• Kent68

Lämpligt straff för 9-åring som gör något riktigt styggt?

Intressant att se åsikter kring detta.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämpligt straff för 9-åring som gör något riktigt styggt?
  • sallybuse

Det beror ju på vad 9 åringen har gjort för något.Finns ju hur mycket saker som helst som dom kan ha hittat på.Alla tycker ju inte samma sak.Men jag hade nog satt mig en stund och försökt att prata lite med barnet.Och sett hur mycket respons man fick.Men hände de en gång till så hade jag nog blivit arg och gett barnet dataförbud.Och de kan vara ett hårt beslut.

• zoxi

Jag är av den åsikten att man kan lösa det mesta genom att prata.
    Nu har jag inga barn själv, men min syster har och vi är väldigt närstående.

Hon går ner till barnets nivå, sätter sig på huk/på golvet/ på en stol och pratar i en lugn ton. Förklarar vad konsekvenserna kan bli av ett sådant beteende, hur hon känner inför det här problemet, vad man kan göra för att undvika det, frågar hur barnet ser på saken.
    Hela deras familj (två vuxna och fyra barn) är lugna och det bråkas eller kivas nästan aldrig.

Att klappa till barnet löser ingenting, förutom mamman eller pappans tillfälliga hysteri. 

• Pyris

Första gången så är det till att prata som gäller. Händer samma sak om och om igen sen, trots jag har förklarat så är det datorn som biter bäst.

• viseversa

Skulle aldrig acceptera mobbing,djurplågeri,misshandel,att slå sönder saker. I en sån situation hade jag nog pratat OCH dragit in både dator,tv,veckopeng samt att han/hon itne får träffa kompisar efter skolan på vääldigt länge.

• Kent68

Specifik? Får väl hugga till med något riktigt illa... Upprepat snatteri, trots prat och tillsägelse t.ex?

Apropos ord med inbyggd motsägelse: Vänsterintellektuell!
  • MattssonE

Vi kan säga såhär. Hade min dotter t ex suttit och skrivit en massa dumma saker på internet och jag hade sett det, så hade jag direkt kopplat ur internet och inte låtit henne ha det på en vecka, kanske mer beroende på hur hon beter sig under tiden.

Skulle min dotter använda sina pengar till att gå och köpa sprit hade jag inte gett henne en krona på flera månader. Då hade hon fått be mig gå och köpa det hon vill ha istället, för då kan jag inte lita på att hon använder sina pengar på vettiga saker.

Däremot kan jag utesluta smiskmetoden direkt, det är inte direkt någon hjälp då barnen själva lär sig att använda våld när någon gör något dumt mot dem, och det vill jag absolut inte! Skulle min dotter använda våld mot någon hade hon inte direkt fått utegångsförbud, men definitivt behövt vara hemma mycket tidigare än vanligt.

Som tur är så är min dotter bara 19 månader och använder varken pengar eller dator, så jag behöver inte oroa mig för sådant än Tungan ute

• MrsTM

Smisk går bort direkt, man kan inte lära barn att man inte får slåss och sedan själv slå dem...

Utegångsförbud känns drastiskt, det skulle jag bara ha som en sista åtgärd om inget annat hjälper. Umgänget med kompisarna är viktigt.

Tidigt sänggående känns verkningslöst, barnet lär ju inte somna ändå utan bara dra fram nåt på rummet att roa sig med, en tidning eller så.

Men jag skulle inte ha några problem med datorförbud eller indragen veckopeng. Känns som rimliga straff när barnet inte gör det man kommit överens om. Först hotar man med straffet, sedan genomför man om det händer igen. Klockrent.

• Lavish

Datorförbud, utegångsförbud eller indragen månadspeng kan väl vara intressanta beroende på VAD barnet gjort för fel. För en 9 åring skulle jag helst se att straffet har någon koppling till "brottet".

Sen är det väl alltid bra att prata om det. Och personligen tycker jag att det är bra att reagera med ilska (utskällning) när man först upptäcker att barnet gjort något riktigt styggt. Först ilska (men man behöver ju inte gorma hela dan) sen efter att man lugnat ner sig, samtal om vad som hände, och samtalet avslutas med att meddela eventuell konsekvens eller kanske ett hot om konsekvens ifall beteendet upprepas.

Svar på tråden Lämpligt straff för 9-åring som gör något riktigt styggt?