• Blondina

Uttrycket "att klicka"

Använder aldrig själv uttrycket - att något ska klicka - men hör och ser andra göra det. Men nu har jag en fundering - vad menas med uttrycket egentligen?

Vissa använder uttrycket i positiv mening, ex - om allt klickar kommer vi att vara husägare inom en vecka. dvs man menar att om allt funkar och allt faller på plats och flyter på som det ska.

Andra använder det i negativ mening, ex - snart är bröllopet här, då får inget klicka! dvs inget får gå fel.

Spontant skulle jag säga att det senare är det rätta, då jag förknippar uttrycket med att skjuta. dvs att bössan inte får klicka när man ska skjuta.

Vad tycker du????

Så underbar o älskad 100110 * Oplanerad men oj så välkommen BF 120310
  • Svar på tråden Uttrycket "att klicka"
  • Momat

"Det sa klick" betyder ju att någon började tycka om varandra, så jag tänker nog att det första alternativet är mest rätt. Dvs att när något klickar så "funkar" det.

• Elli47

Använder inte "klick" särskilt ofta... har inte funderat på om andra gör det, tror inte det.

• Agapi

Jag har aldrig hört de användas i negativ mening. Använder de sällan själv, men jag kopplar de med saker som "vi klickade direkt" (gillade varandra direkt), "allt klickade" (allt fungera som de skulle) tex.

• Kimona

Jag använder ordet klicka när jag blir klickad i telefon, alltså att jag ringer och den andre lägger på.

Exemplet "om allt klickar kommer vi att vara husägare inom en vecka. dvs man menar att om allt funkar och allt faller på plats och flyter på som det ska." använder jag istället ordet "klaffa"

• Astarte

När något klickar går det fel, som jag ser det. Det är som en tändare, när den klickar kommer det ingen eld. Det "klick" som är positivt är det mellan personer, när det "säger klick".

• principessan

Har heller aldrig hört det i negativ mening.

• Blondina
    Kimona skrev 2011-09-30 11:48:22 följande:
    Exemplet "om allt klickar kommer vi att vara husägare inom en vecka. dvs man menar att om allt funkar och allt faller på plats och flyter på som det ska." använder jag istället ordet "klaffa"
    ja, klaffar känns bättre om det är i positiv mening,

Kanske skulle gjort en röst-tråd, verkar ju vara lite skild mening i allla fall............
  • BuoBä

I det andra alternativet skulle jag nog säga "då måste allt klicka".  När det används i den positiva bemärkelsen så tänker jag mig att liknelsen är med kugghjul som klickar i varandra perfekt. Ingen aning om ifall det är den ursprungliga förklaringen.

• BuoBä

Nu när jag läst vad andra skrivit så skulle jag nog egentligen använda ordet "klaffa". Men "klicka" låter inte fel, så jag skulle kunna säga det också. Kanske är det för att orden låter lika som de används på samma sätt.

Jag håller med om att ett vapen som klickar är något negativt, dvs man lyckades inte skjuta.

• Omorfia

Tror inte att jag brukar använda "klicka", men jag har aldrig hört det användas i den negativa betydelsen.

• Polly S

sällar mig till skaran som hört klaffa oftare, och har aldrig hört klicka med negativ betydelse.

• Astarte

Men är ni helt säkra på att ni inte hört det i negativ betydelse? Jag tycker att man mest hör det som något negativt, men ibland kommer någon som fattat fel och använder det som något positivt. Självklart kan den positiva vara lika vanlig, men jag blir lite förvånad.

• Blondina

Men är det någon som vet vart uttrycket kommer ifrån. Om det är två personer som klickar = allt funkar, eller om det är bössan / tändaren som klickar = misslyckas.

Blir till att googla lite. Djupa tankar så här på fredagen Flört

• Marpal

Om jag nu någon gång använder detta uttryck så blir det för något positivt.
    T ex "Vi träffades och kände direkt att vi klickade!"

• Korsriddaren
    Blondina skrev 2011-09-30 13:24:27 följande:

Och här........

www.sprakradet.se/10449

Om vi istället väljer att skita i språkrådet (de är ändå inte de som bestämmer vad som skall vara vedertaget) och väljer SAOL (Svenska Akademins Ordlista) så kan vi konstatera att båda betydelserna är vedertagna. Se utdragnedan.

• von Brev
    Astarte skrev 2011-09-30 13:12:20 följande:
    Men är ni helt säkra på att ni inte hört det i negativ betydelse? Jag tycker att man mest hör det som något negativt, men ibland kommer någon som fattat fel och använder det som något positivt. Självklart kan den positiva vara lika vanlig, men jag blir lite förvånad.
    Nej, jag har inte hört det i negativ betydelse. Bara positiv, dvs. allt flyter, allt klickar i varandra, klick klick låter det när allt faller på plats. Allt är inte så logiskt ;) Att klicka skulle ha något med en bössa att göra låter konstigt. Men kanske uppstod det då en man skulle avrätta en annan och som tur var klickade bössan och den andre gick fri? Allt klickade? Hihi.
    Använder också ordet klaffa som synonym.
Svar på tråden Uttrycket "att klicka"