• Anonym (osäker mamma)

Sluta med napp och film?

Vår dotter är 2.5 år. Sedan hon började förskolan förra hösten har hon fått ha sin napp så ofta hon vill. Tidigare fick hon den enbart när hon skulle sova. När hon började förskolan och de gav barnen napparna när de var trötta eller ledsna, började jag tänka att det kanske var jag som var för sträng. Hon hade även börjat få rejäla utbrott på eftermiddagarna efter förskolan, tröttande för både henne och mig. När hon fick nappen lugnade hon sig genast.

Film var något vi lät henne se för första gången i vintras. Hon älskade det. Tidigare hade hon inte velat vara hemma. Film det blev en bra muta för att kunna gå hem utan alltför stora utbrott. Även film hjälpte om hon hade fått ett utbrott. Utbrotten vid den här tiden kom utan förvarning och vi visste inte någon råd annat än att vänta tills de gett sig efter någon timmes skrikande, snurrande på golvet och okontaktbarhet.

Nu ett år senare är både napp och film en vana. Nappen har hon i stort sett hela mornarna och kvällarna och även en hel del på dagarna när vi är lediga med henne. Film vill hon se både på mornarna och kvällarna. Vi brukar låta henne se ungefär 1h på morgonen och lika länge på kvällen. Jag vet att det är vi vuxna som bestämmer. Samtidigt är det skönt att undvika alltför många och långa konflikter. Jag vet att de är en del av tillvaron med barn och ett sätt att lära, men konflikter finns ändå alltid i vardagen. Jag orkar inte ta konflikten att dra ned på/sluta med napp och film om det inte är absolut nödvändigt för hennes välmående. Napp har jag för mig att barn bör sluta med i treårsåldern på grund av tänderna och film har jag läst att barn runt 2 år inte bör se mer än 10 min per dag. Vilket är ditt råd när det gäller detta?

• Svar på tråden Sluta med napp och film?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barnuppfostran med regler och gränser är ju ingen absolut kunskap. Det finns inget som säger att 10 minuters TV är mer rätt för en tvååring än en halvtimme. Det är tack och lov mer komplext än så.
    Vi föräldrar är människor och barnen är små människor och alla vill vi bestämma om oss själva. Som riktigt små blir besluten inte alltid så bra så då måste föräldrarna komma in och hjälpa till. Jag skulle vilja säga att uppfostran är det möjligas konst. När barnen har hämtats på dagis är de minst sagt både trötta och hungriga. Som förälder har man kanske jobbat hårt, skyndat sig för att hinna hämta, ej hunnit handla eller laga mat och då ska man hem och sätta gränser för sitt barn. Det är som gjort för konflikter.
    Jag tycker att man som förälder ska skapa ett liv för både sig och barnet som känns i första hand uthärdligt och i andra hand till och med harmoniskt. Då skapar man bra förutsättningar för de olika bestämmandesituationer som hela tiden uppstår med små barn. Detta ställer ofta krav på planering av den vuxnes tid.
    Ett litet barn behöver ta det lugnt vid hemkomsten och kan utan att någon skada är skedd få både napp och film en stund medan föräldern förbereder maten.
    Detta innebär förstås inte att film ska vara den enda sysselsättningen eller att nappen ska sitta inne hela den vakna tiden.
    Kontentan är att alla är betjänta av regler, men det ska vara regler som är avpassade efter din familj och dina behov , vilket också innebär att de ska ändras successivt när barnet växer. 
    Med vänlig hälsning!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Sluta med napp och film?