• Tessen76

Invaderad av bananflugor, hjälp!

Vi är då rakt inte ensam om detta problem så här års, och vi har haft besök av dom små rackarna förut, men inte i dom här mängderna. det är hundratals av dom !

Förra året när dom kom så ställde vi ut skålar med vinäger+honung+lite diskmedel, och även nån skål med lite frukt i som dom samlades runt, och det var sedan lätt att göra sig av med flugorna.

Den här gången verkar ingenting hjälpa.
    På ett dygn så har vi kanske turen att få se en ynka lite fluga simma omkring i vinägerskålen.
    Jag har städat hela köket från golv till tak, och tyckte ett tag att det blev bättre. Ända tills jag upptäcker att dom flyttat in till vårt badrum! Dom håller till bland mina läppstift och nagellack. Sitter även på flaskor innehållandes alkohol, typ Salubrin eller Alsolsprit.
    Jag har nu även städat hela badrummet och torkat av precis alla flaskor och allt vad det kan vara.
    Men dom vill inte försvinna!
    Ibland har man turen att kunna spraya med något rengöringsmedel om man hittar en skock som huserat sig på ett visst ställe, men då får jag ihjäl kanske 10, och det hjälper inte mycket kans jag säga.

Kokande vatten tömmer vi i alla avlopp flera gånger om dagen.
    Gubben har även skaffat en sån där lampa som drar till sig insekter som grillar dom när dom kommer i närheten. Jo då, man hör ett bzzz lite då och då.....

Jag har inte viljat laga mat hemma på flera dagar nu, och både barnen och vi vuxna börjar bli less på halvfabrikat eller snabbmat ute.

Snart flyttar jag :(

Nån som har nått bra tips att ge mig för att bli av med dom, har jag missat något av alla googletips som finns att tillgå? 

• Svar på tråden Invaderad av bananflugor, hjälp!
  • Buspojkarna

dammsug upp de eller spruta insektssprej på de så att de dör direkt. håll fönstren stängda och vädra bara korta stunder. Vi får in våra utifrån

• Leo1961

Vinäger, honung, vatten och diskmedel funkar skitbra hemma hos oss. Rena Förintelsen bland bananflugor. Jobbiga jävla djur. Äckligt när de rasar ner i vinglaset när man sitter och käkar en god middag!

• Millan83

Vi "glömde" en färsk ananas på diskbänken när vi åkte bort ett par dar, den var inte färsk när vi kom tillbaka och huset hade invaderats av bananflugor! Jag ställde ut två glas med äppelcidervinäger + lite diskmedel. En variant på det du redan testat, testa!

• Grätchen

Hade en invasion för något år sen. Körde med vin honung, diskmedel och vinäger, men de små rackarna drunknade ju inte, de satt och sippade  drinken som fanns i glaset.Skrikandes

Jag fick spel och  la plast över alla möbler, tog bort blommorna och sprayade  med en blandning av ovan, funkade så där. Många dog, alla dog lite senare när jag sprayade med WIZZ antibakteriell från ÖB...

• Sandraåalbin

Radar! Spreja å stäng till så kan de ju försöka överleva!! Mohaha!

• Toppen9

Jag kör med saft, vatten och ättika i ett glas som jag sen droppar ner några droppar diskmedel i. Har funkat kanon!

• Ellieott

Äppeljuice är det allra bästa för det älskar de! Med diskmedel förstås.

• Purpurbräcka

Jag har stött på varienten att hälla en näve salt i avloppet när man inte tänker spola där på några timmar. Tydligen kan de föröka sig i avloppet och saltet gör att det inte blir möjligt.

Grätchen skrev 2011-10-01 02:14:26 följande:
    Hade en invasion för något år sen. Körde med vin honung, diskmedel och vinäger, men de små rackarna drunknade ju inte, de satt och sippade  drinken som fanns i glaset.Skrikandes

Jag fick spel och  la plast över alla möbler, tog bort blommorna och sprayade  med en blandning av ovan, funkade så där. Många dog, alla dog lite senare när jag sprayade med WIZZ antibakteriell från ÖB...

Jag förstår din desperation, men sprayade du vinäger och honung på väggar och golv?! Det är väl i princip att mata flugorna. Poängen med att ha blandningen i en skål är ju att flugorna drunknar, inte att de blir förgiftade.

Om flugorna sitter på kanten av glaset och dricker så kan det funka om du ser till att inte kanterna är nersmetade med den söta blandningen. T.ex. kan du blanda ihop det hela i ett annat kärl och försiktigt hälla över det i ett kärl som står på bänken/bordet. Fyll sedan på med lite vatten emellanåt för att kompensera för avdunstningen. 

• Morcheeba

Dammsugaren tycker jag är toppen! Dessutom tar det fram psykopaten i mig. Tycker det är kul att smyga runt och suga upp dem en efter en... ;) Om jag t ex har glömt någon gammal frukt på fruktfatet så att köket blivit invaderat brukar dammsugaren ligga i köket tills alla är borta. Man tar några varje gång man går in, då tar det inte lång tid innan de är helt borta. Det plus vinglas-tricket brukar göra att de försvinner.

• Noxigen
    Morcheeba skrev 2011-10-01 08:13:13 följande:
    Dammsugaren tycker jag är toppen! Dessutom tar det fram psykopaten i mig. Tycker det är kul att smyga runt och suga upp dem en efter en... ;) Om jag t ex har glömt någon gammal frukt på fruktfatet så att köket blivit invaderat brukar dammsugaren ligga i köket tills alla är borta. Man tar några varje gång man går in, då tar det inte lång tid innan de är helt borta. Det plus vinglas-tricket brukar göra att de försvinner.
    pinsett kanske?
    Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • Krixx

Noggrann städning + att jaga dem med dammsugare (som dessutom är roligt) funkade bäst för oss. Nu har vi inte haft bananflugor på över ett år.

• NinnaBus

Lika delar vitvinsvinäger och sirap + några droppar diskmedel....

De som inte drunknar kan man lurpassa på med damsugaren.... Moahahaha....

Svar på tråden Invaderad av bananflugor, hjälp!