Hur är det att bo i Svalövs kommun?
Har inte alls tänkt att bosätta oss där man har börjat spåna lite på hus. Väldigt bra priser men hur är det att bo i kommunen? Bra dagis och skolor? Kommunikationer? Skriv gärna ni som vet.
Har inte alls tänkt att bosätta oss där man har börjat spåna lite på hus. Väldigt bra priser men hur är det att bo i kommunen? Bra dagis och skolor? Kommunikationer? Skriv gärna ni som vet.
Vi har nyss flyttat FRÅN Svalövs kommun!
Nej då, det är ett bra ställe att bo på! (Vi flyttade pga makens jobb i annan kommun.)
Från Svalöv går buss som tar ca 10 min till Teckomatorp o pågatåg till Malmö/Lund/Helsingborg/Landskrona. Hyfsat bra busskommunikationer. Fördelen med Svalöv är ju att det liksom ligger "mitt i" - mellan Landskrona o Eslöv, mellan Malmö/Lund o Helsingborg. Det är inte långt till nån större stad, o även Center Syd i Lödde ligger ganska nära.
Finns fantastisk natur med tex Skäralids naturreservat utanför Röstånga o många andra vackra ställen. Många grönområden inne i tätorten o förstås Svalövssjön.
I tätorten Svalöv finns 2 större förskolor o 2 mindre, varav en Montessori. Alla är bra, jag har själv jobbat på en av de stora o haft mina barn på den andra stora.
Det finns 2 låg- o mellanstadieskolor (1 stor o 1 liten), 1 montessoriskola åk 0-6 (ska nog bli 0-9) o 1 högstadieskola som tar emot hela kommunens högstadieelever. Svalövs skolor har legat långt ner på Skolverkets listor o satsar därför mycket o har gjort de senaste åren på att höja kvaliteten. De har klättrat i tabellerna de sista åren.
Hade det inte varit för makens jobb hade vi mer än gärna bott kvar, jag flyttade med stor sorg i hjärtat. Jag är uppvuxen i/utanför Svalöv o mig har det blivit människa av!
Lycka till hur ni än väljer att göra!
E uppvuxen där o ska ska flytta tillbaka dit nu om en månad. Tycker det e lugnt o skönt där med bra dagis o skolor. Högstadiet har dom gjort om jätte fint
Sen finns det ju områden som e mindre bra men så e det överallt.
Kommunikationerna e ganska bra men e man en som festar mycket i andra städer så kan det bli problem att komma hem mitt på natten. Kommer oftast bara till Teckomatorp.
LottaRos: Vilket dagis har du jobbat på? Min mamma jobbar nämligen i köket på Linåker o lagar ju även mat till dagis
Kanske vet vem hon e.
Kanon för barn. Bra dagis. Ett samhälle där alla känner alla. Nära till naturen.
Vi bodde där i ett år och flyttade därifrån pga jobb.
Tack så mycket för bra råd! Har varit inne på kommunens sida och det verkar ganska mysigt. Och som sagt, huspriserna är ju väldigt bra än så länge. Jag tycker det är hutlösa priser här i Lund och i Malmö. Vi vill gärna bo nära en pågatågstation eftersom min man jobbar i Helsingborg.
Vilka områden är inte bra i Svalöv? Vad tycker ni om Teckomatorp, Billeberga och Tågarp? Finns det någonstans att bada i närheten på sommaren? Är det barnvänligt?
Moonis - Jag jobbade på Svalan. Men vi fick vår mat från Solgården, inte från Linåker.
Aida - Teckomatorp, Billeberga, Tågarp ligger alla längs pågatågsbanan vilket ju är ett plus. Men de är mycket mindre samhällen, o har därmed inte vårdcentral, folktandvård, högstadium, systembolag eller så mycket andra affärer än en livsaffär.
Allt det finns i Svalöv. Men visst, det är trevliga ställen allihop.
Kågeröd o Röstånga ligger lite mer "off", har sämre kommunikationer men å andra sidan fantastisk natur! Trevliga ställen även de här!
Jag känner folk i alla samhällena o vet att folk trivs där!
Bad? För strandbad är Landskrona närmst, Barsebäck åker vissa till. I Saxtorp finns en konstgjord sjö o i Svalöv finns en konstgjord sjö. I Röstånga finns friluftsbad med simskola. Badhus finns i Landskrona o Eslöv.
Ang områden i Svalöv som är mindre bra så är det väl främst vissa lägenhetsområden... Annars är alla områden bra att bo på!
Ska ni flytta till hus så behöver ni inte fundera så mycket på dåliga områden, dom flesta husområdena e bra.
Teckomatorp tycker jag e lite flummigt, ingen by jag skulle flytta till. Billeberga o tågarp känns lite väl öde för min smak, vill ändå kunna ha en bra mataffär, vårdcentral mm i närheten.
Sen finns det ett utohusbad i Marieholm men man kan ju även åka in till landskrona oxå.
Personligen tycker jag det e barnvänligt, flyttar dit igen för jag tycker det e tryggt att låta min son växa upp där.
Var går barnen i gymnasium?
Ja, badet i Marieholm glömde jag ju! Där har man badat många somrar!
Landskrona, Helsingborg eller Lund/Malmö. Vanligast är Landskrona, sen Helsingborg.
LottaRos: Hon jobbade iof på solgården innan linåker men vet inte vilken del hon ansvarade för där.
Får de välja gymnasium eller det är bestämda städer?
LottaRos: Brukade alltid cyckla dit när vi va små
Jag TROR att man "tillhör" Landskrona men kan få beviljat att gå i annan stad, tex Helsingborg. Jag gick själv i Landskrona o trivdes jättebra, men det var många år sen.
Dom flesta brukar välja Gullstrand men finns inte den utbildningen man vill ha i Landskrona så går det lika bra att söka till andra.