• Anonym (Anonym)

Vad innebär det att lämna svenska kyrkan?

Hej!
    Jag har funderat ett tag på att lämna svenska kyrkan. Jag går väldigt sällan i kyrkan och tror inte på Gud, därför känns det fel av mig att vara medlem.
    Men jag har funderat på vad det innebär för mig i mitt liv. Ska jag någon gång gifta mig blir det inte i kyrkan.
    Men vad händer om jag dör. Hur blir det med begravningen då? Får man ha ceremonin i kyrkan och gravsättas på kyrkogården?
    Hur säger man upp sitt medlemskap? Jag vill inte ringa till prästen och bli ifrågasatt, utan göra det mer diskret.
    Tacksam för svar.
    Mvh // anonym 

• Svar på tråden Vad innebär det att lämna svenska kyrkan?
  • Sunshine808

**Vad innebär det då att inte vara medlem i Svenska kyrkan?

Om du inte betalar kyrkoavgiften har du inte rättighet till en kyrklig vigsel med allt vad det för med sig i präst, organist och vaktmästare med mera. Du har heller ingen rätt att verka till en gudstjänst. Du kan heller inte rösta i kyrkoval. Det är dom viktigaste punkterna. Däremot kan du vid samtal med en präst eller kyrkoherde ändå få tillgång till en kyrklig vigsel. Kyrkan kan vilja ha betalt för det. Dock räcker det med att en av makarna är medlem för att du ska kunna gifta dig kyrkligt. Du har fortfarande rätt att gå på gudstjänster, döpa ditt barn (som då blir medlem i kyrkan) och begravas på en kyrkogård eller allmän gravplats.**

• As mamma

De kommer troligtvis inte ifrågasätta dig, om de gör det så säg bara att du inte är kristen. Men kolla på deras hemsida om det går att göra på något annat sätt. Vet inte hur det går till med bröllop och begravning, men det borde väl stå på deras hemsida. Men om du ändå inte är troende, spelar det någon roll för dig? :)

• Skruttelito

Hej! Ingen kommer att ifrågasätta ditt utträde ur svenska kyrkan. Du behöver fylla i en blankett och skicka in. För information om begravning och bröllop kan du titta här http://uturkyrkan.se/ (framgooglad).

• Insatt

Dessutom medverkar du inte heller till att kulturarvet, som faktiskt kyrkor och kyrkors inventarier är, kan förvaltas på bästa sätt och glädja kommande generationer med stämningsfulla lokaler för inte bara mässa utan även bröllop, dop och begravningar.
    Begravas på kyrkogård får du då du fortfarande betalar begravningsavgift även om du inte är medlem i kyrkan, men de kan vägra att hålla ceremonin i kyrkan. Detta hände t.ex. för nått år sedan när min kusins fru gick bort i cancer.

• Kattdamen

Inget av vikt egentligen.

• Anonym (Anonym)
    Skruttelito skrev 2011-10-03 15:39:02 följande:

Hej! Ingen kommer att ifrågasätta ditt utträde ur svenska kyrkan. Du behöver fylla i en blankett och skicka in. För information om begravning och bröllop kan du titta här uturkyrkan.se/ (framgooglad).

Jättebra sida, det verkar ju inte va så krångligt! Läste nu också att man ska begära utträde innan den 1:a november, annars betalar man hela kommande kyrkoåret.
    Ska skicka in blanketten och kan sedan själv välja vilken verksamhet/hjälporganisation jag ska sponsra.
    Tycker det är bra att man numera inte föds in som medlem i svenska kyrkan utan kan göra ett aktivt val.
    Tänk va många det är som är medlemmar i svenska kyrkan utan att ens tänka på det!
    Mvh // TS 
  • Akela05

Kan av erfarenhet säga att man kan ordna fina begravningar i kapell där man kan ha borgerliga ceremonier och den musik man vill. Jag hade hårdrocksband på makens begravning för ett antal år sedan.

Svar på tråden Vad innebär det att lämna svenska kyrkan?