• Denizkizi

Frågor om förlossningen KS solna

Ska föda om ca6- 7veckor och planerar föda på karolinska i solna.

Födde min första i gävle nov-09 och är ny inflyttat i stockholm så nu undrar jag lite hur det är på KS.

Fick man blöjor till bebisen?
    Bindor och trosor till mig?
    Fick er partner sova kvar?
    Någon som använt ammningsnapp? jag hade det till första sonen och såna fick vi på BB gävle hur va det på KS?

Övrigt, ni som född där och legat på BB va det bra?

Någon som inte fått plats där? vart blev ni skickade?              

• Svar på tråden Frågor om förlossningen KS solna
  • Saxe

Hej Denizkizi! Jag födde på KS Solna -08, och hade BF för barn nr 2 i tisdags. Jag planerar att föda där igen (gärna NU!). Jag var väldigt nöjd med själva förlossningspersonalen, fast inte lika m BB-vistelsen. Jag kände mig trygg med att vara på ett stort sjukhus med bra neonatalvård, om det hade behövts för bäbisen. Vi blev kvar 5 dagar, och fick inte eget rum vilket orsakade vårt missnöje med just bb-tiden, jag hade behövt makens hjälp. Men nu ska de ha byggt om och fräschat upp lite, så det finns inte många rum kvar där man måste dela. Blöjor och bindor fanns på BB. Amningsnappar vet jag inte om man får, men köp på Apoteket och lägg i bb-väskan så har du ju. Jag kan uppdatera efter nästa förlossning!

• Vickan I

Jag födde en son på KS i Solna -09. Ska dit och föda igen om 8 dgr (planerad igångsättning).

Var nöjd förra gången. Då fick man iaf blöjor, (nät)trosor, bindor mm där. Sambon fick sova kvar och vi hade eget rum med egen toalett/dusch på rummet. Men då hade vi tur att det fanns ETT ledigt kvar. När vi kom in fick vi höra att jag skulle få dela  rum och sambon åka hem, men seda löste det sig tur nog ändå. Gullig personal som hjälpte oss nyblivna förvirrade föräldrar . Maten gillade jag inte, men sambon gick ner och köpte pannkakor till mig istället . Amningsnapp vet jag inget om dock då jag inte använde det.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • PTB

ganska kul att läsa 

Saxe skrev 2011-10-02 19:04:57 följande:
    Hej Denizkizi! Jag födde på KS Solna -08, och hade BF för barn nr 2 i tisdags. Jag planerar att föda där igen (gärna NU!). Jag var väldigt nöjd med själva förlossningspersonalen, fast inte lika m BB-vistelsen. Jag kände mig trygg med att vara på ett stort sjukhus med bra neonatalvård, om det hade behövts för bäbisen. Vi blev kvar 5 dagar, och fick inte eget rum vilket orsakade vårt missnöje med just bb-tiden, jag hade behövt makens hjälp. Men nu ska de ha byggt om och fräschat upp lite, så det finns inte många rum kvar där man måste dela. Blöjor och bindor fanns på BB. Amningsnappar vet jag inte om man får, men köp på Apoteket och lägg i bb-väskan så har du ju. Jag kan uppdatera efter nästa förlossning!
    jag som pappa till ett busfrö som just föddes på KS solna ochså 08 tycker precis samma sak som du samt min fru har samma uppfattning som du ang personalen uppe på BB men generellt bra tycker vi iaf =) enligt min fru var det bara lite tjafs med natt personalen som envisades med att ge våran son ersättning fast amminingen fungerade samt att han har visat sig vara laktos intollerant på senare tid så det förklarar ochså varför han tvär vägrade som dom tjatade mer om bara för det. satt tidigare idag utanför förlossningen med min fru för en kontroll men det vart inget i dag iaf skrattar. men dom är verkligen underbara även mot oss pappor och väldigt duktiga på att förklara vad som sker och iaf denna BM frågade mig säkert 10 ggr om det var ngt just jag undrade över och inte bara min fru =) lycka till er båda och ser fram emot att snart få mysa med bebis igen skrattar fast tror våran 3 åring kommer bli lite svartis =) 
  • Denizkizi

Va trevligt med lite info om KS =)
     Om det är fler som fött där får ni gärna fortsätta uppdatera!

• Xofina
    Denizkizi skrev 2011-10-02 13:17:08 följande:
    Ska föda om ca6- 7veckor och planerar föda på karolinska i solna.

Födde min första i gävle nov-09 och är ny inflyttat i stockholm så nu undrar jag lite hur det är på KS.

Fick man blöjor till bebisen?
    Bindor och trosor till mig?
    Fick er partner sova kvar?
    Någon som använt ammningsnapp? jag hade det till första sonen och såna fick vi på BB gävle hur va det på KS?

Övrigt, ni som född där och legat på BB va det bra?

Någon som inte fått plats där? vart blev ni skickade?              

Födde på KS i Solna i februrari i år, cirka 7½ månad sedan. Vill absolut föda där igen! när det nu blir dags för nästa dvs. Flört Underbar personal både på förlossningen och BB, vi låg på lilla eftervårdsenheten och där var dem underbara! Man fick mycket tid för sig själv, dem kom in var 3-4 timma och tittade till en om man nu inte tryckte på knappen så kom dem ju omedelbart!

Blöjor fick man så fort man bad om de, dem visade ett skåp för oss där vi bara kunde ta samma med bindor! Dem var stora men det var skönt då jag var så öm därnere efteråt. Hade med egna också såna stora från apoteteket (tjocka och mjuka så tips!) annars har dem där!
    Min man fick sova med oss! Sonen föddes 13:51 på tisdagen och vi fick åka hem vid 13:30 på fredagen Glad Han sov alla nätter med oss!

Använde det ej. Men om du vill så får du säkert, dem frågade även om vi hade napp med oss till bebisen men det hade vi inte.

Lycka till! Glad  

• Xofina

Fick även eget badrum med dusch så man kunde duscha när man ville Glad Det finns i alla rum vad jag vet!

• Saxe

Jag tror att lilla BB bara har enskilda rum m dusch o toa, jag låg dock på stora BB och det var lite annorlunda. Hur funkar det med maten på lilla BB?

• llotta

Jag födde på KS i Solna i april och är alldeles utmärkt nöjd med både förlossningen och BB (vi kom till Lilla enheten). Personalen var fantastisk. Maken fick iofs åka hem några timmar första natten på bb, men vad ska man göra när det är fullt. Direkt morgonen efter fick vi ett familjerum där vi stannade tre nätter. Blöjor och bindor har du fått svar på och jag fick också amningsnapp. Skulle det inte vara så så ligger det ett apotek precis utanför entré dit du kan skicka maken. Maten var det sämsta, men det finns viktigare saker!

• No ordinary love

Hej, 

Jag födde mitt barn november -10 i Solna. Jag hade blivit avrådd från en kompis att föda där. (Året innan var hon gravid och hon är en sådan som oroar sig för minsta lilla så hon ringde in för att ställa lite frågor. Hon tyckte att hon fick korta svar och blev väl sur.)  

Jag valde dock att föda på KS i Solna och det är jag oerhört glad över. Helt underbar personal på förlossningen och på BB. Så otroligt vackert bemötande av läkare, barnmorskor, studerande, undersköterskor osv...
    Allt som utfördes på mig beskrevs i minsta detalj till mig och min sambo var väldigt delaktig och dem fokuserade inte enbart på mig och bebisen utan även min sambo fick ställa frågor och fick svar och frågor ställdes till honom osv...

Ja, man får blöjor till bebisen man får två st. välkomstpaket, ett från Libero och ett tror jag är något kommunen bjuder på.

Både bindor och trosor till dig, finns även bindor i ngt av välkomstpaketen.

Ja min sambo fick sova med mig i samma rum i egen säng :)

Jag använde inte amningsnapp, jag fick inte amma öht, då jag gick på medicinering som kunde skada mitt barn. Så jag fick sova ut på nätterna jag var där och personalen tog mitt barn och flaskmatade :)

Jag kan inte komma på något som var negativt med min vistelse på KS.
    Men jag tror mycket hänger på hur man själv bemöter personalen med, min mor var där under förlossningen och hon är rökare, när hon var ute och tog rökpauser så hörde hon bekanta till andra föderskor som klagade och mamma tappade hakan då hon inte kunde förstå vad de klagade på egentligen, med tanke på hur personalen behandlade mig.

• Denizkizi

Åååå nu känns det tryggt att föda min andra bebis där =)
    Tack för alla svar!!!

Va på ultraljud idag på KS och fick veta att min bebis väger nu 2300g, 10%+ viktkurvan så vifår väll hoppas han kommer lite före BF annars lär det bli en stor bebis att klämma ut =)

• Saxe

Hej igen! Jag har nu fött mitt andra barn på KS Solna, han kom 5 oktober. Jag är väldigt nöjd! Fantastisk personal på förlossningen, de tog verkligen hänsyn till att jag gått på Aurorasamtal. Vi fick ligga på stora Bb, där de fortfarande har en del delade rum, men vi fick ett eget. Inte dubbelsäng iofs, hade varit mysigt. Överlag toppenpersonal där med, det enda jag kan anmärka på är att de glömde komma med smärtstillande i tid, men vi ringde på klockan då så man kan ju hålla koll själv. Trevlig och korrekt barnläkare som tog sig tid att förklara och svara på frågor.'Bindor, blöjor och sånt finns, vi hade med egna kläder till bäbisen men jag tror att det finns att låna. Klart oväntat var att maten, om än ocharmigt serverad i svarta plastbyttor, var helt ok och ibland även riktigt god! Frukost/fika fanns att ta när helst man ville. Jag hörde från några andra mammor i fikarummet att de inte var lika nöjda dock, det verkar hänga på om man får eget rum eller ej hur nöjd man är.

• Engelina

Har fött på KS alla tre gångerna, men denna gång har jag valt Danderyd pga att man har toalett och dusch på förlossningsrummet  (finns inte på KS) och får med stor sannorlikhet eget rum på BB. Annars så har jag över lag varit nöjd, men just de här sakerna gör att jag provar annat denna gång. 

• PTB
    Engelina skrev 2011-10-17 13:45:01 följande:
    Har fött på KS alla tre gångerna, men denna gång har jag valt Danderyd pga att man har toalett och dusch på förlossningsrummet  (finns inte på KS) och får med stor sannorlikhet eget rum på BB. Annars så har jag över lag varit nöjd, men just de här sakerna gör att jag provar annat denna gång. 
    Mjo det finns... i ett rum... rum 11 =) på ks
  • Engelina
    PTB skrev 2011-10-17 17:46:51 följande:
    Mjo det finns... i ett rum... rum 11 =) på ks
    Ok, i ett rum då... :) Men inte så troligt att man får det kanske... :)
  • PTB
    Engelina skrev 2011-10-18 15:04:47 följande:
    Ok, i ett rum då... :) Men inte så troligt att man får det kanske... :)
    mjo jag vet... vi fick det med våran första son erik 2008. men hade inte turen nu 2011 när våran andra son Mio föddes, tycker det skulle vara näst intill basic att det ska finnas =)
Svar på tråden Frågor om förlossningen KS solna