kan man vabba om barnet har löss??
det är löss på mitt barns förskola och får mitt barn löss så måste h*n vara hemma. kan man då vabba eftersom man förlorar inkomst??
det är löss på mitt barns förskola och får mitt barn löss så måste h*n vara hemma. kan man då vabba eftersom man förlorar inkomst??
Ja. Om barnet får löss så ska det vara hemma under behandlingen. Alltså kan du vabba då.
Men behandlingen går ju snabbt, först medel typ paranix och sen en rejäl luskamning, sen kan barnet återgå till verksamheten, inte behöver man väl vabba för det?
Behöver du verkligen vabba? Kolla barnets hår varje kväll och om det har löss är det ju bara att behandla och skicka iväg barnet nästa dag..
Klart du ska vabba! Kan inte tänka mig att skola/förskola vill ha tillbaka barnet innan det är garanterat lusfritt, och det kan man inte vara säker på redan dagen efter behandling! Sprid inte lössen i onödan!
Men det rekommenderas ju kamning i 14 dagar? Ska man vabba så länge?
I vårdguiden står att barnet kan återgå till verksamheten när det inte hittas några löss eller ägg..
Jag vet bara vad vi rekommenderar på min arbetsplats, att barnen ska vara hemma en dag efter behandlingen. Tyvärr är det ofta så att barnen med föräldrar med nonchalant attityd till lusproblemen är de som sprider lössen vidare, man kletar i lite medel och skickar barnen till skolan, och sen är det bra... Eller än värre, skräckexemplet: Blåser i lånehjälmen på ridhuset och förklarar den lusfri (och blir sen förvånad över att barnet haft löss sju gånger samma termin).
Så är det på vår förskola också, ett dygn efter behandling så man kan kamma på för fullt. Ibland dör faktiskt inte alla löss. Hade jätte problem med vissa föräldrar förra året på barnens fsk och särskilt en grupp där lössen kom tillbaka och tillbaka. Så ett dygn efter behandling så man kan få igenom allt ordentligt flera gånger och upprepa behandling om så behövs. Annars är det en andra behandlig ca 1-2 veckor efter första omgången.
Vi körde en behandling i lördags, var inte helt säker om det var en lus eller skräp i dotterns hår, men eftersom det finns massor av löss i skolan, och vi dessutom hittade något som såg ut som ett ägg så tog vi död på dem för säkerhets skull. Vi använde paranix och det ska ju funka direkt (men vi ska göra om det nästa helg). De har inte sagt något i skolan om att barnen ska vara hemma, bara att de var tacksamma om man meddelar om man hittar något.
Är det någon som har tips på hur man är säker på om det är en lus man hittat? Det stod att de kan vara 1-4 mm långa, och är de 4 mm är det väl inga problem, men den här var nog 1 mm och det är ju jättesvårt att se vad det är för något!
vi har problem med löss i dotterns klass också. det sprids tillbaks varannan vecka typ, mest bland tjejerna i klassen verkar det som . min dotter har haft löss 5 ggr sen terminstart pga att det bara fortsätter att gå runt i klassen, för det är någon som inte behandlar rätt. nu ska skolsköterskan samt smittskyddsinstitutet blandas in.
i skolan har man bara sagt att det ska behandlas med medel och att man ska kamma tills man inte hittar några mer löss/ägg, men inte att man behöver vara hemma på vabb i flera dar typ.
sprids det kan de ju vara vem som hälst som man inte kan få reda på vem det är som inte sköter saken rätt, det är ju det som är problemet.
jag har haft min dotter hemma de gånger hon har behandlats. men spelar ju ingen roll om hon kommer tillbaks till skolan och blir smittad igen av något barn som icke blivit behandlat.... så j*''la drygt!
så se till att behandla rätt, läs på förpackningen hur man sak göra alt kontakta smittskyddsinstitutet/skolsköterskan!
kamma alla i familjen också!
Kan också rekommendera kammen "nitfree" som visserligen kostar ca 350 kr men som går att använda utan medel. Kanon och miljövänlig!
Hej!
En bedömning görs i varje enskilt fall. Vanligast är att man får ersättning för 1 dag, behandlingsdagen.
Hälsningar
Louise, handläggare
Hade ett rent elände när sonen gick på dagis, vi behandlade honom som man ska göra två gånger, efter ett par veckor var det dags igen, så höll vi på i tre omgångar. Sedan fick jag nog och sa till personalen att de måste göra något. Det visade sig att många föräldrar bara behandlade en gång, för sedan hade ju barnet inga löss. Man måste ju upprepa behandlingen för att döda lössen som var ägg första gången. Det struntade många i, rektorn blev inblandad och sa att de som inte behandlar sina barn två gånger fick hålla sina barn hemma annars. Det tog skruv kan jag säga och lössen försvann.