pipon skrev 2011-10-02 03:01:59 följande:
Det finns olika sätt att referera, det vanligaste inom samhällsvetenskap/humaniora/juridik är Oxford-modellen, dvs man citerar genom att skriva sin text och sen i slutet av en mening eller stycke sätta in en upphöjd siffra. Vad siffrorna står för anger du i fotnot eller slutnot (=referenslista i slutet).
Nackdelen är att du inte på en gång vet vem referensen gäller, utan måste komma ihåg en siffra och gå och leta rätt på den i listan.
Harvard-modellen går istället ut på att göra det lite lättare (och fulare i mina ögon) för läsaren. En text skrivs, och när du vill referera så skiver du efternamn och åt inom parentes. T.ex: "Harvardmodellen kan uppfattas som fulare än andra referensformer (Svensson, 2011)." I din referenslista i slutet anger du hela källan. Detta sätt används mest inom naturvetenskapen och man anger inte sidnummer som regel, men kan göra det om det rör sig som tjockare verk.
Om det är flera personer som skrivit texten som du refererar till, skriver du den första författarens namn et al., 2011. Om boken är skriven av Nilsson, Svensson, Johansson och Larsson så skriver du "Harvardmodellen kan uppfattas som fulare än andra referensformer (Svensson et al., 2011)." Et al. betyder "med kollegor".
Säg att Nilsson, Svensson, Johansson och Larsson är flitiga och skriver flera böcker. Då refererar du till dem som (Svensson et al., 2011a) och (Svensson et al., 2011b).
Vad har du fått det ifrån? På min institution bör vi använda oss av harvardsystemet, då det är det vanliga inom samhällsvetenskap. Så vitt jag vet används oxford inom naturvetenskap.