Vår tre-åring "gnuggar" sig mot saker.
Hej!
Vi vet inte riktigt hur vi ska hantera den här situationen med vår dotter. Hon är 3,5 år och har sedan hon var 7-8 månader "magat" som vi kallat det. För det såg ut som hon låg och tryckte magen mot saker när hon var bebis, men när hon blev större förstod vi att det är underlivet hon trycker mot saker. Hon hänger på stol -och bordskanter och annat som hon kommer åt och liksom trycker underlivet mot kanten. Ibland sker det här väldigt ofta, vissa dagar gör hon det så ofta hon kommer åt. Hon "pillar" mycket och tar även saker och trycker emot, hon blir svettig och röd i ansiktet.
Vi har försökt prata med henne om det många gånger, på ett lugnt sätt. Vi har förklarat att det är något man gör för sig själv i sitt rum. Vi vill ju inte att det ska bli tabubelagt men ibland känns det helt hopplöst när det nästan blir en manisk handling från vår dotters sida. Vi trodde det skulle upphöra med tiden, men det har det inte gjort.
Häromdagen när jag kom till dagis var hon i full färd att "maga" på en bordskant mitt bland alla de andra barnen.
Vi har också sagt åt henne på skarpen ibland, och då brukar hon sluta, men börjar strax igen, eller går in på sitt rum och fortsätter. Om vi kommer in i rummet och hon är i färd med att "maga" så slutar hon och säger åt oss att gå ut, och om vi frågar vad hon gör säger hon bara: "Inget.... Gå ut!" med ett skamset leende.
Har läst om att sådant här beteende kan komma sig av övergrepp, men det vill jag verkligen understryka att något sådant har hon absolut inte utsatts för.
Det är så väldigt mycket "magande" och vi vet inte hur vi ska få henne att sluta.
Vad kan det bero på? Och hur ska vi göra?
Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
C