• Anonym (Trådstartaren)

Skriva in sig i Sverige igen? Någon som har erfarenhet?

Hej,

Funderar på att åka tillbaka till Sverige igen. Letade efter en blankett att fylla i, men tydligen måste man hämta den på skatteverket. Förstår inte varför det inte går att fylla i den här. Någon som vet vad de efterfrågar? Ska jag ta med mig några inkomstuppgifter från detta land? Skulle ju vara bra att veta så att man inte sitter på pottan där sedan. Det är nämligen väldigt oorganiserat i detta land som jag bor i, så det är inte bara att ringa och så fixar de det som skattverket i Sverige frågar efter.

• Svar på tråden Skriva in sig i Sverige igen? Någon som har erfarenhet?
  • Anonym (svensk)

Du kan väl alltid ringa Skatteverket och fråga? Som jag förstår det så behöver du uppsöka skattekontoret när du väl är på plats i Sverige och skriva in dig igen och då ha med dig ditt svenska pass (förutsatt du har ett sådant - är du inte svensk medborgare tror jag det är krångligare).

• Anonym
    Anonym (svensk) skrev 2011-10-02 20:49:29 följande:
    Du kan väl alltid ringa Skatteverket och fråga? Som jag förstår det så behöver du uppsöka skattekontoret när du väl är på plats i Sverige och skriva in dig igen och då ha med dig ditt svenska pass (förutsatt du har ett sådant - är du inte svensk medborgare tror jag det är krångligare).
    Ja, jag ringde först Skatteverket och de sade att jag måste åka till Sverige och ta med mig passet. Därefter när jag lade på telefonen kom alla dessa frågor upp.
    Jag är svensk medborgare.
  • MamaPapa

Tror inte du behöver göra en "extra resa" utan du flyttar hem igen o när du kommit till sverige går du in på lokala skattekontoret. Tror inte det är nåt du behöver göra innan flytt då du är svensk.

Svar på tråden Skriva in sig i Sverige igen? Någon som har erfarenhet?