Kan man byta namn på sitt barn?
Jag har en son. När han kom så hade vi inget namn åt honom men vi hade några få nmnförslag på namn som vi gillade, för mig kändes inget av dom dock 100%igt. Vi valde ändå ett namn, jag tänkte att det är ju ändå ett fint namn och jag vänjer mig säkert. Pappan gillar ju verkligen namnet. Det kändes verkligen som att jag hade övervägt varenda pojknamn som fanns men ändå inte hittat ngt som jag verkligen älskade och det är ju ändå ett fint namn. Nånting måste han ju heta!
Nu är min son en månad gammal, jag har fortfarande inte vant mig, kommer jag då aldrig att vänja mig? Det känns liksom fel.
Nu har jag hittat ett namn som jag älskar, och ett till namn som känns mkt bättre än det han heter nu...
Pappan säger att det är försent att byta nu? Han säger " Man byter inte namn efter att man har berättat för alla redan vad han heter"
Han sa samma sak när sonen var en vecka men då sa han att jag kommer säkert att vänja mig men det har jag inte gjort, men alltså namnet är fint, det är inga fel på det, känns bara inte helt perfekt eller självklart, så som min dotters namn gör.
Jag vill känna mig stolt när jag berättar för folk vad han heter.
Det andra namnet har vi sagt att om vi ngn gång får en son till så ska han heta så, varför kan då inte våran nuvarande son få heta det lika gärna? Han måste ju ändå gilla namnet liksom.
Vi har redan skickat in papprena till skatteverket.
Vi ska ha gemensam vårdnad, ska bara boka tid till att skriva under faderskapspapprena på soc... Vi är sambos.
Det namnet han har nu var från början mitt förslag.
Jag tror att även om folk tycker att vi är lite knäppa eller att det är konstigt att byta namn på sitt barn så kommer ju de att vänja sig och tillslut kommer ingen längre att tänka på att han har haft ett annat namn.
Han har ju säkert lite svårt att förstå mig för han tycker att namnet är perfekt så vi sitter ju inte i samma sits riktigt.
Kommer jag att vänja mig vid hans namn trots att jag inte har gjort det ännu?
Är det för sent att byta nu?
Vem av oss har rätt?