Invaderad av bananflugor, hjälp!
Vi är då rakt inte ensam om detta problem så här års, och vi har haft besök av dom små rackarna förut, men inte i dom här mängderna. det är hundratals av dom !
Förra året när dom kom så ställde vi ut skålar med vinäger+honung+lite diskmedel, och även nån skål med lite frukt i som dom samlades runt, och det var sedan lätt att göra sig av med flugorna.
Den här gången verkar ingenting hjälpa.
På ett dygn så har vi kanske turen att få se en ynka lite fluga simma omkring i vinägerskålen.
Jag har städat hela köket från golv till tak, och tyckte ett tag att det blev bättre. Ända tills jag upptäcker att dom flyttat in till vårt badrum! Dom håller till bland mina läppstift och nagellack. Sitter även på flaskor innehållandes alkohol, typ Salubrin eller Alsolsprit.
Jag har nu även städat hela badrummet och torkat av precis alla flaskor och allt vad det kan vara.
Men dom vill inte försvinna!
Ibland har man turen att kunna spraya med något rengöringsmedel om man hittar en skock som huserat sig på ett visst ställe, men då får jag ihjäl kanske 10, och det hjälper inte mycket kans jag säga.
Kokande vatten tömmer vi i alla avlopp flera gånger om dagen.
Gubben har även skaffat en sån där lampa som drar till sig insekter som grillar dom när dom kommer i närheten. Jo då, man hör ett bzzz lite då och då.....
Jag har inte viljat laga mat hemma på flera dagar nu, och både barnen och vi vuxna börjar bli less på halvfabrikat eller snabbmat ute.
Snart flyttar jag :(
Nån som har nått bra tips att ge mig för att bli av med dom, har jag missat något av alla googletips som finns att tillgå?