga socker (gärna inget alls), men fryser in och plockar fram så mycket jag behöver (äppelmos till gröten fryser jag in som iskuber, bara att plocka fram och lägga på tallriken innan man börjar koka gröten.
    I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
Svar på tråden Fruktpuré, hållbarhet?