• Anonym (mamma)

Familjehemmet vill ha ensam vårdnad

Min väninna har ett barn på 7 år som bott 3 år i familjehem. Den biologiska mamman har haft barnet hos sig var 3:e helg i början men det senaste året varannan helg. Nu vill familjehemmet ha ensam vårdnad mot den biologiska mammans vilja. Biomamman har 2 andra hemmavarande barn är ensamstående och orkar inte riktigt med allt därför flyttade barnet till familjehem. Hon är en bra mamma i mina ögon inget missbruk eller så men har svårt med ekonomin. Hon är nu förtvivlad att förlora sitt yngsta barn och vill ha det som det är att barnet är där varannan helg och vid lov samt behålla sitt vårdnadhavareskap. Kan de ta barnet ifrån henne?

• Svar på tråden Familjehemmet vill ha ensam vårdnad
  • Anonym

Det finns ingen grund i att familjehemsparet ska ha vårdnaden. Biomamman är inte per definition en dålig mamma, utan behövde bara avlastning.

• Anonym (mamma)

Ja det anser jag också. Men familjehemmet och biomamman kastar skit på varandra. Och de har gått till soc och soc säger att efter 3 år kan de söka vårdnad. 

• LinneaJosie
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:51:07 följande:
    Ja det anser jag också. Men familjehemmet och biomamman kastar skit på varandra. Och de har gått till soc och soc säger att efter 3 år kan de söka vårdnad. 
    Tre år låter som en väldigt lång placering för att mamman behövde avlastning. Det vore väl rimligt att någon form av prövning görs efter så lång tid? För barnets skull alltså.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:45:58 följande:
    Min väninna har ett barn på 7 år som bott 3 år i familjehem. Den biologiska mamman har haft barnet hos sig var 3:e helg i början men det senaste året varannan helg. Nu vill familjehemmet ha ensam vårdnad mot den biologiska mammans vilja. Biomamman har 2 andra hemmavarande barn är ensamstående och orkar inte riktigt med allt därför flyttade barnet till familjehem. Hon är en bra mamma i mina ögon inget missbruk eller så men har svårt med ekonomin. Hon är nu förtvivlad att förlora sitt yngsta barn och vill ha det som det är att barnet är där varannan helg och vid lov samt behålla sitt vårdnadhavareskap. Kan de ta barnet ifrån henne?

Har barnet bott där i 3 år,kan familjehemmet ansöka om vårdnadsöverflytt.

Varför flyttas inte barnet hem till mamman?  
  • Anonym
    LinneaJosie skrev 2011-10-03 18:53:33 följande:
    Tre år låter som en väldigt lång placering för att mamman behövde avlastning. Det vore väl rimligt att någon form av prövning görs efter så lång tid? För barnets skull alltså.

Exakt.

Är barnet kvar i familjehemmet efter tre år,är det nåt mera "fel" än att mamman behöver avlastning. 
  • Anonym (mamma)

Biomamman har velat ha hand om barnet mer men motarbetas av familjehemmet. Så hon vill gärna gå med på att succesivt få mer tid med sonen. Men familjehemmet vill inte släppa utan äga pojken. Soc håller på familjehemmet för de är gifta god utbildning och ekonomi. Medan biomamman "bara" är rik på kärlek.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:51:07 följande:
    Det kan familjehemmet göra.Det är väl endå barnets bästa som gäller?

Om mamman är kapabel skall vä barnet börja flyttas hem?   Tre år är lång tid. 
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:45:58 följande:

Är det en sol-placering eller lvu?
  • Trötter

Man blir inte familjehemsplacerad på grund av att föräldrarna har dålig ekonomi!
    Oavsett bakgrunden till placeringen, så har man sedan 2 år tillbaka ungefär beslutat att förorda vårdnadsöverflyttning till familjehemmet efter några år om man inte ser det som troligt att barnet återvänder till sin bio-familj inom en snar framtid. Särskilt om det är svårt för fosterfamiljen och bio-familjen att samarbeta.
    För barnets trygghet och bästa såklart.
    Dehär lagarna finns till för barnets bästa, inte för föräldrarnas bästa.

• Trötter
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:58:48 följande:
    Biomamman har velat ha hand om barnet mer men motarbetas av familjehemmet. Så hon vill gärna gå med på att succesivt få mer tid med sonen. Men familjehemmet vill inte släppa utan äga pojken. Soc håller på familjehemmet för de är gifta god utbildning och ekonomi. Medan biomamman "bara" är rik på kärlek.
    Men det är ju inte familjehemmet som bestämmer här... det är socialtjänsten och mamman (som ju än så länge är vårdnadshavare). Om mamman motsätter sig detta, så är det upp till socialnämnden att avgöra i en eventuell LVU-utredning.
Svar på tråden Familjehemmet vill ha ensam vårdnad