• Baby0711

äter han för lite?

Hej!
    Jag har en pojke på 10v har gett han ersättning sen han va 4v o jag har fortfarande inte fåt ihop nån bra rutin med matning. Han visar sällan när han vill äta utan jag ger han mat var 3-4 timme. efter kl 19 så brukar han oftast sova inför natten o det e då mitt problem börjar  jag försöker ge han mat strax innan han somnar inför natten så det blir alltid mellan 19-20. För nån vecka sen vaknade han alltid mellan 4-5 på natten o va hungrig men på bvc tyckte dom att han kunde äta lite där vid midnatt nångång, men han sover alltid då och dom tycker inte att man ska väcka barnen för mat eller ge dom när dom sover så efter att jag ändå har gett han sovande vid midnatt typ i tre dar så slutade jag med det eftersom det inte kändes bra, så jag gick tillbaka att mata han sista för natten mellan 19-20. Men nu i tre dar har han inte vaknat på natten utan börjar vakna vid sex. E det inte väl för länge att vara utan mat? vad tycket ni äter han för lite? ska jag ge han sovandes vid midantt eller ska jag väcka han?? vet verkligen inte vad jag ska göra e orolig att han inte ska få i sig det han behöver han e ju så liten fortfarande.

När han väl vaknar där vid sex så skriker han inte utan han börjar sparka o sprattla ivrigt fäktar mycket med armen o öppnar munnen o söker efter att suga på något detta gör hans sovande o kan hålla på i timmar, fattar inte vad det e , jag ger han alltid mat när han börjar trots att detta kan han börja med bara nån timma efter mat så hunger vet jag inte om det är, rättare sagt vet inte vad det e ger man han nappen så suger han jätte snabbt han spänner sig oxå otroligt mycket, detta gör han mesta dels av dagen, e det någon som vet vad det kan va?
    han äter 150ml

• Svar på tråden äter han för lite?
  • Smulanpus

Hm går han upp i vikt som han ska? det kan jag ju tycka är det man ska gå efter. Mina har varit sånna att om dom sovit över mål på natten så har dom ätit ikapp på dagen och det kunde bli mat en gång i timmen i början, kanske inte mycket åt gången men hungriga ofta va dom allt.
    Om nu vikten ligger rätt och han följer sin kurva varför inte bara låta han sova? det hade nog jag gjort, men om han så klart ligger under viktkurvan så är det väl kanske lämpligt att följa bvc rådet att väcka han vid tolv också.

Hoppas det ordnar sig, du kanske har sådan tur att du har fått ett litet sovmonster helt enkelt Skrattande

Längtar.......
  • Baby0711

aa han följer sin kurva han vägde för två v sen 5115gram o då var han precis på sin kurva o det var då hon tyckte på bvc att man kunde klämma in ett mål vid midnatt, då jag frågade om det va något fel då sa hon nej nej men kanske bra om han äter lite till, och nu när jag ringde henne häromdan för att säga att han sover vid midnatt då sa hon att jag kunde låta han sova då. Får aldrig klara svar där tycker jag df jag frågar här kanske får nån bra tips.

Hur vet man hur mycket dom ska väga för sin ålder då? jag ska inte till bvc för ens den 20/10 tycker det e för lång tid att fortsätta ge han så här om det e för lite mat han får i sig.

• Smulanpus

Men vad härligt med en liten bebis som gillar att sova Skrattande Väck han inte då på natten om han följer vikten men låt han äta så mycket han vill på dagen, verkar han hungrig så ge flaska, det hade jag gjort ialla fall.

Ja jobbigt när man inte kan få klara svar och man undrar, alla bebisar är ju olika så har nog inget bra svar på vad din borde väga, men är du orolig så ring bvc och be dom om en kontrollvikt innan. Kan ju hända mycket eller väldigt lite på nästan 20 dagar!

Längtar.......
  • Baby0711

aa jo på dan får han äta hur mycket han vill :). Kan man be om en kontrollvikt innan avtalad tid? för hon sa att jag kunde väga han på deras drop in tid men då kan man ju inte veta om vikten e som den ska väl?

• Cloudberry

När han sprattlar och suger med munnen i luften eller suger på händerna så är han väldigt hungrig. Mata ofta och skippa nappen, det är mat han vill suga i sig och inte bara på en napp.

Småbebisar har liten mage och behöver äta ofta, erbjud mat varje timme iallafall. Att vänta 3-4 timmar är galet länge. 

• Cloudberry

Och jag tycker absolut att du ska mata på natten också, peta bara in flasknappen och stryk lite på handen så äter han.

• laref

Cloudberry: e du tossig.. läst dina inlägg på flera ställen och förstår inte dina råd...

Nej alla barn behöver inte äta varje timme.. var 3-4e timme är helt ok..även 6h.. följer de sin kurva så varför skulle man ge mat oftare eller väcka för att ge mat?!?!?
    väcka för att ge mat på natten.. peta in nappflaskan..NEJ inte om de följer sin kurva är pigga o mår bra...

• Baby0711

blir förvirrad verkligen då när jag har gett han mat o han har visat att han inte vill ha mat så har han när jag rapat han börjat suga på händerna helt nöjd. Oftast så sprattlar o suger med munnen när han ska sova eller när han sover o detta kan ske 30 min efter maten ibland mindre e det hunger då? idag när jag gav han mer mat så somna han o sov 45min därefter vakna han ledsen o besvärad han rapade strax efter o kräktes lite, 30 min senare var han fortfarande besvärad då kräktes han lite till o därefter va han nöjdare men trött o då börja han sprattla o fäkta o suga  i luften detta va två tim efter måltiden va han hungrig då? han somna till slut o vakna 20 min senare o va pigg o glad.

asså jag blir otrolig ledsen om det visa sig att allt detta sprattlande e hunger för jag vet varken in eller ut nu känner mig så förvirrad :(

• Smulanpus

Men har dom drop in gå dit, har han gått upp i vikt så är det ju bra, blir du osäker så ja be då om en extra tid innan, säg bara att du är orolig om han får i sig det han ska och vill se så allt står rätt till.  Har du bra bvc tant så ska det inte va några problem Glad

Baby0711 skrev 2011-10-02 22:45:12 följande:
    blir förvirrad verkligen då när jag har gett han mat o han har visat att han inte vill ha mat så har han när jag rapat han börjat suga på händerna helt nöjd. Oftast så sprattlar o suger med munnen när han ska sova eller när han sover o detta kan ske 30 min efter maten ibland mindre e det hunger då? idag när jag gav han mer mat så somna han o sov 45min därefter vakna han ledsen o besvärad han rapade strax efter o kräktes lite, 30 min senare var han fortfarande besvärad då kräktes han lite till o därefter va han nöjdare men trött o då börja han sprattla o fäkta o suga  i luften detta va två tim efter måltiden va han hungrig då? han somna till slut o vakna 20 min senare o va pigg o glad.

asså jag blir otrolig ledsen om det visa sig att allt detta sprattlande e hunger för jag vet varken in eller ut nu känner mig så förvirrad :(
    Men du, hur känner du? och vad tror du själv? du känner ju din bebis bäst i världen, verkar han nöjd med livet? Gå på din magkänsla av vad som funkar bäst för er! Jag vart också väldans förvirrad efter jag fick min första, alla råd om gör si gör så gjorde mig nästan gråtfärdig. Det bästa jag lärde mig att man gör det som är bäst för bebisen och sig själv, går han då upp i vikt och verkar nöjd så fortsätt med det du gör, du är den bästa mamman din son kan ha glöm inte det Glad
    Längtar.......
  • mamol

Min lilla kille kan också sova länge på nätterna men äter igen det på dagen.. Han spottar även ut nappen om det e så att han e hungrig och inte bara vill snutta och mysa lite.. Ta det lugnt och känn efter så känner du din bebis tillräcklig för att veta vad som är bäst :)

Svar på tråden äter han för lite?