• Inanna

Någon som minns denna lek för barn?

Minns inte hur man leker den precis... Man ska göra en stor ring/cirkel i grus och så delar man in i olika länder typ? Man "tar" en bit av landet genom att gå ner i spagat ungefär och "ta" en så stor del som möjligt...  Snacka om dåligt minne!

Skulle vilja veta vad leken heter och hur man leker den .

• Svar på tråden Någon som minns denna lek för barn?
  • Lindreas

Land och rike, kallade vi den i alla fall.

• Lindreas

Ja, just det, hur man leker den också... Vi lekte den i en sandlåda, kvadratisk. Delade in den i fyra lika stora delar. En pinne lades i mitten, och alla ställde sig i sitt hörn, längst ut på kanten. Den som började ropade "jag begär krig mot XXX!" och alla länder utom det som blev begärt krig mot sprang iväg utåt, bort från sandlådan. Landet som blev nämnt sprang i stället in och tog upp pinnen och ropade stopp, och då stannade de övriga. Därefter kastade man pinnen på valfritt land (person). Om man träffade så fick man ställa sig med fötterna på gränsen, alltså inte någon fot inne i "landet" och rita ett streck så långt man kunde, från gräns till gräns, och det landet blev ens eget. Om man missade fick den man kastade på göra samma sak med ens eget land.

Hängde du med? Svårt att förklara...

• Lindreas
    Inanna skrev 2011-09-30 20:23:05 följande:
    Hittade på google :)!
    Haha! Stämde det med hur jag beskrev?
  • Inanna

Din beskrivning var mycket enklare att förstå ! Jättetack! Har en dotter på elva som ska ha "lekdag" med skolan nästa vecka. Fröken hade bett om lite "gammaldags" lekar och då kom jag på den här (fast jag mindes ju varken vad den hette eller hur man lekte den, men jag minns att den var riktigt rolig iaf ).

Tack, tack, TACK!!!

• Lindreas

Vad bra! Ja, den lekte vi väldigt mycket, riktigt rolig! Och just det, när man ska kasta pinnen så får man bara stå i sitt eget land, har jag för mig. Och den som inte har något land kvar åker ju förstås ut. Jag minns att vi inte riktigt hade fattat att Nya Zeeland var ett eget land liksom, så vi hade både Nya och Gamla Zeeland.

• babytjejen

åh, den leken minns jag...var sååååå kul, denna lek fyllde
    många raster när jag var liten.... 

Svar på tråden Någon som minns denna lek för barn?