• Falumamman

Narkos till barn??

Hej!

Skriver detta klockan ett på natten efter vad som verkar bli ännu en sömnlös natt. Är orolig.
    Har sovit sammanlagt 4 timmar på lika många dygn nu, så ha överseende med stavfel och svammel från min sida

Nästa vecka ska min 3-årige son sövas med narkos.
    Han har mycket öronvax som vi inte får ur och på öron mott, så skrek han hej vilt och var livrädd när läkaren försökte få ur det. Eftersom detta påverkar hans hörsel negativt så måste det göras.
    Han står även under utredning för autsim och pratar inte särskilt mycket och förstår inte allting heller så man kan förklara varför det görs. Läkaren tyckte att den bästa metoden för detta var att göra det under narkosbehandling. Så den 6 Oktober är det dags. Vi har fått hem papper och fyllt i blanketter nu.

Nu till min stora oro; Tänk om han inte vaknar upp efter narkosen?? (han får en mask över munnen och andas in medlet) Är livrädd att förlora min lille pojke. Är det någon därute som har erfarenhet och kan ge lite uppmuntrande ord så är jag väldigt tacksam.

Jag kanske låter jätteknäpp, men är superorolig. Även min 6-åriga dotter ska operera bort tonsillerna strax efteråt också på henne blir det narkos.

Vet ingenting om detta utan oroar mig kanske i onödan, eller?

Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • Svar på tråden Narkos till barn??
  • mamma till tre busungar

Hej!

Jag har en liten kille med autism som varit sövd två gånger. Ena gången akut och andra planerat. Båda gångerna har gått bra. Han sövdes med hjälp av narkosmedel i en nål i armen.

Hans lillebror har sövts två gånger också och det har också gått bra. Han sövdes med mask båda gångerna.

Narkospersonalen brukar vara jättegulliga och du är med hela vägen till han sover. Det som kan vara lite jobbigt är att hålla masken över munnen viket barnet tycker är obehagligt men det går fort och så somnar barnet. 

Vilket sjukhus ska ni vara på?

Det är väldigt ovanligt med narkoskomplikationer. Du behöver inte vara orolig.

Det är jobbigt att gå ifrån sitt sovande barn och sitta och vänta tycker jag men barnet är i goda händer.

När din dotter ska ta tonsillerna så kan det rinna en del blod ur munnen efteråt vilket jag vet att en del tycker är läskigt så det är väl bra att vara beredd på. 

• Falumamman

tack så mycket för dina svar

jag är så blödig när det gäller barnen.

det blir falu lassarett vi kommer var på då vi bor i falun.

min dotter är även hon autistisk, vet inte hur man ska förbereda henne riktigt,
    hon var hos läkaren förut och dom tog ett stick i fingret på henne, det satte djupa spår i henne och hon tror nu att på sjukhus så får hon bara sprutor. blir nog svårare för henne. vad bra att jag fick reda på att hon kan blöda ur munnen sen, då är jag förberedd. tack igen för dina råd. blev lite lugnare nu

Alla människor är unika, ingen är den andra lik, det finns inte två av mig, och tacka fan för det ;-P
  • JA77

Jag är narkossköterska, och jag kan försäkra dig om att ALLA vaknar. När du hör om människor som dör under operation, så är det inte narkosen i sig, utan bakomliggande sjukdomar (svåra hjärtproblem, igentäppta blodådror, gamla hjärnblödningar...) eller operationen i sig.

Du är med tills barnet somnar, sedan följer en sköterska med dig ut. Det kan se lite otäckt ut då barnet somnar (=blir slappt, medvetslös), men det är så det ser ut. På barn märks det bättre än på vuxna eftersom barn ofta pratar på tills de somnar. Sövs man med narkosgas i mask tar det längre tid än om barnet får en spruta direkt i blodet.

Det sitter alltid en narkossjuksköterska eller narkosläkare hos barnet under tiden!

• Agnes72

ser att du har fått bra svar, men vill också svara då jag känner igen din oro.

Vår pojke har varit sövd 3 gånger, första gången när han var 1,5 år och senast när han var nästan 3 år. Han har sövts två gånger med mask och en gång med sk spruta.
    Det har gått mycket bra samtliga gånger. Personalen är underbar, vi har inte haft samma, men de är alla jätte goa med barn!

Berätta gärna om din oro för personalen, det gjorde jag och de förklarade och hjälpte med frågor.

På uppvaket är personalen hela tiden på plats och har mycket noggrann uppsikt på barnet. Jag som själv tidigare har upplevt det otäckt med sövning/uppvak, har fått en hel annan trygghet kring detta efter varit med min son på hans uppvak.

Lycka till

• Falumamman

Tack för era svar. Jag känner mig mycket lugnare nu. Tusen tack <3<3<3

• Mrs Firren

Jag vill bara, lite extra, hålla med om det som JA77 säger om att barnet blir slappt, medvetslös. Det tyckte jag var väldigt otäckt, apropå rädsla för att förlora sitt barn. Jag visste självklart att det inte var farligt men det såg vidrigt ut när mitt lilla barn blev helt slappt och bara hängde i famnen på narkospersonalen. Det tyckte jag var det enda jobbiga när våran 2-åring sövdes för ett tag sedan.

Lycka till med allt Mammuten!   

• NinnaBus

Hej!!!
    Min yngsta opererade bort en körtel bakom näsan för ca ett år sedan.
    Han var då 4 år.
    De försökte med att sätta en kanyl som de sen skulle ge sömnmedlet i. Men efter att ha misslyckats ett par gånger med att få kanylen rätt så gav de honom sömnmedel i rumpan. Kanylen satte dit sen när han sov istället.

Fick ha honom i famnen sen medan han somnade.
    Lite läskigt kändes det när han blev helt lealös men det som jag tyckte kändes jobbigast var att bara sitta och vänta ute i väntrummet...
    Det gick jättebra med operationen.
    Han var väldigt seg med att vakna ur narkosen och sov i stort sett hela dagen + natten...
    Men var helt som vanligt dagen därpå....

• cosinus

Vår ena son sövdes som 2-åring (de skulle trycka till en handledsfraktur) och han fick först någon rolig coctail med bl a lugnande och efter det blev han väldigt hanterbar. Han sövdes med narkosmedel i armen och det gick superfort. Lite läskigt att lämna barnet men mindre läskigt än jag väntat mig.

Det som jag däremot inte var beredd på var att han vaknade och var skitförbannad. Att han skulle vara desorienterad hade jag kunnat lista ut men han var fly förbannad och vevade runt och bara skrek för att sen tuppa av och sova ett tag till. Sen var han mer med i matchen och bara vanligt seg och lite illamående.

• Agnes72
    cosinus skrev 2011-10-02 18:51:29 följande:
    Vår ena son sövdes som 2-åring (de skulle trycka till en handledsfraktur) och han fick först någon rolig coctail med bl a lugnande och efter det blev han väldigt hanterbar. Han sövdes med narkosmedel i armen och det gick superfort. Lite läskigt att lämna barnet men mindre läskigt än jag väntat mig.

Det som jag däremot inte var beredd på var att han vaknade och var skitförbannad. Att han skulle vara desorienterad hade jag kunnat lista ut men han var fly förbannad och vevade runt och bara skrek för att sen tuppa av och sova ett tag till. Sen var han mer med i matchen och bara vanligt seg och lite illamående.
    Barn kan reagera så om de vaknar så kallat för tidigt, det förklarade vår narkossköterska. Som förälder upplever man det som konstigt och kanske obehagligt, men barnet minns inte detta efteråt.

Vad ts kan göra om så inträffar, är att försöka få barnet att slappna av och somna om. Jag tog vår son i famnen och sjöng stilla för honom, så somnade han och vaknade mycket gladare ett par timmar senare.
    Personalen fanns på plats och stöttade, de sa i efterhand att man kan annars ge lite lugnade i droppen och se till att barnet somnar om.
    Vår son har vaknat tidigt en gång, de andra två gångerna har han sovit lääänge och vaknat lite lullig och kramig.

Det kan vara bra att vara föreberedd, men oroa dig inte ts.
  • mandelblomma

Som JAZZ redan skrivit så vaknar alla, och de som inte överlever en operation har bakomliggande sjukdomar eller skador som ställt till det.
    Jag är också narkossjuksköterska och jag söver barn, på alla sjukhus får en förälder vara med till barnet somnar. Så hämtas man igen som förälder när barnet vaknat till på postop. Jag har också erfarnethet av att som mamma vara med när mina barn sövts.
    Du ska se att det kommer gå bra, man är aldrig så noga övervakad som när man ligger på operationsbordet!

Svar på tråden Narkos till barn??