• nyfikengrön

Skadad tumme, bruten, stukad eller bara öm ändå?

I måndagsnatt så fick jag en rejäl smäll mot tummen och nagelbandet blev skadat och det är fortfarande superduper ömt i tummen, i början kunde jag inte böja den alls, nu kan jag böja den men det är ömt och jag kan inte använda tummen till något kan inte trycka ens lite lätt med den utan att det gör satans ont verkligen. Det är jätteömt på ovansidan vid den övre tumleden och det gör ont om man rör vid den. Jag behöver bara snudda vid tummen så gör det jätteont!!

Frågan: är den bruten, har jag fått en spricka i den eller är det bara ömt efter smällen och allt att göra är bara att avvakta??  

• Svar på tråden Skadad tumme, bruten, stukad eller bara öm ändå?
  • Philippa

Men hur ska vi veta det?? Det är bara en läkare med en röntgenapparat som kan svara på det.... du bör ringa sjukvården idag om du skulle behöva gipsas....

• nyfikengrön
    Philippa skrev 2011-10-01 16:15:44 följande:
    Men hur ska vi veta det?? Det är bara en läkare med en röntgenapparat som kan svara på det.... du bör ringa sjukvården idag om du skulle behöva gipsas....
    Jag är bara så att jag vill inte springa iväg dit i onödan och det är kanske bara ömt som efter ett blåmärke typ och då känner jag mig så dum så jag tänkte om det var nåt speciellt man skulle känna igen en bruten tumme på.
  • Lady without tattoo
    nyfikengrön skrev 2011-10-01 16:27:45 följande:
    Jag är bara så att jag vill inte springa iväg dit i onödan och det är kanske bara ömt som efter ett blåmärke typ och då känner jag mig så dum så jag tänkte om det var nåt speciellt man skulle känna igen en bruten tumme på.
    Vill du ha en diagnos sök läkare.Dumt att spekulera...det läker ingen skada
    Yrke: Leg pratkvarn
Svar på tråden Skadad tumme, bruten, stukad eller bara öm ändå?