• Shasti

Min 3-åring läser

Det här är ingen "skryttråd" även om jag såklart tycker att det är häftigt att min 3-åriga tjej kan läsa. Men jag undrar hur vanligt/ovanligt det är. Finns det fler här?
    Det enda vi har gjort är att ge henne lite bokstavspussel rätt tidigt och läsa några ABC-böcker för henne tillsammans med alla andra böcker. Hennes pappa har påstått i flera månader att hon kan läsa men först trodde jag att hon hade lärt sig hur vissa ord såg ut utantill som en "ordbild" utan att kunna sätta ihop bokstäverna, fast hon iofs har kunnat bokstäverna rätt länge. Sen har hon gillat att skriva vissa ord på datorn. Men nu har jag förstått att hon kan läsa på riktigt eftersom hon börjat bokstavera/ljuda ord högt som hon aldrig har sett och inte ens vet vad de betyder, för att sen säga hela ordet rätt. Korta ord är såklart enkast men längre funkar också.

Jag tycker det är häftigt som sagt men samtidigt lite läskigt nästan. Hon har fortfarande blöja på natten och klär knappt på sig själv, men läser? Skumt. I övrigt är hon som vilken annan treåring som helst. Någon mer?  

• Svar på tråden Min 3-åring läser
  • Shasti
    Fiyali skrev 2011-09-30 21:16:03 följande:
    Barn har en sensitiv period runt 2 då de lätt lär sig bokstäver, ljuda osv. Att lära barnen läsa i skolåldern orsakar därför problem för många eftersom det blir "intjatat" och inte "upplevt".
    Montessori presenterar bokstäver och introducerar ljudning vid två-tre.

Ja det verkar som att det är så! Vi köpte väldigt enkla bokstavspussel med träbokstäver åt henne redan innan 2 års ålder, och hon var intresserad av dem så vi talade om vad det var osv. Sen har vi helt enkelt integrerat ABC-böcker med roliga fina bilder och roliga texter osv och läst dem då och då när vi läser böcker. Datorn har hon själv börjat visa intresse för och velat skriva olika ord. Sen har vi ljudat ord för henne ibland när vi läser och pekat "M_A_T_ står det här då blir det "mat". Det verkar som att hon har "snappat upp" det helt naturligt. 

• Shasti
    Solan skrev 2011-09-30 21:18:13 följande:
    Ja, min dotter läser också. Inga jätteavancerade saker, men MAMMA, BOLL, BAMSE och sådant. Hon fyllde tre för två veckor sedan. 

Häftigt!
  • Shasti
    pigglet skrev 2011-09-30 21:21:06 följande:

Våra barn var också tidiga. Men inte är det "det normala" direkt.

Yngsta hade dessutom väldigt svårt att lära sig prata, så det blev lite komiskt när han inte kunde göra sig förstådd men kunde skriva i stället   :)      (Ja, lite överdrivet, det var ju inte så att han skrev långa lappar för att meddela sig, men ändå) 

Haha .
  • Shasti
    principessan skrev 2011-09-30 21:47:55 följande:
    Häftigt!! Min treåring är inte det minsta intresserad av det trots att vi läser mycket böcker och har bokstavsåussel osv. Han ritar där emot mycket fint krokodiler robotar och andra gubbar!

Oj! Min tjej har ritat ett par huvudfotingar men annars är det bara kladd .
  • Shasti
    Solan skrev 2011-09-30 21:36:04 följande:
    Ja, det är roligt. Försöker er tös skriva också? Vår försöker skriva lite men finmotoriken är det väl sisådär med ;). Hon lyckas få till "L" "I" "O" och "J". Resten är svårare. :D

Det verkar som om hon inser att det döljer sig en hel värld bakom alla bokstäver och att hon vill ta del av den NU. 

Inte för hand, bara på datorn. Hon ritar inget som man ser vad det föreställer heller.
  • Shasti

Faktiskt lite skönt att höra att det finns fler, jag kände det nästan som om jag hade en "alien" hemma haha...

• Shasti
    Annika i Gbg skrev 2011-09-30 22:01:13 följande:
    Jag har bara en reflektion runt detta. Jag läste, skrev och räknade som 5-åring och det var mördande tråkigt de första åren i skolan... En del barn (som jag) lär sig själva, frågar t.ex. bara hur olika bokstäver låter och gör resten själva. Då är det ju bara så. Men peppa inte för mycket. Jag minns mitt första skolår som en mardröm. Tvåan och trean var bättre men inte kul. Obestämd

Jag har planerat att se till att hon får lagom med utmaningar de första åren också, på ett eller annat sätt. Hon får väl sitta och läsa eller göra nåt annat hon inte kan än som att räkna tal, medan de andra tragglar bokstäver .
  • Shasti
    Minibus skrev 2011-09-30 21:55:33 följande:
    Här kunde sonen alfabetet vid 2,5 års ålder men kunde inte prata eller göra sig förstådd särskilt bra alls :). Nu vid 4-års ålder ljudar- läser och skriver han hela meningar. Tror också att inlärningen kommer tidigt. har aldrig pushat honom men har förstås läst favvo-abc boken ett antal ggr vid pottbesök mm :). Just det, han tittade faktiskt en del på radioapans ABC-sånger på SR hemsida när han var rätt liten.

Wow skriver också! Kul! Det tror jag inte vår kommer kunna, på datorn i såfall. Finmotoriken är inte så bra när det gäller att hålla pennan. Hon visar inget intresse för att lära sig det heller.
  • Shasti
    Solan skrev 2011-09-30 21:57:53 följande:
    Jättekul att det finns fler! :) Men olika barn utvecklar väl olika förmågor olika snabbt. Och vissa har anlag för en del saker. Jag såg en kille i min dotters ålder på förskolan som var som en liten trapetskonstnär. Han gick och balanserade på ett litet rep och hade jättebra kroppskontroll. Vår dotter är lite mer... jordnära. :D

Som sagt, jag tror det är väldigt olika vad barn utvecklar för slags förmågor tidigt. Men vi har uppmuntrat henne, jag tycker själv mycket om att läsa och skriva och vi läser ganska mycket. Hon blir väl inspirerad.

Jo jag har också uppmuntrat henne. Pappa är förläggare och jag älskar också att läsa och skriva. Det tror jag är det bästa sättet, när föräldrarna inte puschar eller drillar men bara visar att man själv älskar att göra något.
Svar på tråden Min 3-åring läser