Shasti skrev 2011-10-05 21:12:57 följande:
Ja det är klart att det är flera faktorer som påverkar. Men en person som lärt sig läsa/skriva tidigt och har god språkförmåga och kan läsa mellan raderna - för att få med alla parametrar kanske man helt enkelt kan säga är hyfsat språkbegåvad - och får mer övning i både läsande och skrivande, tror jag har en fördel framför någon som lär sig läsa och skriva sent och är lika hyfsat språkbegåvad, helt enkelt i kraft av mer övning, fler lästa böcker och mer skriven text. Alla lärare säger ju att man blir bättre ju mer man övar.
Det här är som sagt också min personliga erfarenhet. Jag lärde mig läsa, eller rättare sagt blev lärd att läsa av min mormor som var pedagog och litteraturvetare, när jag var runt 4 år. När jag var runt 15 hade jag läst klassiker som de flesta av mina klasskamrater i högstadiet och gymnasiet inte ens hade hört talas om. Inte för att jag begrep allt jag läste, långt därifrån, men det var mycket som ändå fastnade någonstans och gjorde att både min språkliga förmåga och förmåga till läsning/skrivande förbättrades. Jag har alltid läst mycket och gör det fortfarande, och skriver en del. När jag har utbildat mig har jag haft enorma fördelar av det, mycket lättare att få till uppsatser tex än många andra, och det har hjälpt mig mycket i det dagliga livet också. Jag kan tex för det mesta få till en skrivelse till en myndighet på en pisskvart med alla de rätta formuleringarna, som de flesta av mina vänner och bekanta inte skulle få ihop på en vecka.
Jag måste säga att jag förhåller mig ganska skeptisk till det du säger. Ja, självklart ökar den språkliga förmågan genom att man läser, men jag tror inte att den språkliga förmågan utvecklas sämre om samma person får samma språkliga erfarenheter den muntliga vägen. När vi pratar läsinlärning tidigt respektive sent så antar jag ändå att vi håller oss inom "normala" ramar, dvs 3-4 år till sådär 7-8. Jag är inte säker på att en person som är mycket språkbegåvad blir lidande av att snabbt greppa avkodningen som 7-åring istället för att lära sig detta som 4-åring under en troligtvis längre inlärningsperiod. Ja, om barnet inte har närvarande föräldrar som pratar och läser utan han/hon i stor utsträckning är hänvisad till sig själv.
När man pratar läsförmåga så har väldigt många en väldigt snäv definition och ett smalt perspektiv är min uppfattning. Säger inte att du har det bara att det är en erfarenhet jag har.....när man diskuterar läsning. Självklart blir man en bättre läsare genom att läsa, men det var ju inte riktigt det det handlade om.