• Flutterby

Vad ge ettåring mot magknip?

Hej! Vår dotter som är snart 16 månader har några ggr nu vaknat på nätterna med magont. Ja, det är i alla fall vad vi tror, för hon gråter och verkar ha ont någonstans och vil inte ligga ned, bara sitta i famnen och magen har vid dessa tillfällen varit spänd.
    Är minifom bara för spädbarn? Finns det något annat vi kan ge henne? Vill ju inte att hon ska ha ont.
    Funkar Proviva till småbarn? I förebyggande syfte, tänker jag då.
    Tacksam för alla råd och tips.  

• Svar på tråden Vad ge ettåring mot magknip?
  • vittra

Men om hon nu har magont kanske ni bör få henne undersökt? De har ju inte ont helt utan anledning... är hon förstoppad? Eller vad får dig att tro att hon har magknip?

• Flutterby
    vittra skrev 2011-10-03 09:22:40 följande:
    Men om hon nu har magont kanske ni bör få henne undersökt? De har ju inte ont helt utan anledning... är hon förstoppad? Eller vad får dig att tro att hon har magknip?

Alltså, hon har ju inte konstant ont, det har varit ett par tillfällen när hon vaknat och varit ledsen. Som sagt tror vi att det är magknip, för magen är spänd och ibland fiser/rapar hon när vi haft henne uppe och hållit henne. Förstoppad är hon inte och hon får rapsolja i gröten varje dag för att "smörja" systemet.
  • Lindreas

Vår ettåring får Sempers magdroppar fortfarande, det har ju samma effekt som proviva. Minifom har ingen bevisad medicinsk effekt, så det tycker jag ni ska hoppa över. I övrigt håller jag med Vittra, kontakta barnläkare om hon har ont i magen och ni inte vet varför.

• Flutterby
    Lindreas skrev 2011-10-03 09:35:38 följande:
    Vår ettåring får Sempers magdroppar fortfarande, det har ju samma effekt som proviva. Minifom har ingen bevisad medicinsk effekt, så det tycker jag ni ska hoppa över. I övrigt håller jag med Vittra, kontakta barnläkare om hon har ont i magen och ni inte vet varför.
    Ok, tack. Jag googlade minifom efter att jag skrev inlägget och inser att det inte är ngt som passar i det här sammanhanget. Var köper man Sempers magdroppar då?
    Självklart kontaktar vi sjukvården om hon blir sämre, men det verkar ju bara vara lite magont då och då. 
  • Lindreas

På Apoteket, man får fråga efter dem, för de står inte framme. Magmassage kan också hjälpa mot gasig mage.

• Flutterby
    Lindreas skrev 2011-10-03 09:43:29 följande:
    På Apoteket, man får fråga efter dem, för de står inte framme. Magmassage kan också hjälpa mot gasig mage.
    Tack!

Finns det något mer konkret man kan ge när de redan har ont i magen? Eller är det bäst att låta bli? 
  • Lindreas
    Flutterby skrev 2011-10-03 09:45:04 följande:
    Tack!

Finns det något mer konkret man kan ge när de redan har ont i magen? Eller är det bäst att låta bli? 
    När min unge är gasig och har ont så ger jag magmassage för att hjälpa honom få ut det. Men ett barn som har ont i magen utan att jag vet varför skulle jag inte massera för mycket. Testa vad hon tycker känns bra, en del gillar att ligga på mage, andra vill bäras och en del vill ligga på sidan i fosterställning. Försök fundera ut vad hon ätit och druckit de gånger hon får ont, och som sagt, kontakta vården om det fortsätter.
  • Flutterby
    Lindreas skrev 2011-10-03 09:54:11 följande:
    När min unge är gasig och har ont så ger jag magmassage för att hjälpa honom få ut det. Men ett barn som har ont i magen utan att jag vet varför skulle jag inte massera för mycket. Testa vad hon tycker känns bra, en del gillar att ligga på mage, andra vill bäras och en del vill ligga på sidan i fosterställning. Försök fundera ut vad hon ätit och druckit de gånger hon får ont, och som sagt, kontakta vården om det fortsätter.
    Tack för tipsen! Det kan vara så att de ggr detta hänt har hon lagt sig nästan direkt efter kvällsgröten och ätit den ganska så snart efter kvällsmaten, så det kanske är därför?
    Hon får Proviva nu. 
  • Lindreas
    Flutterby skrev 2011-10-03 09:58:05 följande:
    Tack för tipsen! Det kan vara så att de ggr detta hänt har hon lagt sig nästan direkt efter kvällsgröten och ätit den ganska så snart efter kvällsmaten, så det kanske är därför?
    Hon får Proviva nu. 
    Då skulle jag tro att varken proviva eller magdroppar hjälper, om det handlar om att hon helt enkelt är för mätt.
  • Flutterby
    Lindreas skrev 2011-10-03 09:58:59 följande:
    Då skulle jag tro att varken proviva eller magdroppar hjälper, om det handlar om att hon helt enkelt är för mätt.
    Sant. Hon är lite matglad vår lilla tjej. Vi får se till att hon hinner smälta maten innan det är läggdags.
  • Lindreas
    Flutterby skrev 2011-10-03 10:11:14 följande:
    Sant. Hon är lite matglad vår lilla tjej. Vi får se till att hon hinner smälta maten innan det är läggdags.
    Haha, det är samma med vår grabb. Det finns inget stopp, han äter tills han spyr, i stort sett. Han kan inte äta för mycket innan han går och lägger sig, för då kräks han, och vi måste se till att det är lagom långt mellan måltiderna. Återigen, det KAN vara så enkelt, men sjukvården kan ju ge dig bättre hjälp och svar. Testa att ringa bvc för att rådgöra nästa gång hon haft ont.
  • Flutterby
    Lindreas skrev 2011-10-03 10:15:12 följande:
    Haha, det är samma med vår grabb. Det finns inget stopp, han äter tills han spyr, i stort sett. Han kan inte äta för mycket innan han går och lägger sig, för då kräks han, och vi måste se till att det är lagom långt mellan måltiderna. Återigen, det KAN vara så enkelt, men sjukvården kan ju ge dig bättre hjälp och svar. Testa att ringa bvc för att rådgöra nästa gång hon haft ont.
    Oj! Det är ju iofs bra att de äter, men det får ju vara lite hejd på det! Ja, om det skulle bli värre eller hända oftare så kontaktar jag sjukvården.
Svar på tråden Vad ge ettåring mot magknip?