• Wolfclaw

Slänga räkningar

Jag har fått lära mig att man ska spara alla viktiga papper man får i minst tio år. Nu börjar det bli väldigt mycket och jag funderar seriöst på om man verkligen behöver spara t ex räkningar (hyra, Internet, telefon). Riktigt viktiga som kvitton, garantier och annat tänker jag förstås spara. Men kan man inte lika gärna slänga räkningarna när de är betalda?

• Svar på tråden Slänga räkningar
  • jådåsåatt

Jag har alltid slängt räkningarna när de är betalda, har aldrig orsakat problem för mig. Hur ofta har du behövt dem efter de är betalda?

Fast jag är sjukt slarvig gällande sånt så egentligen kanske jag inte ska ge råd.. 

• Lindreas

Jag betalar mina räkningar på internet, och har ju kvar kvittona där. Så vissa räkningar sparar jag, men löpande utgifter, hyra, telefonräkningar, csn-lån och sånt sparar jag inte mer än nåt år, jag kommer ju åt dessa uppgifter på nätet. Så, visst, man kanske borde spara dem längre än ett år eller två, men jag kastar dem då.

• mumama

tror att någon har blandat ihop privatekonomi med företags ekonomi

• Roisin Dubh

Företag måste spara kvitton i minst tio år. Som privatperson behöver du bara spara kvitton du kan behöva för din egen skull, t.ex. för garantier osv. Räkning behöver du inte heller spara om du inte vill det. Att spara papper under året kan väl vara bra men tio år är totalt onödigt.

If Jeanne d'Arc lived today she would be a lawyer and beat your ass-in-court.
  • Tonårsmamman1

Jag har också alltid sparat, men nu kommer vi att bara ha ett års räkningar, sedan slängs de. Vissa speciella kan man ju spara, typ om det finns garantier osv. Men elräkningar från 2009, vad fyller de för funktion?

• Lena

Lånepapper ska alltid sparas. Garantipapper så långe de gäller. Andra papper i 5år tror jag. Rekomendationer om det finns på nätet.

• Prodin

Spara räkningar ett par månader i alla fall. Jag fick en tandläkarräkning i somras, betalade och fick samma räkning igen efter ca en månad. Med förseningstillägg. Jag kunde då jämföra med den gamla, betalda räkningen där det stod ett annat kontonummer. Scanna in, printscreena från banken och saken var biff =D hade jag INTE sparat hade det nog gått ändå, men kanske inte lika smärtfritt. Jag brukar också använda gamla elräkningar, och liknande, när jag gör budgetar.

Your argument is invalid
  • Tonårsmamman1
    Prodin skrev 2011-09-30 21:04:16 följande:
    Spara räkningar ett par månader i alla fall. Jag fick en tandläkarräkning i somras, betalade och fick samma räkning igen efter ca en månad. Med förseningstillägg. Jag kunde då jämföra med den gamla, betalda räkningen där det stod ett annat kontonummer. Scanna in, printscreena från banken och saken var biff =D hade jag INTE sparat hade det nog gått ändå, men kanske inte lika smärtfritt. Jag brukar också använda gamla elräkningar, och liknande, när jag gör budgetar.
    jag spar budgeten (som jag gör i exel) istället, så vet jag hur nästa år ska se ut.
  • Petronella01

Förr, innan man betalade räkningar via nätet kunde det finnas anledning att spara räkningar efter att man betalt, jag blev en gång före internets tid krävd på en hyra som jag kunde bevisa att jag betalt långt före förfallodatum tack vare att jag sparat räkning och kvitto. Idag har man ju som Lindreas säger kvittot på internetbanken.

• riboflavin

Jag sparar räkningar i ett år sen ryker de. Det enda som sparas längre (när det gäller eknomiska papper) är vissa kvitton och deklarationer.

I wanted to be the first woman to burn her bra, but it would have taken the fire department four days to put it out. D.Parton
Svar på tråden Slänga räkningar