Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

snälla hjälp!! harvardmodellen??

holy shit skrev 2011-10-02 12:31:32 följande:
    Vad har du fått det ifrån? På min institution bör vi använda oss av harvardsystemet, då det är det vanliga inom samhällsvetenskap. Så vitt jag vet används oxford inom naturvetenskap.
    Jag har läst humaniora på flera institutioner och vi har använt Oxford.
  • Lavish
    liah86 skrev 2011-10-02 21:00:34 följande:

tror jag har fattat det nu

men där står ju en massa olika årtal.. vilket skriver man?? står 1995, 2003, 2011  

Ska väl vara det året boken du har är tryckt.
  • Lavish
    liah86 skrev 2011-10-02 21:13:47 följande:
    står tredje utgåvan, första tryckningen

sedan dessa tre årtal

min bok är tydligen tryckt i lettland 2011

är det då 2011 som gäller antar jag      
    Ja, jag skulle inte svära på det, men jo så har jag för mig att det är. Jag tror det är för att man inte ska kunna förvirras av olika datum för olika upplagor etc. Men du kan alltid söka efter boken i libris el dyl så kommer det komma upp ett årtal där och det ska vara det som stämmer.
  • Lavish
    liah86 skrev 2011-10-02 21:39:59 följande:
    ok, typ alla böcker jag anmvänt mig av står tryckt 2011. är väl för att jag har en massa nya upplagor
    Ja alltså bara att årtalet 2011 finns i boken beror ju sannolikast på att boken är tryckt 2011 eller senare (vilket ju råkar vara omöjligt) om det inte är ganska precisa framtidsspekulationer du läser.
  • Lavish
    liah86 skrev 2011-10-02 22:02:43 följande:
    hoppas bara det blir rätt om jag skriver 2011
    Ja men kolla annars libris så vet du säkert.
  • Lavish
    angelicaan skrev 2011-10-02 23:53:24 följande:
    Tryckår o utgivningsår är inte samma nej. En upplaga kan tryckas i flera omgångar. Utgivningsår är det år då senast ändring i innehållet gjorts.

I övrigt har jag använt både Oxford o Harvard på Humaniora och Utbildningsvetenskap. Vi har alltid skrivit sidnummer i Harvard (efternamn; år; sida i löpande, efternamn. initial: titel i kursivt: förlag: stad: år. i referenslistan). Gått efter boken "Rapporter o uppsatser" av Jarl Backman.

Har ni ingen liknande källa för era referenser? Fråga lärarna om vilka "instruktioner" ni ska gå efter (eftersom internet kan vara lite tvetydigt på såna här fronter).
    Håller med om att TS borde ha fått någon sorts instruktion.
  • Lavish

Ok kollade i min instruktionsbok för oxford och där är det tryckår som gäller. Men det är oxford som sagt.

Svar på tråden snälla hjälp!! harvardmodellen??