• liah86

snälla hjälp!! harvardmodellen??

har letat en massa om harvardmodellen men tycker det står olika överallt.. så hur skrivet man en uppsats och hänvisar till källor med hjälp av harvardmodellen?? måste man skriva sidnummer? och ska allt stå inom parantes? min lärare gav ett exempel men då skrev han inghet sidnummer, det står det på andra ställen..

meningen ser ut ungefär såhär

"det kallas resiliens och utveckling av detta sker i samspel mellan barnets egenskaper och miljön"

författaren heter Anne Inger Helge Borme och boken är utgiven 2005   

• Svar på tråden snälla hjälp!! harvardmodellen??
  • Den allsmäktige

Gå in på libris.kb.se och så skriver du i boken eller författarens namn, klickar "upp den" och sen finns det en flik som heter "skapa referens" där finns referensen skriven i harvardmodellen :)

• tjej87

Menar du hur du skriver i texten? Isf ska du skriva (Efternamn, år).

• pipon

Det finns olika sätt att referera, det vanligaste inom samhällsvetenskap/humaniora/juridik är Oxford-modellen, dvs man citerar genom att skriva sin text och sen i slutet av en mening eller stycke sätta in en upphöjd siffra. Vad siffrorna står för anger du i fotnot eller slutnot (=referenslista i slutet).
    Nackdelen är att du inte på en gång vet vem referensen gäller, utan måste komma ihåg en siffra och gå och leta rätt på den i listan.

Harvard-modellen går istället ut på att göra det lite lättare (och fulare i mina ögon) för läsaren. En text skrivs, och när du vill referera så skiver du efternamn och åt inom parentes. T.ex: "Harvardmodellen kan uppfattas som fulare än andra referensformer (Svensson, 2011)." I din referenslista i slutet anger du hela källan. Detta sätt används mest inom naturvetenskapen och man anger inte sidnummer som regel, men kan göra det om det rör sig som tjockare verk. 

Om det är flera personer som skrivit texten som du refererar till, skriver du den första författarens namn et al., 2011. Om boken är skriven av Nilsson, Svensson, Johansson och Larsson så skriver du   "Harvardmodellen kan uppfattas som fulare än andra referensformer (Svensson et al., 2011)."  Et al. betyder "med kollegor".

Säg att  Nilsson, Svensson, Johansson och Larsson är flitiga och skriver flera böcker. Då refererar du till dem som (Svensson et al., 2011a) och (Svensson et al., 2011b).

• pipon

I ditt exempel ovan blir det alltså:

Fenomenet kallas resiliens och utveckling av detta sker i samspel mellan barnets egenskaper och miljön (Borne, 2005).

I referenslistan längst bak skriver du sedan
    Borne, Anne I. H., Bokens namn, 2005, Förlagets namn, sidnummer (om du vill, det kan vara schysst).

I bland anges också förlagets hemstad, men inte alltid

• liah86
    pipon skrev 2011-10-02 03:06:04 följande:
    I ditt exempel ovan blir det alltså:

Fenomenet kallas resiliens och utveckling av detta sker i samspel mellan barnets egenskaper och miljön (Borne, 2005).

I referenslistan längst bak skriver du sedan
    Borne, Anne I. H., Bokens namn, 2005, Förlagets namn, sidnummer (om du vill, det kan vara schysst).

I bland anges också förlagets hemstad, men inte alltid

så inget sidnummer när man skriver det i texten? står så på många andra ställen, blir ju helt förvirrad
  • pipon

Nej inget sidnummer i texte, sidnummer i referenslistan om det inte är en kort forskningsartikel, då anger du istället Författarens namn, Titel på forskningsartikeln, År, Tidskrit, upplaga (volym) sida 146-167 (dvs hela artkelns längd).

Egentligen är referenssystemet till för att du ska göra det lätt för läsaren att hitta dina källor och läsa mer. Är du bara konsekvent och tydlig så kommer det att gå bra! 

• holy shit
    pipon skrev 2011-10-02 03:01:59 följande:
    Det finns olika sätt att referera, det vanligaste inom samhällsvetenskap/humaniora/juridik är Oxford-modellen, dvs man citerar genom att skriva sin text och sen i slutet av en mening eller stycke sätta in en upphöjd siffra. Vad siffrorna står för anger du i fotnot eller slutnot (=referenslista i slutet).
    Nackdelen är att du inte på en gång vet vem referensen gäller, utan måste komma ihåg en siffra och gå och leta rätt på den i listan.

Harvard-modellen går istället ut på att göra det lite lättare (och fulare i mina ögon) för läsaren. En text skrivs, och när du vill referera så skiver du efternamn och åt inom parentes. T.ex: "Harvardmodellen kan uppfattas som fulare än andra referensformer (Svensson, 2011)." I din referenslista i slutet anger du hela källan. Detta sätt används mest inom naturvetenskapen och man anger inte sidnummer som regel, men kan göra det om det rör sig som tjockare verk. 

Om det är flera personer som skrivit texten som du refererar till, skriver du den första författarens namn et al., 2011. Om boken är skriven av Nilsson, Svensson, Johansson och Larsson så skriver du   "Harvardmodellen kan uppfattas som fulare än andra referensformer (Svensson et al., 2011)."  Et al. betyder "med kollegor".

Säg att  Nilsson, Svensson, Johansson och Larsson är flitiga och skriver flera böcker. Då refererar du till dem som (Svensson et al., 2011a) och (Svensson et al., 2011b).
    Vad har du fått det ifrån? På min institution bör vi använda oss av harvardsystemet, då det är det vanliga inom samhällsvetenskap. Så vitt jag vet används oxford inom naturvetenskap.
  • pipon

Jag printade min doktorsavhandling i naturvetenskapligt ämne i fredags...Det beror på tidsskrift inom naturvetenskapen, manus ska man dock alltid skriva med Harvard. På Juridicum  använder man Oxford, på företagsekonomin blandar man med lutning åt oxford, på statsvetenskapen blandar man med lutning åt harvard. (alla instiutioner på SU), på teatervetenskapen och tyskan använder man oxford. Det är det jag har pluggat och haft erfarenhet av.

• Lavish
    holy shit skrev 2011-10-02 12:31:32 följande:
    Vad har du fått det ifrån? På min institution bör vi använda oss av harvardsystemet, då det är det vanliga inom samhällsvetenskap. Så vitt jag vet används oxford inom naturvetenskap.
    Jag har läst humaniora på flera institutioner och vi har använt Oxford.
  • liah86

tror jag har fattat det nu

men där står ju en massa olika årtal.. vilket skriver man?? står 1995, 2003, 2011  

Svar på tråden snälla hjälp!! harvardmodellen??